Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur bokföra nedladdat program från USA 2007-11-05 21:10
Jag har köpt och laddat ner programvara på nätet från en server i USA och betalt från min checkkredit kopplat till kreditkort.

Enligt telefonsamtal till skatteverket ska jag bokföra det som inköp av tjänst utanför EU och lägga på en "egen" moms som jag sedan kvittar mot en "egen" ingående moms. Momsen blir fiktiv men ändå bokförd.

1. Jag har tittat igenom forumet utan att riktigt få svar på hur jag ska bokföra det hela i UNI-BAS.
2. Och hur får jag till en fungerande koppling till momsrapporten?

Tacksam för ett förklarande svar.

Mycket nöjd användare av UNI-BAS!
Jesper i Göteborg

FÖR TYDLIGHETS SKULL har vi (UNICELL) lagt in Jespers följdfråga nedan:
"Import av tjänst/program från USA 2007-11-05 21:56:24
Återknyter till min tidigare fråga angående nedladdning av datorprogram från en server i USA.

Det här bokföringsexemplet hittade jag på nätet.
Betyder det här att jag måste lägga till konton i kontoplanen?
2614 Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet, 25%
2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet

Och sedan på något sätt koppla dessa till momsrapporten???
Se exempel nedan:

Exemplet inköp av tjänst

Ett företag har låtit ett marknadsundersökningsföretag i USA göra en under- sökning över om det finns en marknad för företagets produkter i USA. Fakturan lyder på 8 000 $. Företaget har 30 dagars kredit. Valutakursen är 9,40 det vill säga i svenska kronor blir det 9,40 x 8 000 = 75 200 Skr. Den beräknade momsen blir 75 200 x 0,25 = 18 800 kr.

Ur Skatteverkets momsbroschyr, tjänster:
"Förvärvet/importen ska redovisas som utgående moms i skattedeklaration eller inkomstdeklaration. Om förvärvaren bedriver en verksamhet som medför avdragsrätt eller rätt till återbetalning redovisas förvärvet även som ingående moms."

Konto Kontonamn Debet Kredit
2440 Leverantörsskulder 75 200,00
6550 Konsultarvoden 75 200,00
2614 Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet, 25% 18 800,00
2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet 18 800,00

Företaget betalar efter att det gått 30 dagar. Betalningen sker från check- räkningskontot. Under tiden har det skett en mindre kursförändring till det bättre och valutakursen är nu 9,20. Företaget betalar 9,20 x 8 000 $ vilket i svenska kronor blir 73 600 kr. Kursvinsten är då 1 600 kr.

Konto Kontonamn Debet Kredit
1930 Checkräkningskonto 73 600,00
2440 Leverantörsskulder 75 200,00
3960 Valutakursvinster på fordringar och skulder av
rörelsekaraktär 1 600,00

Skrivet av: Jesper
 Skrivet av:  Jesper IP: 83.183.107.70



Svar: Hur bokföra nedladdat program från USA 2007-11-06 17:23
UNI_BAS hanterar inköp av varor och tjänster inom och utom EU automatiskt vad gäller bokföring och momsredovisning.

Du börjar med att lägga upp leverantören under Registervård/Leverantörer och markera leverantören som EU alternativt Export.

Du registrerar sedan fakturan under Registrera/Leverantörsfakturor på den aktuella leverantören med nettobelopp,anger om det gäller varor eller tjänst och aktuell momssats.

Observera att på import av varor (ej tjänster) från land utanför EU betalar du oftast momsen via separat faktura från t.ex speditör. Du skall i så fall valja "ingen moms" när detta är aktuellt.

 Skrivet av:  UNICELL IP: 90.224.38.240




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 10 =