Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Avdragsgill massage? 2007-09-26 11:45
Jag har förstått att massage är en av de få friskvårds/rehab-förmåner som är avdragsgilla för enskild firma. Glädjande med tanke på hur ont man kan få av att jobba vid datorn 10 timmar om dagen! Men, är det något som vet hur kostnaden ska bokföras, mot vilket konto?
Tacksam för tips,
Martina
 Skrivet av:  Martina IP: 83.249.152.75



Svar: Avdragsgill massage? 2007-09-26 14:55
Hej det är inte Friskvård i vanlig mening som är avdragsgill för enskild näringsidkare. Vad som gäller är Förebyggande behandling och rehabilitering som syftar till att näringsidkaren ska kunna upprätthålla sin verksamhet. Det förefaller som 7600 "Övriga Personalkostnader" är det konto som debiteras -enda frågetecknet med detta är om en enskild näringsidkare skall betraktas som personal till sig själv.
Ingående moms debiteras t.ex på 2641 och Krediteringen på 1930 om det är ett Företagskonto som används i verksamheten.
 Skrivet av:  Ingvar IP: 81.229.65.225



Svar: Avdragsgill massage? 2007-09-26 16:39
Är du säker, eller gissar du på att jag som ensamföretagare utan anställda ska placera det på ett anställningsrelaterat konto? Vill inte verka otacksam men tycker det kontovalet känns konstigt...
Martina
 Skrivet av:  Martina IP: 83.249.152.75



Svar: Avdragsgill massage? 2007-09-27 01:02
Hej!

Friskvård, som det här är frågan om, är inte avdragsgill om du har enskild firma eller handlesbolag.
Tyvärr!

I vart fall är det vad som står i skatteverkets brochyr "Avdragslexikon för företag, deklaration 2007".

"Avdrag för kostnader för motion och friskvård gäller endast för anställd personal. Det gäller inte för enskild näringsidkare eller delägare i handelsbolag/kommanditbolag. "

Har reglerna ändrats så att man kommer att få göra avdrag vid deklarationen 2008 är det en annan femma, som tyvärr inte syns på skatteverkets hemsida, åtminstone inte just nu.

Du kan ju iofs dubbelkolla med skatteverket.
Det kan ha kommit regeländringar som du har bättre koll på än vad jag har.




/ Lars Bergström
/ Nöjd unibas-användare
/ vars råd inte alltid är vetenskapligt underbyggda...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192



Svar: Avdragsgill massage? 2007-09-28 08:26
Att massage skulle vara avdragsgillt för enskild firma har jag läst i Björn Lundéns bok Enskild Firma (jan 2006), sidan 120: "Massage som är individuellt anpassad för att förebygga eller behandla skador räknas som förebyggande behandling eller rehabilitering och är därmed avdragsgill." Jag hoppas han har rätt, vill ogärna ringa skatteverket då min erfarenhet är att de rutinmässigt säger nej utan att besvära sig med att kolla upp. Så jag tar fortfarande tacksamt emot tips på konteringen.
Martina
 Skrivet av:  Martina IP: 83.249.152.75



Svar: Avdragsgill massage? 2007-09-28 09:05
Nu ringde jag Skatteverket i alla fall: Massage är avdragsgill om det finns läkarintyg på att jag behöver det för att kunna fortsätta verksamheten (och så illa är problemet i mitt fall) och om behandlingen jag köper inte pågår så länge ("mer än 6 månader") att det behöver göras en rehabiliteringsutredning i samråd med Försäkringskassan. Dock kvarstår min fråga om det är någon som vet hur kostnaden ska konteras i bokföringen? Tacksam för hjälp!
Martina
 Skrivet av:  Martina IP: 83.249.152.75



Svar: Avdragsgill massage? 2007-09-28 17:03
Hej!

Martina skev: "Massage som är individuellt anpassad för att förebygga eller behandla skador räknas som förebyggande behandling eller rehabilitering och är därmed avdragsgill"

Tjusigt!!!


Sedan var det bekymret med konteringen.

6991 Övriga externa kostnader,avdragsgilla, kan användas, annars ligger nog faktiskt 7621 Övriga personalkostnader,Sjuk- och hälsovård, avdragsgill, bäst till.

Dessbättre blir du inte inslängd i finkan om du konterar fel... Huvudsaken är att du tar upp det hela. Du kan ju faktiskt ta ut ett eget kontonummer som du bokför mot. Det finns lediga nummer i baskontoplanen som får användas då baskontoplanen inte passar.


/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare,
/ vars råd inte skall anses juridiskt bindande...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2



Svar: Avdragsgill massage? 2007-10-02 19:58
Tack Lars! Som i så många andra inlägg har du varit mycket hjälpsam!
Martina
 Skrivet av:  Martina IP: 83.249.152.75



Svar: Avdragsgill massage? 2008-05-07 11:47
Kan någon ge ett exempel på hur man konterar (på debit sidan) avdrag generellt, tex för egen bil i tjänst eller skatteavdrag, använder unibas mini. Man bör väll inte använda kassa eller ?
 Skrivet av:  Benke IP: 84.216.48.242



Svar: Avdragsgill massage? 2012-01-29 13:24
Nu är det 2012 och jag har ett AB. Så frågan är om massage för mig och min anställde är avdragsgill och hur man bokför det?

Tusen tack på förhand!
 Skrivet av:  HBAB IP: 83.254.225.77



Svar: Avdragsgill massage? 2012-01-31 00:03
Det bör det vara under förutsättning att det handlar om "kontorsmassage".

I begreppet kontorsmassage ryms enligt Skatteverkets uppfattning behandlingar som är avstressande, eller som syftar till att förebygga och motverka ömhet och stelhet i exempelvis axlar, armar, nacke eller rygg som kan uppkomma i samband med ensidigt arbete. Förutom vanlig kroppsmassage kan det t.ex. vara rosenterapi, akupressur, kinesiologi, zonterapi och floating rest. Även enklare slag av fotvård eller fotmassage kan ses som friskvård.

Du bokför detta under något konto för personalvård.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: Avdragsgill massage? 2012-02-05 12:02
Tack Åke. Det är ryggmassage. Vi arbetar med ett extremt fysiskt krävande jobb där kropparna brukar ge upp efter en 10-15år. Därför är det väldigt viktigt med träning(styrka), naturkigtvis... och sen även massage för att "släppa ner" dom spända musklerna i nacke/axlar och ryggen..

Då bokför vi det fortsättningsvis som avdragsgillt! :)
 Skrivet av:  HBAB IP: 83.254.225.77




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 2 =