Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Momsbelagd och moms fri verksamhet! 2008-02-14 10:35
Jag driver en firma inom kulturbranchen.
Just nu har jag bara momsfria intänkter i form av gager från konserter (momsfritt). Men jag är moms-regestrerad då jag räknar med att även ha privat instrumentundervisning. Men just i skrivande stund har jag som sagt bara momsfria intäkter i friman!

Hur gör jag med bokföringen?
Om jag t.ex. köper in kontorsmaterial för 147kr, ska jag då regestrera 29,4 på momskontot? För om jag senare under året får intäkter från momspliktig verksamhet så vill jag ju kunna lyfta en del av momsen på vissa inköp!

Om man vänder på resonemanget. Om det visar sig att jag inte fick några momspliktiga inkomster vad gör jag med bokföringen då? Då har jag ju ett momskonto som inte ska användas och tex. ett kontorsmaterial-konto som är debiterat med en för liten summa? Inte sant?

Kan man fixa till detta i slutet av året?
Hur ska jag göra med min bokföring?

MVH Joppe
 Skrivet av:  Joppe IP: 213.100.59.152



Svar: Momsbelagd och moms fri verksamhet! 2008-02-21 08:45
detta är en sådan fråga där svaret är detsamma oavsett vilket program man använder. I dessa fall är det inte vi på UNICELL som i första hand ska svara. Du kan få det korrekta svaret hos Skatteverket eller hos en revisor.

Eftersom momshanteringen är oviss ser jag det nog ändå så att Du borde hantera momsen just nu som om Du vore momspliktig. Visar det sig senare att Du inte kommer att ha några momspliktiga intäkter (och alltså inte får dra av ingående moms), då är det inte värre än att Du i en enda transaktion kan fördela ut ingående moms som en "klump" på respektive kostnadskonto vid årets slut.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 6 =