Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Varulager 2008-01-21 12:22
Hur gör jag lämpligast med ett varulager som jag ej betalat fullt värde för.
Startade företaget juni 2007, övertog ett varulagret billigt av min far , det egentliga värdet är relativt högt.
Ska jag ta upp det i min startbalansräkning som eget kapital ? + eller - ?
Har grubblat över detta och vet inte riktigt hur jag ska göra .
Jag har ju köpt varulagret kontant utan lån och stoppat in i företaget (enskild firma)

Har precis skaffat unicell bas
 Skrivet av:  Fredrik E IP: 81.225.22.152



Svar: Varulager 2008-01-21 21:53
Från Unicells sida har vi svårt att svara på denna typ av frågor. Prtogramfrågor svara vi gärna på, men in te rena ekonomifrågor.
Vi hoppas att någon annan besökare kan ge Dig ett svar här. Annars är Skatteverket ganska bra på denna typ av frågor. Du kan också rikta Dig till något av de olika ekonomiforum som finns på nätet - se länkar dit under "Nyttiga länkar" här på vår hemsida.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.37.192



Svar: Varulager 2008-01-22 00:01
Hej!

Har du köpt det billigt skall du också ta upp det till det värdet!

Om du t.ex. drabbas av total inkurans så kommer du som mest bara ha förlorat just de pengarna. Om du å andra sidan säljer grejerna för en redig slant så har du gjort en lika redig vinst, och då skall du också skatta för den vinsten.

Varulager tas upp till det lägsta av anskaffningsvärdet, återanskaffningsvärdet eller nettoförsäljningsvärdet, och då är normalt anskaffningsvärdet det lägsta.

Rimligast är att du bokför det som en egen insättning (en skuld från företaget till dig), och då till det värde som du kan styrka med kvitton på ditt ursprungliga köp.


/ Lars B
/
/ Vars råd på intet sätt är juridiskt bindande :-)
/
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192



Tack Lars 2008-01-22 10:08
Tack för ditt svar Lars nu slipper jag grubbla över det.
 Skrivet av:  Fredrik E IP: 81.225.22.152




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 3 =