Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Pay Pal 2007-10-29 14:54
Har en liten webshop och använder Pay Pal som betalningsystem. Men hur bokför jag Pay Pal avgifterna eller räcker det med att bokföra summan som jag för över på mitt plusgirokonto?

Någon som vet hur det funkar och kan hjälpa mig?

/Johan
 Skrivet av:  Johan IP: 147.14.10.170



Svar: Pay Pal 2007-11-14 00:46
Hej!

Avgifterna för att hålla liv i ditt Pay-Pal-konto kan du bokföra som en kostnad för IT-tjänster (6540 IT-tjänster).

Inkomsterna från försäljningen via Pay-Pal kan du bokföra med funktionen REGISTRERA - INTÄKTER UTAN FAKTURA.


/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192



Svar: Pay Pal 2008-08-03 15:44
Jag sitter själv i samma situation med webshop och PayPal och bokför i SPCS Adm, men tycker det programmet är för stort för mina behov, och tittar därför på att byta till UNI_BAS.

Dock har de (SPCS) en bra funktion just i detta fall eftersom jag gör en faktura oavsett om betalningen är via kreditkort, postförskott eller förskott. När jag bokför betalningen finns det ett fält där jag kan lägga in bankkostnader för betalningen. Om summan är på 500 kronor kommer cirka 480 in på mitt PayPal-konto och 20 kronor bokförs som bankkostnad 6570.

Jag har letat efter en liknande funktion i UNI_BAS men inte hittat det, så jag gissar man får göra sin faktura och sedan bokföra betalningen på 500 kronor till PayPal-kontot. Därefter får man (samma datum) bokföra PayPal-avgiften via Registrera Övrig Bokföring.

Mvh,
Fredrik
 Skrivet av:  Fredrik IP: 81.232.82.220



Svar: Pay Pal 2017-06-08 19:18
Hej! Har en fråga! Fick betalningen på en faktura för några månader sedan via PayPal, och överföre den till mitt privatkonto eftersom jag inte had något företagskoto just då. Har nu överfört motsvarande summa till företagskontot på inrådan av en bokförare för att ha alla inkomster/utgifter samlade på ett ställe, men hur bokför jag detta? Egen insättning?
 Skrivet av:  Alex IP: 85.76.52.132



Svar: Pay Pal 2017-07-07 15:47
Jag antar att du har enskild firma!

Du kan skapa ett bokföringskonto för just PayPal så blir tillvaron lättare.
Du kan använda ett ledigt kontonummer (förslagsvis ett nummer högre än bokföringskontot för Bank eller plusgirot, t.ex. kontonummer 1921).
Du kan då bokföra att betalning för faktura XYZT har gjorts och att tillgånggskonto 1921 ökat med XXXX kronor.

När du då framöver flyttar slantar från Paypal bokför du bara att tillgångarna på paypalkontot 1921 minskar och tillgångarna på bankkontot 1930 (exempelvis) ökar.


I annat fall:
Du kan börja med att bokföra uttaget från PayPal som eget uttag.
Insättningen som du gjorde efter ett tag kan du bokföra som egen insättning.

Det är mycket bra att du försöker hålla isär firmaekonomin och din privata ekonomi. Att du nu har firmakonto som du kan jobba med gentemot PayPal är utmärkt! Livet, eller åtminstone bokföringsjobbet, blir lättare!

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 46.162.126.27




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 4 =