Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra kreditkortsfaktura - verifikationer? 2008-05-13 14:33
Vad jag förstår går det bra att bokföra med kreditkortsfakturan som verifikation (med blandande konton som belastas för olika typer av kostnader.) Men, vad skall jag göra med ursprungsverifikationerna, dvs de kvitton jag fått när jag använt kreditkortet?

Det är ju egentligen den informationen som säger mest. Skall jag häfta ihop dem med kreditkortsfakturan och sätta tillsammans i verifikationspärmen eller skall de ha egna verifikationsnummer var och en?
 Skrivet av:  Lisen E IP: 213.64.97.207



Svar: Bokföra kreditkortsfaktura - verifikationer? 2008-05-14 01:55
Hej!

Använd alltid det mest informativa dokumentet som verifikat. Det är inget som hindrar att du häftar samman flera dokument om de tillsammans ger en ännu tydligare bild av vad som köpts/sålts. Du skall däremot inte mata in -samma- händelse flera gånger med olika verifikatnummer.

För att tydliggöra det hela kan du t.ex. märka underlagen med verifikatnummer + nummer + parentesnummer. Om du till exempel har 3 papper som tillsammans tydliggör en affärstransaktion (exempelvis bokföringsverifikat #51) kan du numrera dem med #51-1(3), #51-2(3) resp 51-3(3). Du kan också göra en textnotering i bokföringen genom att i efterhand gå in i Unibas och lägga till en förklarande text för just den verifikationen.

Ju tydligare ett bokföringsverifikat görs, desto lättare är det att i efterhand få klarhet i hur transaktionen genomförts, och det är ju det vi vill med bokföringen, att få ordning och reda ...

Om fakturan tar upp en mängd olika poster som du av någon anledning vill bokföra var för sig, är det inget som hindrar att du kopierar fakturan. OBS: Gör en -tydlig- notering i Unibas och -lika tydlig- notering på kopian, om att det -är en kopia-, och var originalet finns, så att du lätt hittar igen det. Missar du den noteringen så kan revisorer och skattekontrollanter bli redigt griniga!

Ett alternativ är annars att skriva in flera verifikatnummer på fakturan, se bara till att det blir tydligt vilka poster de olika verifikatnumren hänför sig till. Det här kan dock bli rätt rörigt, om verifikatnumren inte hamnar i löpnummerordning.

/ Lars B
/ vars råd på intet sätt är juridiskt underbyggda...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Bokföra kreditkortsfaktura - verifikationer? 2008-11-22 23:14
Hur gör man då om man i Unibas ska lägga till ett sådant verifikationsnummer 51-3?
För om jag har fått en faktura från kund och betalar den några dagar senare då blir det ju ett annat ver nr?
Jag har ju redan numrerat alla mina kvitton och fakturor och satt in dem i en pärm, men har inte skrivit när betalningen skedde.

Tacksam för svar!
 Skrivet av:  Ling IP: 83.248.179.71



Svar: Bokföra kreditkortsfaktura - verifikationer? 2008-11-23 00:12
När du fick fakturan så registrerade du den och den fick då ett verifikatnummer. Helt rätt! Det är en enskild affärstransaktion.

När du betalar och får ett kvitto så registrerar du också den affärstransaktionen, och då får också kvittot ett eget verifikatnummer.

Mitt förslag på att skiva sub-nummer gäller t.ex. om du fått en kreditkortsräkning där flera transaktioner är medtagna. När man registrerar in den fakturan så kan du hänvisa till de bakomliggande ursprungskvittona genom att de dem sub-nummer. Det här skall naturligtvis inte göras genom att manipulera UniBas automatiskt genererade verifikatnummer. Gör istället en textnotering till verifikatet.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.202




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 4 =