Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ändra uppgifter på en betald faktura ! 2005-08-05 13:49
Hej, Uni Bas verkar vara väldigt enkel även för mig som inte kan något alls om bokföring.
Nu har jag råkat skriva fel datum på en faktura som redan är betald och bokförd.
Hur fixar jag så att datum och momsen kommer på rätt månad igen ?

mvh
Peter
 Skrivet av:  Peter IP: 83.253.10.74



Svar: Ändra uppgifter på en betald faktura ! 2005-08-05 14:38
När Du skrivit ut en faktura i UNI_BAS får Du på skärmen en fråga: "Är den utskrivna fakturan OK eller skall den makuleras?" - Om Du trycker på OK då bokförs fakturan automatiskt och Du känner säkert till att man inte får "sudda" i bokföringen.

Om man nu oavsiktiligt godkänt en faktura, kan man enkelt kreditera den genom att gå till "Rapporter/kunder/spåra faktura". Klicka på fakturan och i nederkant på nästa bild finns en knapp "Kreditera fakturan" - tryck på den knappen och krediteringen sker automatiskt. Lätt som en plätt - MEN, om Du dessutom gjort en betalning på den felaktiga fakturan, då finns inte den knappen tillgänglig.

I Ditt fall - Du har godkänt en felaktigf faktura och dessutom registrerat betalning på fakturan, då återstår bara att göra som man får göra i alla andra program: Registrera en kreditnota som ser ut exakt som fakturan med fel datum och allt. Skriv samma datum på kreditnotan. Kreditnotor skriver Du på samma sätt som när Du skriver en faktura, men ovanför fältet kundnumer finns en knapp "Faktura/Kredit" tryck på den så blir det en kreditnota.
Skriv ut kreditnotan och godkänn den. Registrera sedan "betalning" av kreditnotan - återigen samma datum som Du betalade fakturan och mot samma konto. När Du gjor detta då är "röran" ur världen.
Du kan nu registrera en ny faktura med rätt datum. Puhhh! - Så mycket enklare med knappen "Kreditera fakturan"
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: Ändra uppgifter på en betald faktura ! 2009-02-04 19:55
Om man skrivit en kreditfaktura och vill makulera denna. Hur göra?

Med vänlig hälsning

Lars-Åke Bengtsson
 Skrivet av:  Lars Åke Bengtsson IP: 84.217.142.196



Svar: Ändra uppgifter på en betald faktura ! 2009-02-04 21:23
En felaktig faktura utjämna man med en kreditnota.

En felaktig kreditnota utjämnar man med en faktura.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Ändra uppgifter på en betald faktura ! 2009-02-05 08:36
Hej. Jag gör alltid en säkerhetskopia när jag har bokfört.
Om det blir för mycket fel så går jag tillbaka till den och bokför om.
Hälsningar
Anki
 Skrivet av:  Anki IP: 81.227.140.195




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 6 =