Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

egna insättningar? 2008-08-14 16:15
Jag har handlat massor med våra egna pengar till företaget eftersom det inte finns pengar där än Och min handläggare säger att man inte börjar bokföra förrän man startar. Vilket är 1 oktober för min del.

Så nu undrar jag om det fungerar att göra så att på kvällen den 1 oktober när jag ska bokföra första gången att det första jag gör är en egen insättning på tex. 100 000kr och sedan bokför alla inköp

Eller måste jag göra en egen insättning före varje köp. Tex:
egen insättning 100kr
matta 100kr
egen insättning 78kr
dator 78kr

aja ni förstår hur jag menar

OCH till den viktigaste frågan. Jag ska köpa uni-bas och sitter och försöker lära mig med demon. Men jag hittar inget konto för egna insättningar?
 Skrivet av:  Mia IP: 85.227.186.75



Svar: egna insättningar? 2008-08-15 21:17
2018 Egna insättningar kan du använda. Du kan annars på http://www.bas.se/ se alla konton du kan använda. Köp UNIBAS Standard där betalar du 1250 kr livslångt.....(Engångskostnad).

Samla dina kvitton i en pärm i datumordning & bokför dem sedan du startat igång firman & programmet.

Lycka till
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå HB IP: 81.172.216.180



Svar: egna insättningar? 2008-08-21 21:34
Hej! Jag har haft samma funderingar och tyckte inte svaret var helt tydligt. Ska den egna insättningen in innan resterande så man har nåt o "plocka" av?
Mvh Pernilla
 Skrivet av:  Pernilla Svensson IP: 79.102.72.199



Svar: egna insättningar? 2008-08-23 12:59
Hej!

Eftersom det är en fördel om ditt företagskonto (det konto du använder för löpande transaktioner i företaget) stämmer överens med bokföringen.

Därför gör jag så att om jag gör en överföring från mitt privata konto till företagskontot bokför jag en egen insättning på det beloppet. Debit 1930 kredit 2018. Då blir det en "pott" som jag använder för att betala ex fakturor med, sånt som dras från företagskontot vid betalning.

Men gör jag ett inköp och betalar direkt med mina privata slantar bokför jag varje kvitto/verifikation som en egen insättning, eftersom det inte påverkar saldot på mitt företagskonto/konto1930.

Hoppas det är till hjälp!
 Skrivet av:  Johan E IP: 90.235.170.72



Svar: egna insättningar? 2008-08-26 01:04
Det stämmer att konto 1940 skall avstämmas mot företagskontot...

2013 Eget uttag kan man använda då man tar ut pengar från företagskontot.

2018 Egna insättningar då man sätter i pengar på företagskontot.

Kassa 1910 använder jag aldrig......order från min revisor.

Svar på frågan tidigare........(Måste man sätta i pengar innan??)) Svar Nej.

Det är inkomsterna för året minus utgifterna som blir resultatet, med andra ord om du senare vid deklarationen skall sätta in pengar till skatteverket eller få igen.

Många gör det svårare än det är och så är det till en början tills man förstår vad allt handlar om..........mvh en som begriper lite grann iallafall.....mvh
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå HB IP: 81.172.216.180




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 10 =