Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kan man strunta i bankkonto? 2008-10-11 10:12
Hej,

tack för ett underbart program, särskilt för en nybörjare som jag. Vi startade företaget detta år och köpte UniBas för att det var det enklaste för nybörjare.

Jag är lite dumsnål och ny på det här med bokföring. I vårat företag har vi inget företagskonto/bankgiro/plusgiro eller liknande. Istället använder vi privat bankkonto där kunder får betala in.

Nu undrar jag om det är möjligt/tillåtet att bokföra alla inkomster från kunder som egna uttag direkt, eftersom de direkt hamnar på det privata bankkontot? Samt att när man betalar leverantörer bokför detta som egna insättningar (från samma privata konto)?
Rent tekniskt känns det som om det ska vara möjligt, eller?
Men hur gör man då med F-skatt inbetalningar; kan man "direkt" ta pengar från egen insättning och ta till eget uttag?

Jag skulle tycka detta med egna uttag/insättningar skulle vara det enklaste, för att slippa behöva gå över bankkonto. Främst för att vi kommer ha svårt att beräkna fram och skilja på ränteinkomster från företagspengar och privata pengar.

Så hur är det, kan man skippa bankkontot och enbart gå över egna uttag/insättningar som enskild företagare? Om inte, kan man kanske istället gå över kassa-kontot?

Känns snurrigt allt det här, skulle behöva lite hjälp/råd från någon mera erfaren.
Tack på förhand!
/Goran
 Skrivet av:  Goran IP: 217.210.129.89



Svar: Kan man strunta i bankkonto? 2008-10-13 22:24
Ingen bra ide att ha hopslaget konto. Ni kommer att få ett jämra bekymer med att separera vilka banktransaktioner som är firmatransaktioner och privat jox. Räntor, som nämts, är ett exempel. Oredan som följer av sammanblandade konton gör också att det blir stökigare att få koll på hur firman egentligen mår!

Det är också mycket vettigare/trevligare för en betalande kund att betala till ett konto som är registrerat på firman, än ett som är reggat på "Nisse Hult". Kundens revisor, och skattmasen hos kunden, kan med rätta ifrågasätta varför Nisse Hult fått slantarna istället för "Kurts-Stures Eltjänst" som skickat fakturan.

Skatteinbetalningarna, om du är ensam, kan du ta ut som eget uttag från firman, även om det kan vara snyggare att bokföra det på skattekonto, resultatet blir dock densamma. Har du anställda måste du definitivt använda skattekonto, och då blir det än mer rörigt att använda det privata bankgirot. Du måste då betala in personalskatten till skattemyndigheten från ditt privata giro och bokföra det som en egen insättning, och,... tja, det blir jäkla rörigt.

Kostnaden för att ha ett firmakonto(bankgiro eller plusgiro) är så pass låg att det mer än väl uppväger alla nackdelar.

Att använda kassakontot som "fiktivt" konto, är heller inte lyckat, eftersom kassakontot per definition inte kan vara negativt. Ett negativt kassakonto kan diskvalificera hela din bokföring! Varning!


/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 4 =