Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Visma Enskild Firma SIE 2008-05-16 18:56
Har nu bokfört i Visma Enskild Firma ett helt år. Har varit jätte nöjd med programmet, enkelt och lätt använt. MEN!!!! När vår revisor ville ta del av vår bokföring ville han ha en SIE-4 vilket inte går att varken importera eller exportera i Visma Enskild Firma. Finns det något liknande program som kan exportera och importera SIE4?

Vad jag förstår så kom SIE4 filen redan 1998. Hur kan Visma göra ett program som inte stöder denna standard?
 Skrivet av:  Erik Torstenson IP: 213.64.254.252



Svar: Visma Enskild Firma SIE 2008-05-16 20:17
För det första har Visma Enskild Firma plagierat vårt sätt att kunna bokföra utan att använda debet och kredit. Det är tack vare vår utveckling som det programmet överhuvudtaget finns. Det är vi som fått bekosta utvecklingen av det programmet. Sorgligt av ett företag i Vismas storlek att inte klara sig på egna ben!

Visma Enskild Firma är förmodligen marknadens enda program som inte klarar SIE-formatet, inte ens deras senaste version gör det.

I fråga om olika begränsningar ÄR UNI_BAS-mini snarlikt, men har förstås SIE-export. I Vismas program kan man inte skapa nya konton - i UNI_BAS-mini kan åtminstone vissa konton skapas osv, osv. I UNI_BAS-mini försöker vi alltid ligga lite före och till ett något lägre pris. Det är ändå så att med alltför mycket begränsningar blir till slut programmet oanvändbart.
Anledningen till att Enskild Firma är så oerhört begränsat är följande: Om Visma hade haft ett program i klass med UNI_BAS-standard, då hade man inte kunnat sälja sitt Administration 500 som kostar 3890:-kr. Man hade istället fått sälja ett "Visma UNI_BAS" för 1.250:- och därmed MINSKAT SIN OMSÄTTNING TILL EN TREDJEDEL AV NUVARANDE OMSÄTTNING.

Som användare är valet enkelt - välj UNI_BAS-standard. I UNI_BAS standard slipper man alla begränsningar som egentligen bara är till för att tvinga användaren att uppgradera till ett dyrare program så snart som möjligt!

 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Löjligt! 2010-02-02 19:00
Snälla Unicell, skärp er!

Visst, ni har rätt i er kritik mot att Visma Enskild Firma saknar SIE-stöd, men allvarligt, tror ni verkligen på att någon går på att en Visma-kund skriver på ett Unicell-forum och ställer frågor om Vismas produkter?

Det här är bara löjligt. Att bluffa kundfrågor i ett forum är ett typiskt grepp från folk som inte fattar hur god marknadsföring på webben fungerar!

Och att tro att Visma "plagierat" er produkt är inte heller särskilt troligt. Självklart tittar alla företag på sina konkurrenters produkter, men mer än så tror jag knappast det handlar om.

/ Varken kund till er eller Visma
 Skrivet av:  Ej kund IP: 90.236.46.123



Svar: Visma Enskild Firma SIE 2010-02-02 19:16
Snälla "Ej Kund", skärp Dig!
En fräck beskyllning som Du bara utan grund vräker ur Dig! Frågeställaren i inlägget är inte känd för oss, men har inte skrivit sitt inlägg anonymt utan har lämnat sin epostadress vid registrering av inlägget. Du tycker att vi ska ta bort inlägget för att inte reta "Ej Kund" i onödan? - Löjligt!

Eftersom Visma inte har något eget forum är det inte alls uteslutet att en Visma-kund vänder sig till dettya forum. Dessutom ska man alltid läsa ett inlägg innan man svarar. Inlägget gäller en fråga: "Finns det något liknande program som kan exportera och importera SIE4?" - Var föreslår "Ej Kund" att frågeställaren skall ställa sin fråga? - i Vismas obefinliga forum?

SPCS som köptes av det norska företaget VISMA har sedemera köpts upp av det engelska holdingbolaget HG Capital med säte i London. Företaget Visma/HG Capital torde vara tillräckligt stort för att själv kunna försvara sig, men kanske behövs ändå Din hjälp?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.205



Tack Unicell! 2010-02-02 22:09
Tacka vet jag Unibas serviceavtal.
Jag hade problem med mina bokförings filer (som troligen själv klantat till) och kom i kontakt med er kundtjänst. Jag mejlade filen till supporten och fick i retur dagen efter. (Reparerad och klar att använda)!
Stort tack för den otroligt snabba servicen!

//Nöjd UniBas-användare//
 Skrivet av:  Peter IP: 85.229.99.112



Svar: Visma Enskild Firma SIE 2010-02-03 13:24
Jag vet att VISMA är en "öm tå" för Unicell som anser att VISMA plagierat funktioner från UniBas. Jag har heller aldrig sett någonstans att VISMA förnekat Unicells påståenden, men för mig är ju egentligen detta ointressant eftersom jag trivs med UniBas.

Jag tycker Unicell är i sin fulla rätt att försvara sina produkter både på detta forum och i andra sammanhang och man kan ana en viss skadeglädje i att den "Store Goliat" saknar en såpass viktig funktion som export av SIE4. Om jag ägde Unicell skulle jag vara lika skadeglad. Dataprogrammeringbranschen är säkert tuff idag och jag kan gissa att företagen gör allt för att "sparka" på konkurrenterna, så stå på er Unicell!, mitt stöd har ni och förmodligen alla revisorers, med behov av SIE4 också...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.133.129



Svar: Visma Enskild Firma SIE 2010-04-08 12:57
Har hört dåliga saker om vismas program i just det exempel som diskuteras här, men jag kan nu ärligt säga att sättet som unicell uttrycker sig här påminner om en olyckligt kär 14åring som försöker intala sig själv att det är den andra personen det är fel på och inte sig själv, och det har gjort att jag nu väljer bort unicell som leverantör och ser mig om efter andra möjligheter.

Mycket oprofessionellt skrivet av Unicell. Sandlådan är för liten för att jag ska vilja betala för medlemskap.
 Skrivet av:  Arne IP: 213.65.143.109



Svar: Visma Enskild Firma SIE 2010-04-08 14:18
Arne,

Du har ju ingen aning om hela bakgrunden till bråket mellan Unicell och Visma. Jag ska inte gå in på det här, men jag förstår att Unicell känner sig förorättade på grund av orsaker som går tillbaks några år i tiden. Vad Unicell säger är att Visma plagierat vissa saker från UNI_BAS. Har du någonstans sett att Visma förnekat detta? I så fall återkom och berätta var.

Det är klart att Unicell liksom de flesta av oss reagerar på felaktiga påståenden eller ibland rena lögner. Sandlåda eller inte, du kan tydligen inte låta bli att använda dig av denna som i det här fallet. Här på forumet kan vi säga vad vi tycker. Du får givetvis välja vilken leverantör du vill och fördelen är väl att du slipper "sandlådor" i framtiden.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.135.3



Svar: Visma Enskild Firma SIE 2010-04-08 18:37
Det är ju allom bekant för oss som läser på det här forumet lite då och då att Unicell jämt drar på sig stora martyrrollen gentemot Visma, alltid stora dumma Visma och braiga Unicell.....lite oseriöst tycker jag då...
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.235.132.38



Svar: Visma Enskild Firma SIE 2010-04-08 21:09
Det oseriösa i detta sammanhang står Visma för. Innan UNI_BAS släpptes på marknaden fanns inget annat än system med Debet och Kredit - året var 2002.

På den tiden kostade i princip ALLA bokföringsprogram 1.900:- ex moms.

UNI_BAS som innehöll både bokföring, fakturering, och reskontror fick ett oslagbart pris på 1.250:-. Inte för att jäklas med kunderna utan för att sätta press på marknaden. Det blev genast succé!

Efter 2 år sänkte så Visma och andra leverantörer priset på sina bokföringsprogram till cirka 900:- kr + moms. Den prissänkningen påverkade oss inte eftersom UNI_BAS var så enkelt och eftersom det är stora fördelar med ett system som även innehåller fakturering.

4 år efter det att vi släppt UNI_BAS, kommer motdraget från SPCS - Med helsidesannonser i ALLA tidningar (Ystad Allehanda, Land, Dagens Nyheter, Nordvästra Skånes tidningar, Sydsvenska dagbladet, Entreprenör, Företagaren ......ALLA tidningar) presenterar Visma "Äntligen ett system där Du slipper Debet och Kredit - Visma Enskid firma". Med en annonskampanj som kostat mer än 10 gånger vår årsomsättning på den tiden, släpper man ett system som i grunden bygger på just den teknik som vi utvecklat i UNI_BAS. Detta är ingen tillfällighet - det kallas plagiat.

Nåväl vi var förstås medvetna om att detta skulle komma förr eller senare. Det som vi upplevde som värre var att Visma angav priset för Visma Enskid firma till 590:-. Vi var ju övertygade om att vårt pris var oslagbart. Det tog oss 3 dagar att hitta "lurendrejeriet". De allra flesta bokförings och faktureringsprogram köpte man på den tiden och fick sedan använda fritt framöver. Så var det med UNI_BAS och så är det fortfarande med UNI_BAS. Alla Vismas program utom deklarationsprogrammen köpte man och fick sedan använda fritt - Men inte Visma Enskid firma. 590:- kr var ett hyrpris, men man hade verkligen gömt undan den informationen. Nå 590 kr per år var kanske inte så mycket, men det visade sig att ett år för Visma börjar den 1 november. Den som köpte programmet i t.ex april, fick redan efter 6 månader en ny faktura på 590 - NEJ, otur, det året hade priset höjts till 690:- och nästa år till 790:- och i år kostar Visma Enskid firma 890:- . Men de flesta som köpt programmet känner inte till att programmet stängs av om man inte betalar nästa årsavgift.
Det är klart att när den störste aktören på marknaden börjar dribbla med priset då påverkas förstås först och främst de små aktörerna. UNI_BAS är ett fantastiskt program och tack vare det har vi klarat oss bra ändå.

Man måste få ställa större krav på en större aktör. Vi tycker att Visma har betett sig oseriöst och det måste vi få tala om. Jag har jobbat i över 30 år i branschen och varit stolt över att kunna jobba i en seriös bransch, men Visma har fått mig att se annorlunda på detta.

Vi har även stött på Visma i andra sammanhang. När UNI_BAS var nytt, sökte vi förstås upp Nyföretagarcentrum för att informera om programmet som gör livet enklare för nyföretagare. Döm om vår förvåning: "Nej vi är inte intresserade eftersom vi sponsras av Visma/SPCS" - Vi ringde runt till ett antal orter där Nyföretagarcentrum fanns och fick likande svar på de flesta orterna. Vi fick inte ens komma dit för att visa UNI_BAS - programmet där man slipper Debet och Kredit. Jag kunde inte annat än konstatera att Nyföretagarcentrum var uppköpta av Visma.

Det bär mig emot att över huvudtaget nämna någon annan leverantör. Både Daniel, Arne, "Ej Kund" och andra har påpekat att det är oseriöst att nämna andra leverantörer. Det må vara, men det ställer då först och främst krav på att de största leverantörerna skall vara seriösa - och så är inte fallet!

SPCS var också ett litet företag på 80-talet som började seriöst. SPCS köptes upp av norska Visma som i sin tur köptes upp av ett engelskt holdingbolag och någonstans på vägen blev pengarna viktigare än moralen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Visma Enskild Firma SIE 2010-04-10 15:39
Det går ju utmärkt att exportera SIE fil ur visma enskild firma. Titta under arkivmenyn och välj export.

:-)
 Skrivet av:  CT IP: 89.236.0.210



Svar: Visma Enskild Firma SIE 2010-04-10 16:02
ÄNTLIGEN!
När kan man registrera inköp från EU? När kan man ha en kund i Norge, Danmark...? När får man ha mer än 1 milj i omsättning? När kan man hantera fakturametoden? När kan man byta bolagsform? När kan man Ha mer än ett bankkonto? När kan man dela upp sin försäljning på t.ex Material/Arbete/Resor? .......etc......etc

Om man lägger till 400 - kan man då skicka kravbrev? NEJ
Om man lägger till 800:- kan man då skicka samlingsfakturor? NEJ
Om man lägger till 1000:- kan man då få lagerredovisning? NEJ
Om man lägger till 800:- kan man då få avtalsfakturering? NEJ
... det går bra i UNI_BAS men i Visma enskild firma finns inga tilläggsmoduler - man måste istället byta program och börja om med bokföringen.
.........
Om man lägger till 400 + 800 + 1000 (2.200) kan man då få ovanstående paket? NEJ
Om man lägger till 2 gånger 2.200 kan man då få ovanstående paket? Nja inte lager!
Om man lägger till 3 gånger 2.200 kan man då få ovanstående paket? Nja, men man tappar inventarieboken och man måste gå en kurs för att kunna hantera programmet. Det finns en kurs som går i Växjö som kostar 3.900 men den omfattar bara lagerdelen.
 Skrivet av:  UNICELL AB§ IP: 78.69.176.52



Svar: Visma Enskild Firma SIE 2010-06-29 21:57
Jag förstår att Unicell är irriterade över att ha blivit rippade på sin idé.
Och man måste få försvara sig när någon stjäl ens idéer. Dock så kan jag inte se att Visma nånstans rackar ned på Unicell, vilket gör detta till en smutskastningskampanj som faktiskt startades av Unicell utifrån en enkel fråga... Finns det några andra program som.....

Jag arbetar som säljare i en väldigt tuff bransch och tyvärr ser vardagen ut som så att det smutskastas en hel del bland konkurrenterna och jag använder det själv, men på ett mycket subtilt tillvägagångssätt.

Till att börja med så ge ALLTID konkurrenterna beröm. Beröm visma för att de även nu tagit steget till enklare bokföring, ett mycket bra och prisvärt program för dig vars verksamhet troligtvis inte växer, framförallt för dig som verkligen gillar detta med bokföring och inte vill ha hjälp av revisor. Du kommer inte behöva export funktionen som erbjuds i Uni Bas.
Om du sen inte heller kommer ha en omsättning över en miljon och inte heller ser det som ett problem att manuellt föra över bokföringen till nytt program när ditt företag ändå går så bra att du oms 1000 0001 kr så är visma ett ypperligt program.

Jag tror ni förstår vad jag är ute efter, beröm konkurrent för avsaknad av de funktioner som ni erbjuder.
För att detta ska vara riktigt effektivt så är det VÄLDIGT viktigt att man får kunden att säga men min verksamhet ska ju gå bra... mer än 1 milj i oms, och jag hatar bokföring, vill att revisorn ska ta hand om allt osv. Då är det klart, kunden säger själv att vismas enkla program räcker inte till... tadaaaa Unicell lev ett prog till. :)

Ett annat tips är att inte vara så stolt.. Vem fan bryr sig, skit i att de snor er idé marknadsför med tajtare budget men mer exakt, utskick till alla nyföretagare "Unicell bokföring enligt Visma modellen" låt Visma bekosta marknadsföringen och få folk medvetna om hur det fungerar (kostar hästlass med pengar) använd sen den som dragplåster...
Om dom snor era ideér så kan ni sno deras kampanjer, gå över från visma till unicell, lämna in din visma licens till unicell och få vårt program gratis första året osv. sen säljer ni vismas licenser på blocket till skit priser, de köparna skulle ni aldrig fått iaf. och det bästa av allt.. vem fan vill se sina program reas ut på blocket...

Man ska slå tillbaka... hårt!! men man måsta vara smart.

Tack för mig
 Skrivet av:  Daniel Dahlström IP: 85.224.62.68



Svar: Visma Enskild Firma SIE 2010-06-30 21:10
Du har förstås helt rätt Daniel. Jag har själv arbetat med försäljning i hela mitt liv och vet förstås att man inte ska tala illa om sina konkurrenter. Men, så händer det ändå att man säger vad man tycker. När ett stort företag trampar på ett mindre och sedan dessutom försöker dölja det verkliga priset på sina produkter för sina egna kunder, då kunde jag helt enkelt inte annat än tala ut.

Otaliga sömnlösa nätter i slutet av 90-talet och början av 2000-talet ledde fram till att lösningen för att slippa debet och kredit hittades. 2002 var UNI_BAS ett färdigt program - det första programmet där man slipper debet och kredit. Fem år senare fick jag frukosten i halsen när jag läser morgontidningen med en helsidesannons från Visma: "Äntligen ett program där man slipper debet och kredit" - visst kunde man slippa debet och kredit, men inte med en egen idé - det var inget annat än ett plagiat av vår lösning! Samma helsidesannons i alla Sveriges tidningar från Ystads Allehanda till tidningen i Haparanda. Den kampanjen lär ha kostat Visma mer än både första och andra årets försäljning av programmet.

Det visar sig så här i efterhand att vi inte hade behövt säga något illa om Visma.. Visma faller på eget grepp. Visma förlorar mer på programmet Enskild firma än vad de vinner. Det är klart att Visma mycket hellre säljer sina betydligt dyrare program. Varje sålt program (Enskild Firma) innebär att man tappat en kund på de dyrare programmen.

Visma har en mycket kluven inställning till programmet Enskild firma. Man både vill sälja det programmet samtidigt som man hatar det. I de allra flesta av Vismas reklamkampanjer nämns överhuvud taget inte programmet Enskild Firma - Varför? Jo, man säljer hellre de dyrare programmen. Först när man gått bet på att sälja ett dyrt program, plockar man fram Enskild firma som en nödlösning.

Du har rätt i att man ska agera smart. Om man jämför programmet Visma enskild firma med UNI_BAS ser man snabbt att Enskild firma har en mängd begränsningar och priset är så konstruerat att man i princip betalar två gånger första året. Sammantaget blir priset för Visma enskild firma, trots alla begränsningar högre än för UNI_BAS som inte har dessa begränsningar. Det vi gjorde var att vi gjorde en begränsad version av UNI_BAS (UNI_BAS-mini) med nästan samma begränsningar och skumma prispolitik som Visma enskild firma har. Nu kan vi fritt skälla på UNI_BAS mini och den prispolitik som vi har där - vi följer ju bara Vismas prispolitik. Vi kan lätt visa att UNI_Bas mini (och därmed Visma enskild firma) är dyrare än UNI_BAS standard trots att det är ett betydligt sämre program. Det som är viktigt i sammanhanget är att UNI_BAS standard alltid är det bästa köpet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52




Denna tråden är stängd för nya inlägg.