Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Pensionsavdrag 2008 enskild firma? 2007-11-01 11:54
Hej -- detta är ingen bokföringsfråga men jag är desperat på jakt efter någon som VET vad som gäller för pensionsavdragen 2008 för enskild firma utan anställda. Kan det verkligen vara så illa att företagarens avdragsrätt begränsas till 12.000 kr/år precis som för privatpersoner?! Det verkar ju inte klokt... Har skrivit till Skatteverket och frågat men har trots lång väntan inte fått svar.
Hälsningar,
Martina
 Skrivet av:  Martina IP: 83.249.152.75



Svar: Pensionsavdrag 2008 enskild firma? 2007-11-01 12:38
Hej!

Först och främs: Ring alltid skatteverket om du har några grubblerier. De kan reglerna på sina fem fingrar. Mail kan riskera att stoppas av spam-filter hos internetleverantören och i verkets egna spamfilter, så det kanske aldrig kommer fram!


Kolla på skatteverkets sida:

http://www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/privatovrigt/privatovrigtfaq/20050415hurstortavdragkanjaggoraforpremiertillpensionsforsakringellerinsattningpapensionssparkonto.5.18e1b10334ebe8bc8000119094.html

Det gäller premier för pensioner -utöver- den schablonmässiga pensionen. Förmodligen är det den passusen du trillat in på.


Därutöver gäller (och då har jag inte lyckats klura ut om det här är den nyaste skrivelsen)

http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000114992/kapitel_23.pdf

"Utöver ett halvt prisbasbelopp medges pensionssparavdrag för
följande avdragsgrundande inkomster:"
− inkomst av aktiv näringsverksamhet med 35 % av inkomsten
dock högst 10 prisbasbelopp (369 000 kr)

Kolla hur det här stämmer med din situation!

/ Lars B
/Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2



Svar: Pensionsavdrag 2008 enskild firma? 2007-11-02 13:00
Tack Lars, du har koll på det mesta!
Har nu fått svar från Skatteverket som säger att de inte vet hur det blir, och därför bollar hänvisar till Finansdepartementet. Jag har nu skickat frågan dit, och hoppas innerligt att de svarar att det blir som du tror, att jag kan göra avdragsgilla pensionsinbetalningar till betydligt högra belopp än de 12.000 kronorna som gäller för för privatpersoner med anställning. Många hälsningar,
Martina
PS - Min erfarenhet av Skatteverket är att de är betydligt korrektare och mera hövliga i skriftlig korrespondens än per telefon, där jag ofta fått halvdana svar som sedan inte visat sig vara korrekta. Tyvärr.
 Skrivet av:  Martina IP: 83.249.152.75



Svar: Pensionsavdrag 2008 enskild firma? 2007-11-04 23:54
Hej igen!

Du kan alltid kolla med en bokföringsbyrå / revisionsfirma. De brukar kunna ge tim-konsultationer och det är inte alltför dyrt, dessutom är kostnaden avdragsgill.

/ Lars B
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192



Svar: Pensionsavdrag 2008 enskild firma? 2007-11-08 14:02
Skatteverket kunde inte svara på frågan, men så här säger idag Finansdepartementet till min stora lättnad:

"Begränsingen i avdraget för pensionssparande avser bara de som är anställda och har tjänstepension i anställning. Det föreslås således ingen förändring i rätten att dra av pensionskostnader för de som har inkomst av enskild näringsverksamhet, till exempel från en enskild firma." Håkan Boberg, Kansliråd Finansdepartementet

Hälsar,
Martina
 Skrivet av:  Martina IP: 83.249.152.75




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 5 =