Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

kvitto till kund 2008-06-23 21:39
Hej; mitt problem är att en kund betalar kontant och vill ha en kvittens (ej handskriven) men när jag skriver en kontantfaktura står det fortfarande "att betala" längst ner på fakturan som jag skrivit ut. Kan man ändra denna utskrift så att det står "betald". Flera kunder har opponerat sig på detta vilket ger mig stora bekymmer. Varmt tack/ Evelyne
 Skrivet av:  Evelyne Johnson IP: 90.231.251.30



Svar: kvitto till kund 2008-06-23 23:04
Tyvärr finns inte denna funktion, utan du får skriva ett kvitto för hand eller använda färdiga mallar som finns på internet.
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå HB IP: 81.172.216.180



Svar: kvitto till kund 2008-06-24 18:48
Hej!

Ett möjligt alternativ kan vara att skapa en textartikel som i klartext säger att varan är betald, med hänvisning till fakturadatumet och slutsumman. Exempelvis "Full betalning, XXX,XX SEK, är erlagd i samband med denna fakturas utställande, YYYY-MM-DD. Denna faktura gäller därför även som kvitto på erlagt belopp". Om du väljer fet stil och kursiv text så borde den här texten bli rejält synlig.

Samtidigt som du skriver ut den fakturan gör du också en bokföring om att fakturan är betald (till kassa).

Jag har ingen koll på om det är bokföringsmässigt OK att göra på det här sättet, eller om det passar din verksamhet. Du kan slå en koll med din revisor om det här förfarandet godkänns.

Om du ofta stöter på det här problemet kan det vara vettigt för dig att köpa den programmodul som UniCell har tagit fram för kontantkundshantering.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 10 =