Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

div frågor och funderingar 2008-04-21 12:55
Hej!
hoppas att någon kan hjälpa mig :)
* om jag tar emot kontant betalning från en kund räcker det med att ja registerar fakturar som betald eller måste jag även sedan registera att jag satt in pengarna på kontot?? och hur gör man då i sådana fall???
* hur gör man när man skall registrera att man betalt in skatt????
 Skrivet av:  Mikaela IP: 213.113.50.22



Svar: div frågor och funderingar 2008-04-21 13:09
Jag brukar säga att gör det så enkelt som möjligt.

Har du fakturet en kund som avsikten var att denne skulle betala in på bg eller pg och denna valde att betala in kontant likafullt. Bokför det då tex som eget uttag 2013 och nadla upp pengarna & njut av livet.

Sätter du in detta så bokför du det som 2018 egen insättning.

Du bokför när det kommit in på kontot då du har kontantmetoden gissar jag?

Moms bokför du såhär

Från bank 1940
Till redovisningskonto för moms 2650

Skatt bokför du såhär

tex Kredit bank 1940 tex 10 000 kr
Debet konto 2012 avräkning för skatter och avgifter.

Mvh Anette
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå HB IP: 213.65.61.107



Svar: div frågor och funderingar 2008-04-21 13:15
Skall man vara riktigt noga så skall en kontantbetalande kund få ett skrivet kvitto. Du köper ett kvittensblock där du skriver ut kvitton till de som betalar dig kontant & behåller det andra likatydande exemplaret som verifikation.

Sen bokför du detta på olika sätt.

Väljer du att handla upp pengarna så gör ett Eget uttag 2013

Vill du sätta in det på företagskontot gör en Egen Insättning 2018.

Valet är helt ditt, stäm gärna av så ofta du kan att konton & bokföring stämmer.

Det gör du genom att du kollar på

rapporter
bokföring
spåra konto
skriv in aktuella konton tex bank 1940 i rutan längs ner där det stå gå till

Sen bör du spara säkerhetskopior ofta på tex ett USB Minne eller extern hårddisk eller att du bränner skivor.

Jag spar ner på 2 st USB minnen samt en extern HDD och ett USB minne har jag i garaget.

Ett skall du veta att jag sover tryggt.....om natten......

Mvh
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå HB IP: 213.65.61.107



Svar: div frågor och funderingar 2008-04-21 17:28
Hej!

Om du har skrivit en faktura så får du inte glömma att bocka av att den är betald, i det här fallet mot kassan. Från kassan kan du sedan göra ett eget uttag.

Du kan iofs registrera fakturabetalningen som betald mot eget uttag, men det ser ut lite snyggare om du jobbar mot en kassa, istället för direkt mot din "privata" plånbok i bakfickan.....

Sett ur ditt företags synvinkel, så blir resultatet densamma oavsett hur du gör.


Allhjälpen skrev "Vill du sätta in det på företagskontot gör en Egen Insättning 2018. "
Det blir lite otydligt formulerat, tycker jag.

Resonera så här: Om du konterat fakturabetalningen mot eget uttag och du strax därpå kommer på att du faktiskt inte behövde pengarna, så kan du ta de pengar du nyss tagit ut, och sätta in dem på firmakontot.


/ Lars B
/ ...som, som vanligt lägger lägger sig i ... :-)
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2



Svar: div frågor och funderingar 2008-04-22 00:14
Hej

Detta med kassa är inget man skall använda anser både jag & min revisor. Ett ytterligare ställe att räkna och hålla reda på saldon på både kassa samt konton.

Vi på Allhjälpen & min revisor kär kassalöst & det fungerar suveränt bra.

Kassa är för butiker och ställer bara till det för oss som vill bokföra enkelt.

Vänligen Roger
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå HB IP: 213.65.61.107



Svar: div frågor och funderingar 2008-04-22 01:09
Jo, helt rätt!
Att köra utan kassa kan fungera riktigt bra för många.

För egen del använder jag numera egen insättning/eget uttag i 90% av mina konteringar .
När jag var grön på det här med bokföring så använde jag kassabegreppet mycket flitigare, mest för att det var lättare att förstå pengarnas gång....

Kassans vara eller inte vara, beror på hur verksamheten ser ut. Har man anställda eller medhjälpare och hanterar kontanter, så är det nog ett krav att det åtminstone finns en handkassa för lösen av paket och för mottagning av betalningar och liknande transaktioner.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: div frågor och funderingar 2008-04-22 22:49
Du har helt rätt Lars. Men för att inte tvillra till det allt för mycket så blir väl kontentan.....kassa eller inte kassa spelar mindre roll:-)

Huvudsaken avstämningarna stämmer.........

Mvh
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå HB IP: 213.65.61.107




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 8 =