Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Pixel-förvanskad logotype 2007-11-07 19:04
Hej!

Min logga ser ut för bedrövlig vid utskrifter. I CAD:en, där jag konstuerat loggan är allt ok. Efter inklistring i logotype-fönstret är loggan fortfarande OK. Jag har provat copy-paste direkt mellan CAD:en och Unibas, och jag har även provat att gå omvägen via olika bitmap-format.

Vid utskrift, när Unibas läst in loggan från "Databas" och knött in loggan i brevhuvudet så rasar allt samman. Den ser ut för sorglig vid utskrifter.

Att det har att göra med bitmap-formatet är jag på det klara med, åtminstone tror jag att det är där skon klämmer.
Hur stor, i pixlar räknat, bör bitmappen väljas, för att man skall slippa förvrängning och bitbortfall när Unibas lägger in loggan i brevhuvudet.

Använder Mac OS 10.2.

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare, men med Logotype-problem :-)
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192



Svar: Pixel-förvanskad logotype 2007-11-11 11:08
Hej Lars. ett nöje att få hjälpa Dig någon gång med tanke på hur många gånger Du hjälpt olika användare här i forum.

Tyvärr är jag kanske ändå inte till så mycket hjälp ändå. Jag känner inte till programmet som Du använt för att göra Din logo, men det brukar å andra sidan inte spela så stor roll. Däremot är det så att det som Du "klistrart in" i UNI_BAS skall vara en s.k. bit-mapfil - precis som Du angett. När Du inne i Ditt CAD-program kopierar ett markerat område, då får Du inte en bit-map i Ditt urklipp. Du får då istället ett urklipp med CAD-information.
Macintosh:
För att få bitmapformat i urklippet på Macintosh - tryck ner shift+cmd (kringla/äpple) och tryck en 4:a. Markören förvandlas till ett korsmärke. Markera nu området och det skapas då en "Bild1" på Din hårddisk. Öppna den bilden och markera allt - nu har Du rätt bild i urklippet för att klistra in i UNI_BAS
Windows:
Tryck på tangenten "Print scrn". Öppna programmet Paint som finns under program/Tillbehör. Klista in urklippet. Markera logon och välj "kopiera" under Redigera-menyn. Du rätt bild i urklippet för att klistra in i UNI_BAS.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Pixel-förvanskad logotype 2007-11-11 22:37
Hej!

Snabb sammanfattning: Det har blivit bättre men inte helt bra!

Lite småbludder och en förklaring:
Mac:ens suveräna tekniska livslängd och förmåga att hantera tidigare programversioner gör att jag fortfarande kör bus-gamla program. CAD-programmet är från -96 (skrivet för OS7 med 68000-processor), min iMac är från 2000 och OS:et är nu 4-5 år gammalt. Det kanske inte är särskilt underligt att det blir lite knas vid överföringarna mellan OS-generationerna. OS10.2 sparkar ju igång OS9 som emulerar 68000-processor...

Jag kan t.o.m i OS 10.2 med emulerad OS9, med emulerad 68000-processor, köra Soft-PC och emulera intel 80386. Då rullar DOS 3.11 igång och jag kan där köra programvara för några gamla NC-fräsar!


> När Du inne i Ditt CAD-program kopierar ett markerat område,
> då får Du inte en bit-map i Ditt urklipp.
> Du får då istället ett urklipp med CAD-information

Njaeae.... Visst följer det med bitmapinformation (PICT-resurser (vi snackar OS9) är ju vektrografikdata + bitmapdata). Copy-Paste har i alla Mac-tider innehållit den grafiska informationen som möjligjort att man kunnat klistra in bilder i allsköns program. Redan -88 körde jag CAD på Mac och det var inga problem att klistra in direkt från CAD:en (vid den tiden var det frågan om MacDraft) till MacWrite.

Men..... Ert svar fick mig att tänka till!
Jag ser nu att det finns en koppling med att skärmavbildningen är styrd att generera PDF:ar och att skärdumpen/bitmappen i och med det blir baserat på PDF-informationen istället för den verkliga bitmap-informationen från skärmen.

Efter lite trix så har jag nu fått in en, visserligen deformerad, men dock rejält mycket skarpare logga genom att exportera PICT från CAD:en, i OS9, därefter öppna PICT-filen med PICT-wiever och göra en krusidull-C i OS9 (alltså inte att gå via OS10.2 och skärmavbildning). Därefter så går det att hoppa över till UniBas och få in bitmap-informationen.

/ Lars B
/ Nöjd Unibas-användare...
/ ...som snart måste inse faktum,
/ och uppgradera såväl maskinpark som programbibliotek...
/ ... och självklart då till Mac!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 8 =