Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

frustrerad ! 2008-11-26 20:18
Hej, Om jag väljer att IBAN Swift och bankgiro syns i fakturafoten så ser fakturan helt sjuk ut.. Bankgironumret, min adress, beloppet mm finns på två ställen, där dom ska och nederst på pappret i det vita som är kvar helt hux flux...

Detta är absolut inget som man ska behöva justera i skrivare eller i programmet heller, alla andra program gör det automatiskt !

Finns en massa andra småfel, t ex om jag registrerar en ny artikel med moms 0% så kan uni_bas byta det tillbaka till 25% och sen kan den helt plötsligt vara 0% igen?????
Det är jobbigt att behöva kontrollera/ändra en sparad artikel varje gång den används.


Nu är det bara så att Uni_bas standard är full av små buggar och jag hoppas verkligen att ni rättar till dom här felen. MVH Toni
 Skrivet av:  Toni IP: 81.224.253.94



Svar: frustrerad ! 2008-11-26 21:52
Tack för Ditt inlägg.
Jag läser första stycket i Ditt inlägg och försöker få en bild av hur det Du beskriver ser ut. Jag läser stycket flera gånger och får ändå ingen klar bild av det Du beskriver. Jag går vidare in i programmet och testar ett antal utskrifter så som vi förstås gjort ett stort antal gånger tidigare - ALLT SER PRYDLIGT UT i utskriften - det som syns lite oklart är Din beskrivning.

I andra stycket ger Du utlopp för Din frustration - det må vara helt OK.

I tredje stycket talar Du om att artiklar byter momssats. Trots otaliga tester har vi inte kunnat finna något sådant tidigare och vid ytterligare kontroller i kväll finner jag inte heller nu något fel. Möjligen kan en artikel bli omomsad om man anger att omvänd moms skall tillämpas eller att man har en kund som är momsfri eller när en EU-kund eller annan exportkund används. Men i dessa fall uppför sig programmet helt rätt - i dessa fall ska det vara 0% även om man på artikeln angett annan momssats.

I Ditt sista stycke skriver Du att programmet är "full av små buggar" utan att specificera dessa. Det Du skriver tidigare i inlägget tyder inte på att Du upptäckt någon bug. Jag måste fråga om Du menar allvar med Ditt inlägg. Vi arbetar otroligt hårt för att våra program ska vara både bra och förstås felfria. Det Du skriver och den tonen Du håller skulle möjligen vara befogat om det stämmer överens med verkligheten, men om det Du skriver INTE ÄR SANT då är det verkligen allvarligt.

Vi kan förstås ha fel. Det finns mer än 7.000 användare av UNI_BAS. Om Du har rätt, då borde kanske någon annan kunna beskriva samma fel. Vi tror inte att det är så.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: frustrerad ! 2008-11-27 00:18
Hej!

Jag gissar att dina problem ligger på skriv-drivar-sidan (åsså antar jag att du använder PC och Windows,).
Prova göra utskrift från en annan skrivare eller skriv ut via CutePDF. Om resultatet då blir bra ligger problemet med största sannolikhet hos din skrivdrivrutin.

/ Lars B
/ ... emellanåt PC-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.202



Svar: frustrerad ! 2008-11-27 17:11
Jag skickar en screenshot av fakturan till uni@unicell.se... jag antecknar alla "buggar" jag hittar och återkommer om det senare
 Skrivet av:  Toni IP: 81.224.253.94



Svar: frustrerad ! 2008-11-27 18:33
Vi har fått Din screenshot - tack.
Allt hade varit mycket enklare om vi börjat i den ändan. Det visar sig att Du varit inne i Databas/Styrning/Utskrifter. Där finns ett val för "Fakturalayout". Från början är inställningen "Standard", Du valde här "Med bankgiro" (Det finns ett tredje val - "Med postgiro"). Inställningen betyder att man kan skriva ut en faktura med en bankgiroblankett alternativt en postgiroblankett längst ner på fakturan. Om man väljer en sådan utskrift, då måste man också använda de blanketter som man kan köpa i pappershandel eller bokhandel.
Om man inte vet vad man gör eller inte har dessa blanketter, ja då kan fakturan te sig lite udda.

Att mot bakgrund av det Du skrev lista ut detta var inte helt självklart. Hade Du haft ett serviceavtal hade Du förstås ringt oss och bett om råd. - Utan serviceavtal och utan möjlighet att få hjälp, förstår jag att Du blev frustrerad.

Nå då har vi löst den "buggen", som Du faktiskt själv ställt till med.

Många andra leverantörer har krav på att man tecknar serviceavtal. Dessa leverantörer har det dessutom så fiffigt ordnat att programmet stängs av helt om man inte betalat den senaste servicefakturan. Ofta ligger serviceavgiften på samma pris per år som programmet kostar i inköp. En bagatell för oss att fixa. Vi skulle då ta in 1.250 kr per år/per kund. Lönsamt för osas - mindre bra för kunderna. JAG TROR ATT VI FORTSÄTTER SOM HITTILLS - serviceavtalet är frivilligt i UNI_BAS-standard.

Ett undantag har vi faktiskt - UNI_BAS-mini som ju stängs av om man inte betalar. Vi följer därvid helt den av VISMA/SPCS inslagna vägen. - Välj därför UNI_BAS-standard som faktiskt är billigare och betydligt bättre.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: frustrerad ! 2008-11-30 22:54
Vi på UNICELL är stolta över att ha ett öppet forum. Vi är relativt ensamma om detta åtminstone i den bransch där vi verkar.

Ett öppet forum innebär att vem som helst kan skriva vad som helst. Tyvärr finns det individer som vill sprida po*rr/kn*ark/politiska upprop eller individer som med sina inlägg bara har illasinnade avsikter att skada någon enskild person, grupp av personer eller företag/förening eller annan sammanslutning. Vi vill inte medverka till att dessa individer ska använda vårt forum för sina avsikter och förbehåller oss därför rätten att ta bort sådana inlägg.

Vi har denna vecka tagit bort 38 inlägg från just denna tråd som faller in under ovanstående stycke. Inlägg som avlägsnats har uteslutande handlat om po*rr/kn*ark men har även tillhört kategorin illasinnade inlägg.

********Inlägg som därvid avlägsnats har inte skrivits av någon kund eller av någon person som har någon som helst anknytning till UNICELL.********

För ordningens skull har även eventuella svar på dessa inlägg raderats.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: frustrerad ! 2008-12-03 01:28
Hej!

Vill tillägga en sak till ägaren till Unicell, jag tycker faktiskt mycket om ert bokföringsprogram Uni_bas, men kan inte förstå varför ni är så många gånger nedlåtande och självgoda i ert bemötande när man har ringt och behövt hjälp om programmets funktioner, man känner sig idiot förklarad många gånger. En gång så slängde någon ur kundtjänst luren i örat på mig med dem sista orden "nu orkar inte jag lyssna på dig längre".

Även när man läser här på forumet så får man känslan av att ert budskap indirekt är typ - haha jag är mycket bättre än du för du fattar ingenting.

Om ni skulle vara lika proffsiga i er kundservice som ert bokföringsprogram skulle ni vara ett självklart val för många som surfar runt och letar bok program.

Som sagt jag tycker mycket om er produkt och hoppas på att ni ler lite oftare.

Mvh/k
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.151.97



Svar: frustrerad ! 2008-12-03 03:55
Tack för Ditt inlägg.
Det är förstås glädjande för oss att Du tycker om vårt program. Att vi har ett omtyckt program gör det så mycket mer angeläget för oss att följa upp detta med att bemöta våra kunder korrekt. Det får förstås aldrig hända att Du inte känner Dig väl bemött. Du ska alltid bli behandlad med respekt och få hjälp med Dina frågor.
Detta är vår grundinställning och det får aldrig göras avsteg från den.

Om Du någon gång blivit dåligt bemött finns det förstås ingen ursäkt för det. Som på alla arbetsplatser är det tidvis stressigt på supportavdelningen. Vissa dagar kan det vara lugnt medan det andra dagar kan ringa i ett. Vissa samtal är korta och andra tar längre tid. Det finns samtal som kan ta upp emot en timme. Vi försöker ändå ge var och en den tid det tar att ge den hjälp som behövs. Om vi är inne i en stressperiod med samtal i kö försöker vi samtidigt som vi vill ge bästa service till var och en, hålla väntetiderna nere. Detta kan bli en svår balansgång emellanåt. Har vi någon gång misslyckats i att ge bästa service, då ber vi innerligt om ursäkt för detta.

Ett serviceavtal som kostar cirka 35 kr per månad ger förutom fria uppdateringar även tillgång till fri telefonservice. Priset som sådant får förstås absolut inte innebära att Du får sämre service. Det finns ingen begränsning i antalet samtal inom ramen för serviceavtalet. Det finns inte heller någon begränsning i samtalets längd.

Ett serviceavtal befriar inte kunden ifrån att läsa handboken eller att ta del av annat instruktionsmaterial. Det ställs också krav att kunden ska ha grundläggande datakunskap. Ett servicesamtal är inte liktydigt med en allmän datakurs per telefon. Det låter hårt, men på den punkten skiljer vi oss inte från andra leverantörers villkor för serviceavtal. Att vid behov framföra något av dessa krav under ett telefonsamtal utan att någon missuppfattning sker kan vara svårt. Det finns alltid risk för missuppfattning hur man än framför detta. Ta inte illa upp "Karl" - Detta gäller inte Dig. Du har skrivit Ditt inlägg anonymt, därför vet vi inte ens vem Du är. Men jag vill ändå vara tydlig här. Det är inte menat som någon ursäkt för dåligt bemötande, men det kan ha hänt att någon tagit illa upp när vi ställer krav på ovanstående. Det faktum att man har serviceavtal innebär förstås inte att man ensamrätt på vår tid.
Ibland måste vi ge instruktioner där kunden sedan måste arbeta vidare på egen hand. Om Kunden exempelvis vill ändra en inställning för ett antal kunder i sitt kundregister. Då visar vi gärna på en eller två kunder hur man gör korrigeringen, men det ingår inte i serviceavtalet att vi sitter med vid genomgången av hela kundregistret.
Vid t.ex en uppdatering av programmet lämnas alltid en skriftlig instruktion i punktform. Om man stöter på en svårighet på någon punkt, då ska man förstås direkt ringa till serviceavdelningen. Vi ska hjälpa kunden, men när den punkten är avklarad, då får kunden arbeta vidare på egen hand med nästa punkt till dess att eventuellt någon ny besvärlighet inträffar. Vi kan inte sitta med genom hela processen för att så att säga "invänta" en eventuell svårighet. Det kan bli flera samtal i följd, men under mellantiden kan vi istället hjälpa en annan kund som då slipper vänta i kön.
Dessa två exempel visar ett samarbete mellan oss och kunden. För att kunna bibehålla den låga prisbilden krävs förstås att detta samarbete fungerar. En uppdatering med nedladdning och installation kan ta kanske en halvtimme i anspråk. Större uppdateringar kommer ungefär 2 gånger per år. Bara under de senaste 3 veckorna har vi skickat ut mer än 5.000 mail med information om nedladdning av den senaste uppdateringen. Enbart tidsåtgången i samband med uppdateringar skulle kräva att vi tredubblade serviceavgiften om inte ovanstående samarbete skulle fungera.

Vi försöker göra bra program och vi har nog förstått att vi lyckats på den punkten. Vi försöker ha en prissättning som även passar för den företagare som får slita både natt och dag för att få det hela att gå ihop.

Vi har som målsättning att ha en servicenivå som är minst lika bra som alla andra leverantörer. Vi vill ha ett pris på vår service där ingen av ekonomiska skäl ska behöva avstå.

Det är tuffa målsättningar som jag tror att vi når i de flesta fall. Visst kan vi misslyckas någon gång, då är det bra att vi har ett forum där vi kan få oss "en känga", det kanske vi kan behöva ibland.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: frustrerad ! 2008-12-03 20:43
Denna konversation bevisar att allt inte kan stå riktigt rätt till, hjulet snurar men hamstern är död. Har ju skrivit att jag ej har möjlighet att ringa på era tider, fick svar att maila för att få info om hur jag går till väga.Får då detta svar.....HALLÅ jag är också FRUSTRERAD

(Jobbar med ljudteknik där får man vad man betalar för (biligt funkar men inte så länge))

Läs nerifrån
"Hej Christer,
Filen skickas inifrån programmet - för detta krävs en kod som är
färskvara - ring när Du sitter framför datorn
OBS skicka inte filen på annat sätt eftersom den då bara fastnar i
spam-filter.

Hälsn
Sten Lawesson

2 dec 2008 kl. 18.03 skrev LOUD`N`LIGHT:

> Hej igen!
> Nej jag har ingen möjlighet att ringa den närmaste veckan
> så sänd gärna ett mail om vilken fil ni vill ha och hur jag skall göra
> Mvh Christer
>
>
> ----- Original Message ----- From: "UNICELL AB" <uni@unicell.se>
> To: <info@loudnlight.com>
> Sent: Tuesday, December 02, 2008 2:38 PM
> Subject: Re: felkod
>
>
> Hej Christer,
> Tack för ditt mail.
>
> För att hjälpa dig måste du sitta vid din dator när vi talas vid och
> därför ber vi dig slå oss en signal på tel 0431 - 730 30.
> KAn du inte ringa oss mellan 8 och 17 så skicka oss ett mail igen så
> får vi tala om hur du går tillväga med att skicka filen till oss.
> Datafilen kan skickas till oss om du kan vara utan den några dagar
> och alltså inte behöver bokföra något under tiden.
>
> Med vänliga hälsningar
> UNICELL AB
> 1 dec 2008 kl. 17.45 skrev info@loudnlight.com:
>
>> Hej!
>> Tack fšr mailet om hur jag skulle gšra fšr att uppdatera i vista.
>> NŠr jag hade gjort allt (utan problem) fick jag en felkod vid
>> kontrolen
>> /VNKKtoM/0/0/0/0/0/0/0/0/VRT/Sum
>> bifogar bŒde DD och DR hoppas det ordnar sig annars ring 070-524
>> 85 80
>> skall trŠffa min redovisningskonsult mŒndag 8/12
>>
>> Mvh Christer
>> LOUD`N`LIGHT"
 Skrivet av:  Christer IP: 90.227.0.238



Svar: frustrerad ! 2008-12-03 20:47
Svaret jag får är alltså det översta i mailkonversationen (det är jag som är frustrerad) har ej fåt det som svar av unicell
 Skrivet av:  Crister IP: 90.227.0.238



Svar: frustrerad ! 2008-12-03 22:33
Som framgår av mitt förra inlägg är vår målsättning att bemöta våra kunder på bästa sätt, samtidigt som det inte alltid så lätt att tillmötesgå alla krav på ett perfekt sätt.
Ditt inlägg visar att Du först på egen hand utan våra instruktioner försökt skicka in Din fil "bifogar både DD och DR" men detta har inte lyckats. Vi måste alltså söka en annan väg. Det som inte framgår av Ditt inlägg är att vi förutom mailkonversationen även haft någon telefonkontakter den senaste veckan. Först gällde konversationen problem med att våra mail som inte nådde Dig, vilket dock ordnades vid telefonkontakt den 1/12. Jag har även personligen talat med Dig senast härom dagen.
Därefter har Du av programmet fått meddelande om en felaktighet i Din datafil. Felet beror på endera en felaktigt inställd momssats eller en felaktigt inställd artikel i artikelregistret. Programmet har själv noterat felet och gett användaren följande felmeddelande:
"UNI_BAS har kontrollerat databasen och hittat en felaktighet. Detta
innebär att Du måste kontakta UNICELL per telefon 0431-730 30 Uppge
felkod: /VNKKtoM/0/0/0/0/0/0/0/0/VRT/Sum"

Att skicka in datafilen till oss under ett telefonsamtal är i de allra flesta fall en ren bagatell som på sin höjd tar någon minut. Med ledning från oss via telefon gör kunden ett par knapptryckningar varvid filen automatiskt skickas till oss över nätet. Det finns undantagsvis fall då denna smidiga kommunikation inte fungerar. Vi vet av erfarenhet att den alternativa vägen är mycket krångligare framförallt för kunden men även för oss. Vi försöker därför att alltid prova den enkla vägen först. Vi söker den enkla vägen. Vi ber därför Dig enträget att kontakta oss via telefon för ett treminuterssamtal.

När jag idag passerade vår maildator (den som normalt bemannar denna dator var sjuk idag) för att gå igenom inkommande mail fick jag se Ditt mail. Jag såg vid en snabb titt på mailet att det var fråga om att skicka in en datafil och att Du redan gjort ett försök via mail skrev jag ett svar där jag bad Dig att slå oss en signal. Jag missade därvid att se att vi redan tidigare bett Dig om detta och att Du inte hade tid till övers för att tillmötesgå denna önskan.

Det är inte alltid lätt att vara alla till lags och att alltid ge rätt svar på allt så att alla blir nöjda och glada. Jag ska i morgon när jag kommer till kontoret se om jag kan få fram en annan väg för Dig att skicka in filen. Tyvärr innebär den vägen att framförallt Du men även vi får lägga mer tid på detta än vad annars hade behövts.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: frustrerad ! 2008-12-04 22:27
Jag vill bara tacka för ett bra och sakligt svar.
Som sagt, tycker om det ni har att erbjuda och tänker än så länge fortsätta med att
använda era tjänster.

Mvh/ K
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.151.97




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 1 =