Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Erhållna rabatter 2007-10-28 13:57
Hej!

Har köpt maskiner för 10000:- och förbrukningsmaterial för 10000.-.
Vid köpet fick jag kassarabatt 10% på rubbet.
Jag har skapat konto 4731 för kassarabatten.

Slutsummorna stämmer när jag bokför maskininventarierna, förbruknngsmaterialet och rabatten. Men, rabatten avräknas helt från kostnadskontot, inget från inventariekontot. Maskinerna kostade mig de-facto 9000:- men blir inbokade som 10000:-

Hur styr jag upp det hela så att rabatten även slår genom på inventarierna?

Vilket är unibas-lösningen på det här problemet?


/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192



Svar: Erhållna rabatter 2007-10-28 16:14
Du har köpt inventarier till ett värde av 10.000 men det avtalade priset var 9.000 (10.000-10%).
Du har på samma sätt köpt förbrukningsmaterial och betalat 9.000.
Bokför ovanstående och jag tror inte att någon på skattesidan skulle bli uppretad för detta.

Visst är det som Du skriver, att bokföring enligt ovan inte är hela sanningen, men hur Du än gör kommer det beskattningsbara resultatet ändå att bli detsamma. Jag är en vän av enkelhet och söker en korrekt enkel väg. Men, visst kan man jaga den ultimata sanningen genom att särredovisa den säsongsrabatt/mängdrabatt/vänskapsrabatt som man lyckats förhandla sig till. Söker man den ultimata sanningen är det kanske inte konto 4731 som är det rätta. Kontoklass 4 brukar uteslutande användas gför inköp av varor som ingår i företagets verksamhet - dvs varor som sedan säljs vidare. Så vitt jag förstår ska detta konto inte användas t.ex när mn köper in inventarier.
Man kan säkert finna en intressant diskussion i detta ämne, men det bringar inte mer skatt till staten och det ger inte företaget högre vinst, så varför då lägga tid på det.

Mitt förslag: Bokför leverantörsfakturan med 7.200 på inventariekontot i debet, samma belopp på förbrukningsmaterial och resterande 3.600 på kontot för ingående moms

Det bör väl tilläggas att ovanstående problem/lösning är helt oberoende av om programmet heter UNI_BAS eller något annat.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Erhållna rabatter 2007-10-28 17:36
Tack för svaret. Snabbt agerat. Sån't uppskattas!


Jag kommer att grubbla lite till om det här och om jag kommer på någon mer stringent teknik för bokföringen så hör jag av mig.


/ Lars B
 Skrivet av:  Lars B IP: 81.234.145.192




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 1 =