Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

IMPORT AV SIE fil rättad från revisorn 2008-01-15 23:23
Jag har läst i forumet om import av SIE filer och att det där ligger en del problem och att UNICELL hellre förespråkar att man manuellt bokför dessa rättelser från revisorn.

Har det förändrats till dagsdato eller hur ser det ut?

Min revisor kommer att få en exporterad SIE fil från mig framöver där hon kommer att rätta de fel jag gjort och sända mig en rättad SIE fil som jag då vill importera in.

Vad rekkomenderas i detta fall för mig för att få det så smidigt som möjligt?

Tack på förhand Allhjälpen Roger
 Skrivet av:  ALLHJÄLPEN I UMEÅ IP: 213.65.61.216



Svar: IMPORT AV SIE fil rättad från revisorn 2008-01-16 01:18
Hej!

SIE-formatet är, vi kan väl kalla det, svagt specificerat (!).
Bl.a. säger de själva om SIE4:
"Vi har arbetat med en nydokumentation av SIE4
som styrelsen dock beslutat att ställa in och prioritera
arbetet med SIE5"

Du kan läsa mer på föreningens hemsida
http://www.sie.se.
och mer om de olika SIE-formaten på sidan
http://www.sie.se/format/klassisksie.asp

Lustigt nog, har SIE-gruppen ett testprogram för att kontrollera SIE-formatet, men de har enligt egen utsago inte verifierat programmet!


Tryggast är nog att din revisor noterar vilka justeringar som gjorts och att du för in dessa manuellt i UniBas.
Det brukar inte röra sig om särskilt många justeringar, och den tid det tar att skriva in dem är kort, jämfört med hur det kan strula till med din databas om importen inte fungerar.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192



Svar: IMPORT AV SIE fil rättad från revisorn 2008-01-16 16:29
Notering:

Bl.a. säger de själva om SIE4:
"Vi har arbetat med en nydokumentation av SIE4 ...

"De" och "Vi" är i det här fallet SIE-gruppen, en intresseförening, som specificerar SIE-formatet.
Det är alltså inte Unicell som strular!

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2



Svar: IMPORT AV SIE fil rättad från revisorn 2008-01-16 16:38
Tack för dina fina svar. Jag hoppas att UNICELL kommer med någon bra info som alla kan ta del av då det gäller detta med import av SIE filer där revisorerna har rättat de fel vi kunder har gjort.

Att importera rättelserna vore kanonbra och kanske har UNICELL kommit på något bra sätt nu eller så är det precis så som du säger att man skall manuellt lägga in dem för att inte hamna i besvärligheter.

Jag hoppas att UNICELL skriver lite info som alla som hamnar i detta dilemma kan ta del av.

Nöjd Städare

Roger på Allhjälpen i Umeå
 Skrivet av:  ALLHJÄLPEN I UMEÅ HB IP: 213.65.61.216



Svar: IMPORT AV SIE fil rättad från revisorn 2008-01-16 19:18
En idè kanske vore att kopiera över programmet till ett USB minne (Hela mappen UNIBAS) så kan revisorn starta det på sin dator & göra de ändringar revisorn anser vara nödvändiga.

Sen kopierar man bara in allt ändrat & klart på sin egen dator.

Månne jag tänka rätt eller vad anser ni?

Mvh Allhjälpen Roger
 Skrivet av:  ALLHJÄLPEN I UMEÅ HB IP: 213.65.61.216



Svar: IMPORT AV SIE fil rättad från revisorn 2008-01-16 19:58
SIE import/export har dikuterats flitigt här i forum. Tidigare har vi skrivit:
"Hela tanken med SIE (StandardImportExport) är klart lovvärd. Meningen är att man ska kunna "skyffla" data mellan olika ekonomisystem. Standarden är över 15 år gammal. Just SPCS som Du själv nämner deltog i utvecklingen av standarden.

Trots att många system redan på den tiden hade integrerade faktureringsprogram inriktade man sig tyvärr bara på själva bokföringsdelen. Detta är i vårt tycke ganska osmart eftersom man då lätt kan importera data som förändrar konto som visar t.ex kundfordringar UTAN att samtidigt ändra mostsvarande fakturauppgifter. Detta gäller både kundfordringar och leverantörsskulder. Det gäller förstås i lika hög grad även en integrerad inventariebok eller integrerade valutakonton."

!I UNI_BAS finns en reskontra - reskontra är ju samma sak som Kunders/Leverantörers konto i bokföringen fast sorterat efter kund/leverantör. Summan av alla kundfakturor skall ju stämma med saldot på kunders konto och summan av alla leverantörsfakturor skall ju stämma med Leverantörskontot. UNI_BAS tillåter inte någon differens mellan reskontra och bokföring.

Skulle man i en SIE-import importera transaktioner till kunders/lev- konto, då får man en differens mellan kontot och reskontran, detta eftersom SIE-formatet inte kan hantera fakturainformation."

Om man således importerar revisorns korrigeringar av bokföringen med hjälp av en SIE-fil, kommert alla poster som gäller reskontrakonton och inventariekonton att hamna på ett observationskonto. Sedan måste man manuellt kontera om dessa poster till konton som inte är knutna till rekontra eller inventarier.
Det blir oftast precis som Lara Bergström redan angett lättare att knappa in revisorns korrigeringar manuellt från början.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.35.86




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 5 =