Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Momsredovisning 2008-03-14 17:25
Första gången jag ska redovisa moms i Unibas. Har precis fyllt i skatteverkets blankett baserat på Unibas uppgifter. I detta läget ska ingen bokföringstransaktion ske?
Väntar jag tills skatteverket (i det här fallet) betalat tillbaka överskjutande moms och bokför det på Bankgiro samt 2650 Momsredovisning?

Nästa månad när jag troligen ska betala in moms sker det på samma sätt med krediteringen av Bankgiro och debitering av 2650?
Har för mig att vi i skolan för 100 år sedan, förde över saldona på utgående resp. ingående moms till avstämningskontot och bokförde sedan saldot på det kontor mot Bankgirot. Kanske gör Unibas detta i bakgrunden?

Korrekt?

Hälsningar

Urban
 Skrivet av:  Urban Zenk IP: 85.225.132.118



Svar: Momsredovisning 2008-03-17 16:07
Det finns två olika skolor för hur momsen skall bokföras.
- Antingen gör man det 12 gånger per år - eller så gör man det en gång per år.
Gör man det 12 gånger per år, då har man 12 chanser att göra fel varje år - gör man på det andra sättet behöver man bara göra rätt en gång.

Mitt råd - vid deklarationsdags - gör ingenting

Vid betalning (in- eller utbetalning) av momsen bokför betalningen mot momsredovisningskontot. - Precis så som Du själv beskrivit det.

I januari/februari när momsen för dt gamla året är färdig. "Töm"/utjämna samtliga momskonton och motboka momsredovisningskontot. Denna transaktion läggs den 31/12 i det gamla året.

UNI_BAS gör inga utjämningstransaktioner på egen hand.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Momsredovisning 2008-04-20 11:56
Förstår jag rätt?
1. Momsredovisning
2. Töm momskontona
3. Gör bokslut.
 Skrivet av:  Lennart Hjelm IP: 87.227.75.25




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 3 =