Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Faktura ny inventarie med gamla i inbyte 2008-04-06 14:24
Detta är INTE en direkt fråga till UNICELL, då ni varit mycket tydliga med att jag skall använda en redovisningskonsult (vilket redan är inbokat!) i stället för er support i det här fallet.
Jag ÄR ingen bokföringsexpert och det är väl ett av skälen till att jag valde UNI_BAS. Ni vänder er till användare som inte kan så mycket om bokföring och då är det även oss ni får supportsamtal ifrån, det borde ni väl ha listat ut?!?!
Jag erkänner att jag inte alltid vet vad som är orsak till problemet: Programmet, användningen av programmet eller mina bristande bokföringskunskaper.
Ni får GÄRNA säga till redan från början om ni tycker att frågan ligger utanför ert supportområde, då förstår man varför ni inte är så uttömmande i era svar och framför allt att man inte skall återkomma när det inte funkar som man vill :-)

UNICELLs tips är att bokföra fakturan som vanligt när den kommer, vilket kommer att ge mig en leverantörsfordran som är större än i verkligheten, och sedan "betala den" via övrig bokföring, alternativt sälja de gamla inventarierna i samband med betalningen av fakturan. Jag vet dock inte hur det skall gå till då konto 2440 är ett låst konto och en separat försäljningsverifikation inte påverkar den (för stora) leverantörsskuld jag har på inköpsfakturan. Dessutom vill jag få den initiala fakturan bokförd som betald! Hoppas att ni inte misstycker att jag ställer frågan till ÖVRIGA ANVÄNDARE här.

Jag undrar alltså om det är någon mera kunnig användare, än jag själv, som gjort något liknande:

2007 köper jag 2 st begagnade maskiner för sammanlagt 29 865 kr, bokför dessa på inventariekonto 1210

31/12 2007 bokför jag årets avskrivningar.

13/2 2008 kommer fakturan på min nya maskin som kostar 38 000 kr och lite förbrukningsmaterial som kostar ytterligare 1405,62 (plus moms)
Ett inbyte som är värt 29 875 kr (ja säljaren räknade fel och betalade mera för maskinerna när han köpte tillbaka dem :-) ) dras av som inbyte från de 38 000 kr som den nya maskinen kostar.
Kvar att betala för den nya maskinen blir alltså 8 125 kr (plus moms)
Leverantörsfordringen blir i verkligheten (8 125 + 1 405,62 =) 9 530,62 kr + 2382, 66 kr (=ing. moms) Totalt (avrundat) =11 913 kr

Inbytet är alltå ingen försäljning med moms utan just ett inbyte. Man får heller inte välja 1210 som kostnadskonto om man registrerar vanlig Betalning till leverantör.

Knäck gärna den om ni kan ;-) Jag vill gärna ha "lite mera på fötterna" när jag kommer till konsulten.

MVH Mimmi
 Skrivet av:  Mimmi IP: 213.65.171.115



Svar: Faktura ny inventarie med gamla i inbyte 2008-04-06 17:14
Hej!

Jag ser inget konstigt i det här...

Första fakturan (29865:-) skall betalas i vanlig ordning.

Andra fakturan ( 8125:-) skall betalas i vanlig ordning.

Inventarierna räknas ned med restvärdet av den gamla maskinen och räknas upp med anskaffningsvärdet av den nya maskinen.

Försöker handlaren skicka faktura # 2 med 38 papp som slutsumma, måste det åtföljas av en kreditering som motsvarar inbytesvärdet på din första maskin. I annat fall kommer det att spåra ur bokföringsmässigt och skattemässigt. Du kan t.ex. inte bokföra att du köpt maskiner för 29 + 38 papp, samtidigt som du redovisar maskininventarier för bara 38 papp.

Har du fått en faktura på 38 papp måste den antingen betalas eller krediteras. Du måste också kunna visa ett kvitto på betalningen, eller ett kvitto på att en annan maskin lämnats som hel- eller dellikvid. I ett extremfall kan det vara så att leverantörens krav säljs till ett inkasso- / factoringföretag, och de kommer helt klart att vilja ha in de 38 papp som står på fakturan. De skiter fullständigt i att ta mot en begagnad maskin som inbyte!

Så, för din fortsatta trevnad, se till att avräkningen för inbytesmaskinen ingår i faktureringsbeloppet!

Smidigast blir det om hela den andra fakturan krediteras och en ny, med inbytesvärdet avräknat, skickas till dig.


/ Lars B
/
/ Nöjd Unibas-användare
/ vars råd inte på något sätt är juridiskt bindande... :-)
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Faktura ny inventarie med gamla i inbyte 2008-04-06 20:24
Vad bra, jag hoppades faktiskt på att just Du skulle ha en kommentar till detta!!
Det är säkert inget konstigt, det är nog bara jag som inte fattar vad jag håller på med :-)

Jodå, de första två begagnade maskinerna är bokförda och betalda och leverantören har räknat av inbytet för dem (29875 kr) på fakturan för den nya maskinen. Det är därför den nya maskinen som kostar 38 papp köps in för 8125:- alltså med ett inbyte avräknat (som är värt 29875:-).

Det är ju bara det att när jag registrerar fakturan som innehåller de 8125:- (plus moms och lite förbrukningsmaterial) så flyttar jag ju bara in just den summan (8125) på mitt inventariekonto, då ser det ju ut som att den nya maskinen bara kostar 8125:-

Fyller jag i stället i det fulla värdet för maskinen när jag reggar fakturan så får jag ju in rätt summa på inventariekontot, men jag får en leverantörsfodran som motsvarar: alltså runt 41 papp, vilket du konstaterade också inte alls är rätt summa. Jag kan inte heller välja inventariekontot som kostnadskonto när jag reggar betalningen av den fakturan som vanligt, och därför inte kan regga själva inbytet på vettigt sätt, eller?

Jag klurar på att registrera fulla värdet på den nya maskinen och samtidigt göra en kreditfaktura från leverantören på de 29 875 (inbytespriset). När man gör en kredit faktura fattar programmet att man skall SÄLJA en inventarie. När jag reggar en vanlig leverantörsfaktura, då vill det ju tro att jag skall KÖPA en inventarie (har även provat med negativ summa för att se om den vill sälja inventariet då men icke) jag vill ju både sälja och köpa samtidigt... Nåväl man kan väl göra en gruppbetalning på kreditfakturan och den på runt 41 papp så blir siffrorna rätt?

Det är rent redovisningstekniskt som detta funkar antar jag, för i praktiken så får jag ju inte dra momsen på 2007 om fakturan är krediterad...

MVH Mimmi
 Skrivet av:  Mimmi IP: 213.65.171.115



Svar: Faktura ny inventarie med gamla i inbyte 2008-04-06 20:34
Nu ser jag vad det var i mitt första inlägg som gjorde att du trodde leverantören busade med mig :-)
Det var supportens förslag om att registrera det fulla värdet för maskinen när jag reggar leverantörsfakturan. Det är jag alltså lite tveksam till eftersom det genererar en större leverantörsskuld än jag i verkligheten har då leverantören redan räknat av summan för inbytet.

/Mimmi
 Skrivet av:  Mimmi IP: 213.65.171.115



Svar: Faktura ny inventarie med gamla i inbyte 2008-04-07 12:14
Hej!

> Det är ju bara det att när jag registrerar fakturan som innehåller de 8125:-
> (plus moms och lite förbrukningsmaterial) så flyttar jag ju bara in just den
> summan (8125) på mitt inventariekonto, då ser det ju ut som att den nya
> maskinen bara kostar 8125:-

Det borde finnas en uppgift om den nya maskinens värde på fakturan, och vilket värde som avräknats. Det är dessa 2 värden som du jobbar med, gentemot inventariekontot. Mot kassakontot jobbar du med slutsumman på fakturan.

Notervärt är att du, om du gjort avskrivningar på din gamla maskin, som du nu sålt för stora penningar, i realiteten gör en "reavinst". Den avskrivning som du (förmodligen) tidigare gjort reducerade förra årets vinst. Nu, när du sålt den för stora pengar, så visar sig att du inte alls förlorade pengar (på maskinen) ifjol! Det här är en "reavinst" och visar sig automatiskt i bokföringen för i år, om du skrivit in korrekta siffror.

Du kan prova skriva in det hela i testföretaget och studera vad som händer.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2



Svar: Faktura ny inventarie med gamla i inbyte 2008-04-08 21:00
Tack igen Lars!
Jag försöker lite i Testbolaget, jag tror det börjar klarna lite i knoppen tack vare ditt första stycke i senaste inlägget... Jag skiter helt enkelt i vad leverantörsskulden blir när jag reggar fakturan. Reggar vanlig leverantörsfaktura enligt följande:
38000 drabbar 1210 = Nya maskinen
1405,62 (plus moms) drabbar 5460 (och 2640 per automatik) för förbrukningsmaterialet
2031,25 in på 2640 (momsen på de 8125 kr som jag verkligen betalar för den nya maskinen. Alltså tillägget som tillsammans med inbytet för mina två gamla maskiner á 29875:- blir 38000 som är priset på den nya)

När jag skall betala fakturan går jag in på betalning till leverantör och låter den dra kostnaden från bankkontot
Sedan reggar jag en intäkt utan faktura:
ut från 1210 12875:- in till bankkontot = inbytesmaskin nr 1
ut från 1210 17000:- in till bankkontot = inbytesmaskin nr 2

Jodå, alla prisuppgifter finns med på fakturan enl. mitt första inlägg här.

Jag är medveten om att avskrivningsvärdet från förra året blir vinst i år :-) Men det syns ju inte förrän jag gör bokslut på Inventarieboken för 2008 om jag förstått rätt. Dessutom räknade försäljaren fel och köpte tillbaka maskinerna för mera 10 kr mera än jag gett för dem!! Snacka om lyckad affär :-) Jag har verkligen hittat "min" leverantör!!!

Tack igen för att du tar dig tid! Blir det inte rätt så lär jag väl få höra det av redovisningskonsulten som skall hjälpa mig deklarera på torsdag...he...he....

/MVH Mimmi
 Skrivet av:  Mimmi IP: 213.65.171.115



Svar: Faktura ny inventarie med gamla i inbyte 2008-04-10 17:46
Hej!

Ditt förslag gör att det blir konstigt i bokföringen. Bokföringsunderlaget kommer då inte att stämma med verifikatet, dvs fakturan.

För egen del skulle jag gjort det ännu enklare:

Registrera fakturan med:

Inventarier minskar (!) med 29875:-
OCH
Inventarier ökar (!) med 38000:-
Förbrukningsmtrl ökar med 1400
MOMS ökar med 2300
Leverantörsskulden ökar med 11900

Vid betalning minskar leverantörsskulden med 11900 och bankkontot minskar med 11900.


OBS. Jag hänger inte riktigt med i dina siffersvängar så du får skriva in just de siffror som stämmer för din faktura.


/ Lars B
/ och som vanligt en nöjd Unibas-användare
/ och som dessutom, som vanligt, frånsäger sig allt juridiskt ansvar... :-)
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2



Svar: Faktura ny inventarie med gamla i inbyte 2008-04-12 00:30
Attans, jag som trodde att problemet var löst....:-( Vad är det som blir fel/ser konstigt ut då?
Jag förstår vad du menar och det är ju precis det jag vill göra, men som sagt lyckas jag inte...

Lite repetition:
Gör man det under fliken Övrig bokföring (där man kan välja ökar och minskar) så är problemet att leverantörsskuldskontot (2440 i mitt fall) ett låst konto som Unicell INTE rekommenderar att man låser upp. Därför är det uteslutet att registrera fakturan manuellt under Övrig bokföring för då får jag ingen leverantörsskuld alls, eller?

Registrerar man under fliken Leverantörsfaktura så får man (oavsett om man skriver in ett negativt eller positivt värde i rutan Belopp) alltid upp ett inventarieINKÖP som skall registreras när man anger inventariekontot som kostnadskonto? Visst jag skall göra ett inköp, men jag skall ju sälja/byta in maskiner också...samtidigt...
Hoppar jag över summan för själva inbytet när jag registrerar leverantörsfakturan så blir ju leverantörsskulden större än i verkligheten, det har vi ju redan konstaterat att det inte är så bra, men OM man skulle göra så ändå så vill man ju välja att det är Utbetalt Från inventariekontot när man registrerar själva betalningen av fakturan (dvs sälja/byta in grejerna när fakturan betalas). Det är inte heller möjligt. Finns inget konto i sökningen får man till svar när man skriver in inventariekontot i rutan Utbetalt Från.

Jag tog med de exakta siffrorna bara för att det kanske var lättare att förstå problemet, men de är kanske inte så viktiga i detta läget.
 Skrivet av:  Mimmi IP: 213.65.171.115



Svar: Faktura ny inventarie med gamla i inbyte 2008-04-12 13:44
Hej!

Det är någon pusselbit som saknas i våra resonemang!

Egentligen borde du ha kunnat registrera din faktura rakt av, med maskiner (inventarier) för 8000 och med förbrukningsmtrl på 2000 åsså momsen därpå.

Dina inventarietillgångar ökar med 8 papp och det stämmer ju!

Du kan lägga in en förklarande text i bokföringstexten (Övrig bokföring, ändra verifikat) om hur det hela gått till, med inbyte av gamla maskinen. I din inventarieförteckning gör du motsvarande notering.

Tyvärr måste jag (motviliigt) erkänna att jag nog inte kan komma längre..... åtminstone inte just nu.

/ Lars B



/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Faktura ny inventarie med gamla i inbyte 2008-04-13 00:17
Pling!

Nu föll poletten ned!
Du använder inventarieboken som numera finns med i programmet!

Det är en finess som jag inte bekantat mig med tidigare. Jag har hela tiden (miljöskadad sin jag är) att du hade inventarierna förtecknade på annat håll.

Inventariemodulen verkar, nu när jag kollat in den lite mer noggrannt, inte helt genomarbetad.

På videon så framgår det t.ex. inte hur man säljer inventarier via faktura, något som inte alls verkar gå i praktiken, åtminstone inte med den utgåva jag har.


När det gäller ditt problem:
Du kanske kan fixa det genom lite "ful-bokföring", på det sätt du antydde tidigare..

Registrera fakturan men ange inventarierna med fullt belopp 38 papp, istället för det på fakturan sammanräknade värdet 8 papp. Fakturan kommer då inte att stämma med bokföringen, men den nya inventarien kommer in i inventarieregistret med korrekt värde.

Bokför den gamla maskinen som såld (mot kassa). Den kommer då ut ur registret, men tyvärr verkar det då som om du har pengar i kassan.

Du har nu en leverantörsskuld på 38 papp och en "fiktiv" kassa på 28 papp.
Använd den fiktiva kassan till att göra en delbetalning på din leverantörsskuld. Leverantörsskulden kommer nu ned i 10 papp och det är vad som stod på fakturan.

Du kan nu betala fakturan i vanlig ordning.

Det här är "ful-bokföring" av högsta klass!!!!!
Förmodligen inte ens lagligt OM DU INTE TYDLIGT REDOVISAR VARFÖR I FRIDENS NAMN DU GJORT PÅ DET HÄR SÄTTET. Det kan du göra om du i "övrig bokföring" går in på "ändra verifikat". Du kommer då åt att skriva in en förklarande text en textruta.

Den förklarande texten kan för respektive verifikat vara t.ex.

"Inköpshandling för registrering av inventarie nr XYZ. Ingår som delmoment i leverantörsfaktura nr 123 från Maskinkrängaren AB. Avräkning för inbytesmaskin enligt fakturan är utförd på verifikat #XYZ. Denna manöver föranleds av den begränsade funktionaliteten i programvaran för hantering av inventarier"

"Försäljningshandling för avregistrering av inventarie nr ÅÄÖ. Ingår som delmoment i leverantörsfaktura nr 123 från Maskinkrängaren AB med verifikatnummer YY. Denna manöver föranleds av den begränsade funktionaliteten i programvaran för hantering av inventarier"

"Avräkningsbelopp för inbytesmaskin, ZZZ kr. Ingår som delmoment i leverantörsfaktura nr 123 från Maskinkrängaren AB med verifikatnummer YY. Denna manöver föranleds av den begränsade funktionaliteten i programvaran för hantering av inventarier"


Se till att göra utskrifter av samtliga verifikat och häfta samman dem i din verifikatpärm så att de alltid följs åt!

Det här bokföringtrickets blir synnerligen "ful" och jag är osäker på om det ens är lagligt!
Testa ful-bokföringen i testbolaget innan du gör något i ditt riktiga bolag.
Stäm av med din revisor om den här hanteringen kan accepteras innan du gör något i ditt riktiga bolag.

Jag hoppas att UNICELL-gänget ser den här diskussionen och kan ge mer konkreta råd om hur inventarieförteckningen är tänkt att användas i situationer som denna.

/ Lars B
/
/ just nu grubblande... hur fasen fungerar inventariemodulen egentligen....
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Faktura ny inventarie med gamla i inbyte 2008-04-13 14:18
Tack för att du lägger ner så mycket tankeverksamhet på mitt problem!!!!

Nu känner jag mig inte riktigt lika stupid längre :-)
Det känns som att du i ditt senaste inlägg ger mig lite upprättelse för att jag vände mig till Unicells support med mitt problem. De blev ju rätt irriterade på mig för att jag ringde och tjatade...

Unicell var medvetna om att det fanns brister i Inventarieboken när jag talade med supporten 4/4. De rekommenderade att jag skulle vänta med att göra bokslut på inventarieboken tills nästa uppdatering kommit. Den kom nu i veckan så jag har förstås uppdaterat med den, men det löste ju inte problemet detta inlägg handlar om.

Jag uppfattade det som att Unicells support föreslog att jag skulle göra något liknande det du beskiver som "ful bokföring" så det kan ju inte vara SÅ fult när supporten rekommenderar det?
Han sade att jag skulle registrera fakturan med det fulla värdet för den nya maskinen och lösa det här med inbytet först när jag betalar fakturan. Genom att sälja de gamla genom Övrig bokföring på något sätt som en redovisningskonsult kunde hjälpa mig med.

Jag har gjort ungefär som du beskriver det, men jag använde bankkontot i stället för kassan. Då stämmer saldot på bankkontot när affären är färdig eftersom fakturan betalas från bankkontot. Det felar dock på 10 kr på inventariekontot i och med att jag sålt maskinerna för 10 kr mera än jag köpt dem. Då dras de 10 kr av på den nya maskinens värde, lite mysko...

Jag sade, dumt nog, till min revisor att jag ville använda bokföringsprogrammets funktion för inventarier (= inventarieboken) för att jag trodde det skulle bli lättare för mig när jag inte är så haj på det här med bokföring. Så fel jag hade :-)

Jag överväger att skippa det där med inventarieboken helt för då fungerar det ju som du har skrivit hela tiden. Jag öka bara värdet på inventariekontot med rätt summa så stämmer det sammanlagda värdet i alla fall. Ett av de stora problemen är ju att summorna på inventariekontot hör i hop med specifika maskiner.

Tack än en gång Lars!
 Skrivet av:  Mimmi IP: 213.65.171.115



Svar: Faktura ny inventarie med gamla i inbyte 2008-04-14 01:45
Först och främst en stor eloge till Lars Bergström som med sedvanlig välvillighet har satt sig in i Mimmis inventarieköp. Tack Lars!

För den som inte satt sig in i alla turerna i denna tråd, får man lätt uppfattningen att felet ligger i Inventarieboken och att UNICELL´s ursprungliga råd till Mimmi är helt fel. Vi har gett vårt svar via telefon, men ibland kan det vara svårt att nå fram. Vi ser det nog som att man försöker krångla till det i onöden. Det är ju trots allt bara fråga om ett inventarieköp där så småningom betalningen sker dels med kontanter och dels med ett inbyte. Nå - nu en gång till:

Gå till Registrera/Leverantörsfaktura registrera en leverantörsfaktura med följande komponenter:
(Eftersom momsen är lite "blandad" kan man registrera inköpen momsfritt och sedan registrera momsen sist)
- Inköp av förbrukningsmaterial (5460) för 1405,62
- Inköp av ett inventarium på 1210 för 38000
- Sist registreras momsen separat 2640 med kr 2382;66
Totalen på fakturan blir då 41788:- (28 öre i öresavrundning)

Nu har vi det nya inventariet på plats och fakturan är bokförd. När det är dags att betala fakturan:
Gå till Registrera/Betalning till leverantör
- Registrera betalningen - använd kassakontot och det är väl detta som är lite "osnyggt" eftersom pengarna ju faktiskt inte kommer från kassan. Men nu har vi tagit 41788 från kassan.

Gå sedan till Övrig bokföring och registrera inbytet och själva betalningen:
- Registrera utbetalning från bank med 11913:- (kreditera bank - tillgången minskar)
- Registrera inbytet (kreditera inventarier med 29875 - tillgången minskar) - Jo jag vet att Du gjort en "vinst" på en tia vid inventarieavyttringen - inget konstigt med det, sånt händer - ibland gör man en förlust vid avyttring, och det är därför som man måste ange vinst och förlustkonton i inventarieboken. Din tia kommer att regleras automatiskt vid bokslut av inventarieboken.
Nu har Du krediterat (minskat) två tillgångskonton med 41788 till sist är det så dags med att "jämna ut" kassakontot. - debitera kassan (ökar).
Klappat och klart!

Mimmi skrev i det inledande inlägget:
"UNICELLs tips är att bokföra fakturan som vanligt när den kommer, vilket kommer att ge mig en leverantörsfordran som är större än i verkligheten, och sedan "betala den" via övrig bokföring, alternativt sälja de gamla inventarierna i samband med betalningen av fakturan. Jag vet dock inte hur det skall gå till då konto 2440 är ett låst konto och en separat försäljningsverifikation inte påverkar den (för stora) leverantörsskuld jag har på inköpsfakturan. Dessutom vill jag få den initiala fakturan bokförd som betald! Hoppas att ni inte misstycker att jag ställer frågan till ÖVRIGA ANVÄNDARE här."

Det är just det vi beskriver här ovan - registrera hela leverantörsfakturan när den kommer. Registrera sedan betalningen när den sker.

 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Faktura ny inventarie med gamla i inbyte 2008-04-14 16:09
En snabb blänkare.

Gör först försälningen så att du får in "fiktiva" pengar till kassan och först därefter gör du betalningen från kassa och konto.

Om du gör i tvärtom ording så riskera din "fysiska" kassa att hamna på negativt saldo, och det tycker ingen skatterevisor om.


/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 7 =