Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bug? Lägga till leverantör 2008-11-01 23:41
När jag lägger till en leverantör och sedan ska registrera en leverantörsfaktura så dyker leverantören inte upp. Enda sättet verkar vara att starta om unibas.

WinXP/senaste uni/går att återskapa problemet i en "ren" databas till testföretaget
 Skrivet av:  Johan Forngren IP: 83.188.209.169



Svar: Bug? Lägga till leverantör 2008-11-02 08:42
När man lägger till ny leverantör och trycker på "Spara". Då sparas leverantören.
Om man därefter går direkt över till en annan rutin utan att avsluta registreringen genom att trycka på avbryt, ja då uppdateras inte leverantörslistan i övriga rutiner.
Detta är fixat i den version som kommer ut inom kort.
Alla som köpt UNI_BAS efter den 1 augusti får utan kostnad tillgång till den versionen
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Bug? Lägga till leverantör 2008-11-09 13:40
Jag gillar unibas men det här och andra små konstigheter får mig att överväga vismas program.

Varför ska jag som användare behöva klicka på avbryt för att t ex registrera en faktura?
Varför kan jag inte skapa en vara samtidigt som jag skapar en faktura?
Varför händer det absolut ingenting när jag trycker på programuppdatering?
Varför är det så komplicerat att installera under vista att jag inte kan göra det utan att kontakta er? (var är mina datafiler för backup?)
Vad betyder dublettspärr?
Varför måste jag trycka på enter ett par ggr innan jag kan spara en rad?
Varför kan jag inte ta bort t ex plusgiro från mina fakturor?

Devisen "Sveriges absolut lättaste bokförings- och faktureringsprogram" håller tyvärr inte
 Skrivet av:  Johan Forngren IP: 83.188.227.94



Svar: Bug? Lägga till leverantör 2008-11-09 21:08
Vi har i vårt förra svar i samma fråga från Dig angett att det kommer en ny version inom kort och att det du klagade på är åtgärdat i den versionen. Självfallet är just den punkten Du tog upp inte den enda nyheten i den nya versionen.

- Att man måste trycka på "Avbryt" innan man går vidare till en annan modul har vi svara på tidigare och är som vi angav då, åtgärdat i den nya versionen.
- Att skapa ny artikel samtidigt som man registrerar faktura är möjligt i den nya versionen.
- När man trycker på programuppdatering skall man kopplas upp till vår hemsida på nätet. Detta fungerar i alla system UTOM om Du kör Windows OCH har Firefox som webbläsare OCH har uppdaterat Firefox nyligen. Tidigare fungerade det även med Firefox men något har förändrats i den nyaste versionen av Firefox. Även detta har vi dock löst i den nya versionen av UNI_BAS.
- Vi är inte ensamma om att se problem med Vista. UNI_BAS fungerar utmärkt t.o.m. i Vista, MEN Vista hittar på helt otroliga saker utanför UNI_BAS. Microsoft ha problem med Vista. Vi kommer helt ifrån detta i och med den nya versionen av UNI_BAS. UNI_BAS kommer då att installeras direkt under C - utanför programmappen.
- Dubblettspärr finns bara om man har Avtalsfakturering som tilläggsmodul. Dubblettspärr betyder att man förhindrar att det skapas dubletter av ett och samma avtal.
- Man förflyttar sig mellan inmatningsfälten med hjälp av entertangenten. På så vis slipper man använda musen mellan varje inmatningsfält. Bättre om man i vissa fall får trycka en extra gång på entertangenten än att behöva använda musen. Vill man slippa att trycka en gång extra på enter - använd istället musen för att komma till nästa fält.
- Man kan ta bort plusgiro från fakturan även i den gamla vesionen. Fakturafoten är förfinad i den nya versionen av UNI_BAS med ännu fler möjligheter.

Den nya versionen av UNI_BAS släpps efter helgen i början av den kommande veckan. Mail kommer att skickas med närmare information om hur man laddar ner uppdateringen.

Man kan vara glad över att ha ett program/programleverantör som har ett öppet forum. Dina frågor som alla är lösta i den nya versionen, gav Dig anledning att "överväga vismas program". Du hade då också helt gått miste om din yttrandefrihet i deras forum eftersom Visma inte vågar ha ett forum och uppenbarligen inte vågar låta sina kunder komma till tals - vem vet vad som hade stått att läsa i deras forum??

Du skrev: "Devisen "Sveriges absolut lättaste bokförings- och faktureringsprogram" håller tyvärr inte".
Man kan ha olika uppfattning om vad som är lätt och enkelt. Det finns förmodligen inte en enda av våra kunder som inte har jämfört UNI_BAS med Vismas program - och de flesta har då valt UNI_BAS eftersom man tyckt att UNI_BAS är "Sveriges absolut lättaste bokförings- och faktureringsprogram". Mer än 50% av dem som testar vårt bokföringsprogram UNI_BAS väljer att köpa just UNI_BAS.
Av Vismas kunder är det å andra sidan inte många som känner till UNI_BAS. Många som redan köpt Vismas program, har när de i efterhand sett enkelheten i UNI_BAS, beslutat att byta till "Sveriges absolut lättaste bokförings- och faktureringsprogram" - UNI_BAS.

 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Bug? Lägga till leverantör 2008-11-10 10:10
Tack för ert svar, jag förstod inte att uppdateringen skulle vara så omfattande. Ser fram emot den nya versionen!

Angående forumet så är det toppen, snabba svar och en öppen dialog.
 Skrivet av:  Johan Forngren IP: 217.211.160.186




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 8 =