Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Babs 2007-11-11 22:09
Hej! Jag använder Uni_Bas Standard och har en enskild firma. Jag bokför dagskassa varje dag och har både behandling och försäljning. Jag har skapat ett behandlingskonto, som är ett intäktskonto med standard moms 25%. Jag undrar hur jag ska bokföra dagskassan när någon betalar med kort, eftersom de pengarna går direkt in på mitt företagskonto?
 Skrivet av:  Amira IP: 83.216.110.172



Svar: Babs 2007-11-15 22:35
Hej!

Går slantarna verkligen -direkt- in till ditt konto?

Är det inte så att överföringsuppdraget ligger hos kontokortsföretaget någon dag innan du får tillgång till slantarna? Då har du en fordran på kontokortföretaget under dessa dagar!

Du kan under "REGISTRERA - INTÄKTER UTAN FAKTURA" boka in "INTÄKTER TILL KONTO" och där välja "1580 Fordringar för kontokort" som intäktskonto. Under INTÄKTER FÖR... skriver du in beloppen för de olika varugrupper du krängt under dagen. Du kan slå samman flera kontoköp under dagen på samma registrering. Var bara tydlig med att i textfältet skriva in vilka referensnummer det gäller . Gör en utskrift av bokföringsunderlaget och förvara slittar och utskrift tillsammans i din verifikatpärm.

När pengarna trillar in på ditt konto gör du en "ÖVRIG BOKFÖRING" och omvandlar din tillgång (i form av krav på kontokortsföretaget) till en tillgång i form av stålar på banken.


Om nu slantarna verkligen går direkt in till ditt bankkonto så blir processen enklare. Du slipper då gå omvägen via 1580-kontot och kan i så fall under "REGISTRERA - INTÄKTER UTAN FAKTURA" boka intäkterna direkt till ditt bankkonto. Har du ett speciellt bankkontor just för kontokorten kan du enkelt skapa ett nytt bokföringskonto (1920-gruppen) som du bokför det hela mot.


/ Lars Bergström
/
/ Nöjd Unibas-användare, vars råd inte skall anses juridiskt bindande.... :-)
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 7 =