Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Efter bokslut rensas året auto? 2008-02-11 19:29
Vad händer? Efter bokslut ser allt OK ut, det avslutade året finns kvar (i detta fall 2006).
Går ur programmet. UTAN att ha tryckt på knappen "rensa år"
När jag går in i unibas igen så har 2006 rensats. ?
Har gjort manövern minst 10 ggr med hjälp av gammal säkerhetskopia.
Enl. text kan man spara upp till åtminstone 10 år.
Min version av programmet är från 07-12-31
Någon som har en lösning?
 Skrivet av:  stig IP: 79.102.150.91



Svar: Efter bokslut rensas året auto? 2008-02-12 11:27
Det är helt rätt - Du kan spara minst 10 år i UNI_BAS. Ett avslutat år rensas inte automatiskt efter bokslut och det händer inget när Du stänger av programmet.

Att detta stämmer kan Du enkelt kontrollera om Du går över till Testbolaget - där finns åren kvar ända till 1999.

Det Du beskriver inträffar alltså bara på Din datafil. Det Du beskriver ger mig ingen ledning till vad det kan vara som orsakar detta på Din fil. Visst kan jag gissa:

Gissning 1:Kör Du Windows Vista - då ligger förklaringen där - Vista har sina egna hyss för sig.

Gissning 2:Startar Du programmet genom att klicka på datafilen istället för programfilen - då kan förklaringen finnas där.
Har Du serviceavtal är det bättre om Du ringer hit, då kan vi ställa de frågor som kan leda fram till ett korrekt svar.

 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Efter bokslut rensas året auto? 2008-02-12 13:56
Hittade svaret på min fråga.
När man öppnar unibas, så ser man en resultatbarometer. Där fattades 2006.
Klickade på rapporter bokföring, även där en resultatbarometer där 2006 fattades.
Gick inte längre i går kväll, tog för givet att 2006 var borta.
I dag tryckte jag även på spåra verifikat och fann till min glädje att där fanns 2006 kvar.
MAO problemet var mitt eget.
 Skrivet av:  stig IP: 79.102.158.2




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 5 =