Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Import av SIE filer. 2007-10-13 11:37
Har ett tidigare Bokföringsprogram som kräver OS9. Har kört det på ett virituellt OS9 under ett par år men vill nu byta till ett program som funkar i OSX. Har tittat på Unibas mini Demo men hittar inget sätt att importera SIE filer. jag vill ju på ett smidigt sätt föra över min bokföring från mitt gamla program till det nya.

jens
 Skrivet av:  Jens IP: 83.250.148.221



Svar: Import av SIE filer. 2007-10-13 13:50
Med all säkerhet har Du i Ditt gamla system använt konton som inte finns i MINI-varianten av UNI_BAS. Eftersom man inte kan skapa egna konton i mini-varianten kommer en ev import inte att lyckas - VÄLJ ISTÄLLET UNI_BAS-standard.

Sedan dyker kanske nästa problem upp. SIE-formatet kan bara hantera bokföringstransaktioner. SIE kan INTE hantera fakturatransaktioner. I UNI_BAS-standard finns förutom bokföring även fakturahantering. Summan av fakturorna skall i UNI_BAS förstås vara samma belopp/summa som finns på kunders konto i bokföringen - annars är det ju fel någonstans. Om man nu importerar transaktioner till bokföringen men struntar i motsvarande transaktioner för fakturorna, ja då blir det fel.

Det går att hantera ovanstående, men kräver en del arbete. Oftast är det enklare att bara "lyfta in" totalsummor manuellt till bokföringen när man går över från ett system till ett annat. Kontakta oss när det blir aktuellt så hjälper vi till.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 1 =