Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Överföring av data-fil pc > mac 2007-11-20 17:42
Hej!

Jag har använt mig av Uni_bas på pc under ett par veckors tid, men har nu införskaffat mig en mac-dator och har därför installerat bokföringsprogrammet på denna dator. Tyvärr har ett problem uppstått vid överföringen av data-filerna (.4DD o .4DR). Jag kan varken dels öppna dem via "Byt företag" (finns inte med i listan trots att filerna ligger i installationsmappen och jag lyckas inte importera dem) eller genom att dubbelklicka på filerna i Finder. Hur skall jag gå till väga?

Ligger nu efter i bokföringen och hoppas på snabb hjälp med mitt problem.

Tack så mycket på förhand!
 Skrivet av:  Joel IP: 81.226.248.239



Svar: Överföring av data-fil pc > mac 2007-11-20 18:50
Hej!

Har du använt "4D Transporter" som finns för nedladdning på supportsidan hos Unicell?

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2



Svar: Överföring av data-fil pc > mac 2007-11-20 20:37
Tyvärr fungerar inte det programmet på den nyaste versionen av Macs operativsystem, Leopard. De har tyvärr tagit bort stödet för s k classic-applikationer.
 Skrivet av:  Joel IP: 81.226.248.239



Svar: Överföring av data-fil pc > mac 2007-11-20 22:15
Du gör helt rätt när Du flyttar både .4DD-filen och .4Dr-filen till UNI_BAS-mappen på din Mac.

UNI_BAS känner dock inte direkt igen 4.dd-filen som en datafil. Första gången Du öppnar 4DD-filen, måste Du öppna den genom att hålla ner alt-tangenten samtidigt som Du öppnar UNI_BAS. Håll alt-tangenten nedtryckt till dess att ett fönster öppnar sig Där Du kan välja datafil. Du kan i detta fönster välja 4DD-filen. Filen kommer att anpassas för att fungera till både PC och Mac. I fortsättningen kommer 4DD-filen att synas när Du byter företag i UNI_BAS.

När Du fortsättningsvis flyttar mellan PC och Mac, behöver Du bara flytta 4DD-filen.

Ett annat säkert sätt att flytta mellan pc och mac är att helt enkelt ta en säkerhetskopia av datafilen flytta den till pc:n/Mac:en och tryck sedan "Återgå till säkerhetskopia" (hittas under Datatbas/verktyg)
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.36.41



Svar: Överföring av data-fil pc > mac 2007-11-21 12:11
Tack så mycket för hjälpen! Problemet därmed löst.

Tror att det skulle vara bra om ni kunde presentera den här informationen någonstans på er hemsida (kanske finns, men isfåfall tydligare).

Hälsningar,

Joel
 Skrivet av:  Joel IP: 85.225.97.242




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 6 =