Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Panik! Skattmasen kommer och 2440 spärrat... 2008-11-27 19:15
Vid årets slut 2007 bokförde jag alla innestående leverantörsskulder mot 2440. Dvs jag bokförde dom precis som att jag verkligen "betalade dom" men i stället för att ta "pengarna" från kassan eller 1930. Så bokade jag in att jag tog pengarna från´2440 så att säga. Sen när dom verkligen betalats i januari vill jag ju boka bort/minska leverantörsskulden allt eftersom dom blivit betalda i verkligheten. Hur sjutton gör jag då? Har börjat förstå att jag kanske bokförde fel vid årsskiftet...

Min revisor är bortrest och skattemyndigheten vill göra en revision nästa vecka!!!!!
 Skrivet av:  Erik IP: 81.237.208.128



Svar: Panik! Skattmasen kommer och 2440 spärrat... 2008-11-27 21:03
Strulpelle!

Jag förstår inte varför du inte ville visa att du avslutade året med leverantörsskulder. Det är inget fel i att ha leverantörsskulder! Deklarations- och skattemäsigt är det heller ingen fördel, varken kortsiktigt eller nångsiktigt.

Du behöver förtydliga dina transaktioner en hel del för att kunna få hjälp av oss andra här på forat.

Vilka konton använde du när du gjorde den fiktiva betalningen?
Varifrån kom pengarna när du i realiteten betalade skulderna, och vilka konton använde du då?
Visas skulderna fortfarande som obetalda i UniBas?
Jag förutsätter att du gjort bokslut och därmed låst år 2007.

/ Lars B
/ ... vars råd nog i sluttampen kommer att bli:
/ ..."Gå till en bokföringsbyrå och köp 3 timmars akut bokföringshjälp!"
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.202



Svar: Panik! Skattmasen kommer och 2440 spärrat... 2008-11-27 22:16
Nja det handlade inte om det riktigt. Min bokföringshjälp på LRF Konsult sa bara att jag skulle bokför skulderna som leverantörsskulder. Så då tog jag dom fakturor vi hade vid årsskiftet. Bokförde med datum 31/12. Tex kredit 2440 8350kr och debet 4010 6680kr och debet 2640 1670kr.

2007 är fortfarande öppet.

Inför deklarationen som LRF konsult gjorde åt oss så bokförde jag fram till mitten av maj 2008. Sen fick dom en SIE fil på 2007. Vid deklarationen gjordes vissa smärre ombokningar mellan kontona på papper sen gjordes en deklaration där dom också tog fram ett komplett årsbokslut på papper osv.

Men sen dess har jag inte korrigerat det sista som vi ändrade på 2007 eller gjort bokslut i bokföringsprogrammet. Och nu är hon på LRF bortrest. Så jag vet inte vilka siffror jag ska ta från pappersbokslutet occh föra in i Unicell för att kunna avsluta 2007.

Så finns det någon inom säg 15 mil från Södertälje som kan ställa upp och hjälpa mig med årsskiftet 2007/2008 i Unicell så kommer jag gladeligen förbi! Jag kommer under helgen att knappa in alla sakerna för 2008 ändå. Det bör ta ca 10-15 timmar. Jag fick i alla fall berömm att jag hade rätt mot bankavstämningen på 28öre när eller så efter 13 månader och närmare 1000 verifikat av LRF! Och då har vi tex 4 momssatser 0,6,12,25 att hantera på närmare daglig basis.
 Skrivet av:  Erik IP: 81.237.208.128



Svar: Panik! Skattmasen kommer och 2440 spärrat... 2008-11-27 22:23
Glömde tillägga att jag sen har försökt att helt enkelt bokföra betalningarna det datum dom sen faktiskt skett 2008 genom att ta pengar från 1930 och sen minska leverantörsskulden på 2440 vilket alltså inte gick.

Jag kommer antagligen att sitta med detta två timmar till så är det någon som vill hjälpa mig på telefon så lägg in ett svar så mailar jag mitt telefonnummer.

Våra papper är i övrigt strukturerade och systematiskt ordnande och inga oklarheter. samma sak med deklarationen. Vi betalar in skatter/avgifter osv varje månad på korrekt sätt osv (Moms årsvis fortfarande) Det är bara själva bokföringen som jag ligger rejält efter med så att säga.
 Skrivet av:  Erik IP: 81.237.208.128



Svar: Panik! Skattmasen kommer och 2440 spärrat... 2008-11-27 22:33
Du kan ta det lugnt - Du har ju serviceavtal. Ring in imorgon så kan vi säkert hjälpa Dig. Gör bara ingenting dumt under tiden - som t.ex avinstallera eller så. Ring imorgon

Problemet från början är att revisorn inte kände till att Du i UNI_BAS bara behöver trycka på knappen "Bokför resterande kundfakturor" och "Bokför resterande leverantörsfakturor" - efter det jobbar man bara vidare som om ingenting hade hänt. Alla fakturor bokförs/kostnadsförs automatiskt inför det nya året. I andra program är detta mycket jobbigare.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Panik! Skattmasen kommer och 2440 spärrat... 2008-11-27 22:57
OK! Då är det ingen större fara på taket!

Om jag skulle fixa leverantörsskuldproblemet så skulle jag:
Neutralisera den manuella kontering* du gjorde (funktionen "ändra verifikat") och istället föra in fakturorna på "rätt" vis, allt under 2007 och helst på korrekta datum. UniBas lägger då in leverantörsskulden på 2440 och motkonterar inköpskontot. När du sedan under 2008 betalar det hela på "rätt" sätt så belastar du "postgirot/bankgirot" och leverantörsskulden försvinner.

*)Hur du lyckades med att bokföra på det låsta 2440-kontot är dock oklart...


Kanhända andra UniBas-användare har andra förslag....


När det gäller de andra årsslutstransaktionerna är det lite knöligare. Där måste du få information från bokföringsfirman vilka transaktioner de ville få in i bokföringen. Det borde gälla avskrivningar, MOMS och överföring av resultat till eget kapital. Måhända även jämkning av egna insättningar och egna uttag mot eget kapital.

/ Lars B
/ ... som också strular till det hela ibland...
/ ... och som alltid frånsäger sig allt ansvar, för allt... :-)
 Skrivet av:  Lars B IP: 217.211.242.202



Svar: Panik! Skattmasen kommer och 2440 spärrat... 2008-11-27 23:03
Hej!

Ser att fler inlägg dykt upp under tiden jag funderat på ditt problem och att mitt "OK- då är det ingen större fara på taket" redan är överspelat av hjälperbjudandet från UniCell!

Det är riktigt kul att se att UniCell vakar över oss även under denna sena timme!
BRA JOBBAT, UNICELL!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars B IP: 217.211.242.202




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 2 =