Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ändrad beräkningsgrund för MOMS-rapport 2008-03-08 15:01
Hej!

Något underligt har hänt med rapportgeneratorn som räknar samman MOMS för momsrapporten.

2006 års momsrapport (med en tidigare version av Unibas) förde ut summan av fakturerad moms under året (Summa kreditering 2610) till momsrapporten och struntade i ingående moms vid årets början.
2007 års momsrapport (med en version från slutet av januari) för ut summan av fakturerad moms under året men räknar bort ingående moms som fanns vid årets början.


Vad är anledningen till den här justeringen?
För de som startar det nya året med nollad moms, dvs MOMS-dispositionerna utförs den 31/12 spelar det här ingen roll, men för oss (dvs jag!) som "justerat bort" momsen i bokföringen den 1/1 blir det knas med den här nya beräkningsgrunden.

Mer underligt:
Beräkningsgrunden för MOMS-pliktig omsättning är också underlig. Beräkningen verkar bara plocka in konto 3010 istället för slutsumman på fakturaraden (dvs omsättningsberäkningen missar rabatter mm och tar alltså inte hänsyn till slutsumman på fakturan, dvs den summa som man använder för MOMS-beräkningen).



/ Lars B
/ Nöjd, men undrande...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Ändrad beräkningsgrund för MOMS-rapport 2008-03-11 22:21
Jag har tittat ett par versioner tillbaka och har inte kunnat se att något ändrats i beräkningarna av det Du beskriver. Det har nog alltid varit så att man måste justera momsen i den "gamla" perioden.

För att få med rabatter i momsredovisningen måste kontot för lämnade rabatter läggas in på sanma sätt som konto 3010 under Databas/Styrning/moms.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Ändrad beräkningsgrund för MOMS-rapport 2008-03-12 11:43
Hej!

Jag får se till att göra MOMS-omstuvningen "korrekt" framledes. Då blir det heller inte längre något problem.

När det gäller omsättningsberäkninge så skall jag kolla upp ditt tips. Förmodligen är det där problemet ligger. Lustigt bara, att det blir rätt på fakturan men inte i momsrapporten. Jag undersöker ditt tips, och om jag tvingas fortsätta att klia mig i huvudet så lär jag återkomma.

/ Lars B
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2



Svar: Ändrad beräkningsgrund för MOMS-rapport 2008-03-12 22:37
Sådär-ja!

Först var det det här med sammanräkningen:
Jag hade en busgammal version av unibas! Där tog summeringen av momsbeloppen tydligen inte hänsyn till ingående debet/kredit i respektive konto utan bara händelserna under året. Det sammnräkningssättet passade min bokföringssystematik bättre, men jag får falla till föga för den i bokföringsvärlden rådande "de-facto"-standarden.



När det gäller rabatterna och den felande momsen:
Efter att ha klickat i rätt rutor i rabattkontot så trillar siffrorna på plats!

Tack för tipset!



/ Lars B
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 1 =