Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-01 15:01
Hej,

Funderar på att köpa UNI_BAS standard men har en fråga först.

Programmet körs i ett fönster som är mycket litet, går det inte att göra detta större vid en kommande uppdatering? Jag skulle vilja att programmet visas i fullskärmsläge, dvs beroende på den skärmupplösning man har.

Själv har jag en 22" widescreen skärm och programmet visas då bara som en mindre del av hela skärmen. Borde vara flera som funderar över detta, eller?
 Skrivet av:  Thomas IP: 193.235.25.18



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-01 16:54
Vi har fått frågan förr förstås. Man ska dock lägga märke till att textstorleken inte är mindre i UNI_BAS än i andra motsvarande program. Texten är m.a.o inte mera svårläst.

I andra program där man kan ändra fönsterstorleken, kan man visserligen förstora fönstret, men texten blir inte större utan den bara sprider sig över större yta.

I kommande version kommer möjligheten att ha flera fönster öppna parallellt T.ex att ha kundstatistik öppen samtidigt som man registrerar fakturor. Då är det förstås bra om inte alla fönster ligger precis ovanför varandra.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-01 22:26
Håller inte med, texten på menyraden är standard men rubriker för textboxar etc har en mindre text än normalt. Standard ska vara Tahoma 8, dvs samma storlek som på menyraden.

Programmet körs i ett fönster som bara är 736 x 560 pixlar stort. Min skärm har upplösningen 1680 x 1050 vilket anges som normalt med dagens skärmar (22"). Programmet upptar alltså bara en fjärdedel av skärmen och rubrikerna har väldigt liten text.

Önskvärt hade varit att fönstret vore 1024 x 768 och att rubriktexter vore Tahoma 8.

Övriga användare, säg vad ni tycker. Är storleken på texter okej eller skulle ni också vilka ha större text och större fönster?
 Skrivet av:  Thomas IP: 90.227.150.184



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-01 23:47
Thomas, du har absolut rätt. Är själv systemman och reagerade på just det du nämner. Har laddat ner demoversionen av UNI_BAS för att undersöka om jag ska köpa det (och använda det naturligtvis) Det här ger ett gammalmodigt intryck, det är inte riktigt professionellt gjort och det stör helheten. Jag får intrycket att UNICELL har en bra produkt rent funktionellt men designen visar på bristande kompetens hos programmerarna.
Vilket språk är förresten produkten skriven i?
 Skrivet av:  Sven IP: 85.224.202.240



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-04 17:51
Håller med skulle just ställa samma fråga som du för när man skall förhandsgranska en utskrift är texten så liten att det är svårt att läsa den!! Har också en 22" skärm
 Skrivet av:  Kenneth IP: 81.226.9.29



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-04 18:18
Vid utskrift på skärm finns alltid ett verktyg (förstoringsglas) för att underlätta läsbarheten.

Vi använder i de flesta fall typsnittet Arial i storlekar 9, 10, 11 upp till 14 punkter.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-04 20:09
Förhandsgranskningen är ju inte ens läsbar, med förstoringsglaset kan man växla till en större text men ÄVEN denna är svårläst därför att texten är så liten.

Jag skulle vilja få svar från er om ni tänker komma med en uppdatering där programfönstret görs större samt där rubriker har större text. Det verkar som att ni använder en ganska låg skärmupplösning 1024x768 och har man detta är texten fullt läsbar men på dagens skärmar, tex 22" är texten alltså för liten.

Vore tacksam om ni själva testade med den upplösning jag använder 1680x1050 och ger en kommentar om texten DÅ är acceptabel.

Jag skulle gärna vilja köpa detta program då jag gillar upplägget men som sagt vill jag att det är samma textstorlek som i övriga Windowsprogram. Det handlar om att ge ett proffsigt intryck som Sven nämnde.

Kom igen nu och ge mig det svar jag väntar på.
 Skrivet av:  Thomas IP: 90.227.150.184



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-04 20:34
Intressant dialog

Har gjort samma reflektion angående programets storlek i rutan.
Tvekar om inköp just pga denna "egenhet" i programmet.
 Skrivet av:  Urban IP: 217.210.15.21



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-04 20:53
Just nu finns inga andra planer på förändring än vad som angetts tidigare i denna tråd.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-11 22:51
Unibas bör nog försöka ändra på fönsterstorleken
har en 26" skärm med 1920x1200 och det gör ju att man sitter minst en meter fråmn skärmen
alla andra program jag använder så går det faktiskt att ändra storleken även på text och siffror möjligen så är det väl en del menyer som inte går att ändra men arbetsområdet går ju att zooma i alla program jag använder.
Unibas blir ju bara ett litet frimärke i ena hörnet så då får man luta sig över bordet och plocka på läsglasögonen dessvärre.
Funderar faktiskt på att byta program just av den orsaken annar fungerar det väl skapligt
 Skrivet av:  Samuel IP: 81.230.15.240



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-13 10:09
Till UNICELL AB.
Ni säger: "Just nu finns inga andra planer på förändring än vad som angetts tidigare i denna tråd."
Varför inte, när det är många av oss som har denna synpunkt? Vad hindrar er?
Tvekar av just denna orsak att köpa programmet. Det vore bättre om ni lyssnade på oss och investerade den tid och de pengar som detta kräver. Om pengar är problemet, höj priset på produkten några hundralappar, det kan vi väl acceptera om det är där det kniper!

Kan du vara snäll och precisera vari problemet består för er rent tekniskt, varför gör ni så hårt motstånd på just den här punkten? ??

There's something fishy in all of this ...

Med vänlig hälsning (= inget elakt menat)
 Skrivet av:  Sven IP: 85.224.202.240



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-13 12:12
det är likadant med forumet jag har problem att läsa det med. ni har gjort forumet bättre varför inte lite störe text när ni var igång. har 22 tummare och inga problem med synen
men det hjälper inte
 Skrivet av:  Tommy IP: 81.233.33.11



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-13 14:37
Jo Sven,
"There's something fishy in all of this ... " som du så vackert skriver. Det kan ju verka konstigt att vi inte helt sonika förstorar bilderna. Men som jag skrev i mitt första svar i denna tråd, så finns det andra planer framöver. Samtidigt är det kanske ändå något "fishy" i detta. För att belysa vad jag menar har jag lagt upp en skärmdump på nätet: program-bild
Obs. Man måste klicka på bilden så att man får upp den i "naturlig storlek". Denna bild visar ett fönster från annat välkänt program. Ovanpå har jag på skärmen lagt UNI_BAS-fönstret. Båda fönstren är i "originalskick".
Man kan där tydligt se att våra ledtexter (typ "Adress:") är något mindre. Men det som vi uppfattar som väsentligt - d.v.s de data "Götegatan/Stenvägen" som visas i det efterföljande fältet - den texten är faktiskt större i UNI_BAS än i andra program.
Hur man än gör i det bakomliggande programmet blir aldrig texten större (mer lättläst). - Alltså borde man i rimlighetens namn tycka att UNI_BAS är mera lättläst. - Är det något som är "fishy" här? Varför är det så oerhört viktigt att UNI_BAS som redan har större text ska ha ännu större text - eller är ledtexterna viktigare än data?? Har jag missuppfattat något?


Tommy,
Du hade en synpunkt på textstorleken i vårt forum. Nu när Du för det på tal, märker jag att texten är ganska liten. Jag har på samma sätt lagt upp en bild som visar tre olika forum: tre forum
Obs. Man måste klicka på bilden så att man får upp den i "naturlig storlek". Bilden viar att ett forum har ungefär samma text som vårt och ett forum har större text än vårt. Varför vi valt just den textstorlek som vi har , har jag ingen förklaring på, men det är väl möjligt att vi framöver kan justera detta.
Till dess att vi genomfört denna justering kan Du själv förstora texten på Dina internetsidor: Håll ner Ctrl och Windows-knappen samtidigt som Du rullar på rullningsknappen på Din mus. Har Du en Macintosh-dator räcker det med att hålla ner ctrl-knappen samtidigt som Du rullar. På en Macintosh-dator kan man faktiskt förstora även UNI_BAS-fönstret på samma sätt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-13 16:35
OK, jag såg. Kör vidare med vad ni tänker göra. Jag kanske är lite för lyxig som vill kunna sätta fonter och attribut efter behag. Har arbetat med stora ekonomisystem på stora företag, men det här är för småföretag.
Nej, varför skulle ledtexter vara viktigare än data. Korrekt påpekat.
Det är väl jag som bortskämd då.
 Skrivet av:  Sven IP: 85.224.202.240



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-13 17:30
Det finns stora ekonomisytstem där 1 (ett) system kostar lika mycket som vår årsomsättning, men vi får väl se framöver, vi kanske kan presentera en lösning som inte kostar fullt så mycket men som ändå är bra.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-13 19:12
OK, det låter bra. Tack.
 Skrivet av:  Sven IP: 85.224.202.240



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-19 16:56
Jag kan bara instämma i vad många andra redan påpekat, att jag också ser det som en brist att det inte går att få Uni_bas-fönstret att täcka hela skärmen.
 Skrivet av:  Henrik IP: 136.163.203.3



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-19 17:14
Om man är ute efter att "täcka" hela skärmen, då är detta fullt möjligt.

Sätt markören i hörnet på den blå randen som finns runt programfönstret. Markören växlar till två pilar -snett uppåt och snett nedåt-, man kan därefter dra ut och förstora plattan bakom programmet.

Texter och bilder förblir i samma storlek, precis som i andra program. Det blir inte mera lättläst, men hela skärmen täcks. Meningfullt eller inte - det får var och en avgöra. se gärna bilden jag lagt upp tidigare:

<a href='http://www.unibas.eu/program-bild.html' target=_blank>program-bild</a>

Obs. Man måste klicka på bilden så att man får upp den i "naturlig storlek". Denna bild visar ett fönster från annat välkänt program. Ovanpå har jag på skärmen lagt UNI_BAS-fönstret. Båda fönstren är i "originalskick".
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2008-12-23 14:03
ända till lite färre bildpunkter texten blir större det tar några sekunder
grafiken blir lite sämre men det märker man inte om man inte ändrar förmycket
Tommy
 Skrivet av:  Tommy IP: 81.233.33.11



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2010-08-18 01:46
Jag instämmer i föregående tråd om att det vore önskvärt med en större satsyta till programmet. Möjligheten att lägga flera fönster brevid varandra i en framtida version är säkert bra, men nu är det begränsande att fönstret är så litet.

Jag undrar varför det inte går att zooma steglöst i förhandsgranskningen. När jag klickar på förstoringsglaset blir texten större, men fortfarande är den inte läsbar klart. (har också 22 tums skärm).
 Skrivet av:  Fredrik Arvas IP: 90.229.135.201



Svar: Skärmstorlek UNI_BAS Standard 2010-11-04 00:27
Som IT-tekniker och programmerare vill jag tillstå att Unicell måste beakta den problematik som uppstår med ökande pixeltäthet och låst typsnittsstorlek mellan 9-14 punkter. D.v.s. PPI (Points Per Inch) har ökat med nyare monitorer samtidigt som upplösningen också ökar. Skärmstorlekarna har dock också ökat. Låst storlek på typsnitt blir därför försämrad läsbarhet på nyare monitorer. Att jämföra två program på samma skärm och ta en skärmdump är alltså inget bevis för den upplevda förminskningen då det ena programmet kan hantera den nya upplösningen kontra PPI med att dynamiskt skala sina typsnitt när den förs över till en skärm med ökande PPI och upplösning. Det är inte för inte man uppfunnit begreppet "Aspect Ratio" så att man med olika upplösning kan se samma objekt i samma storlek, trots att samma objekt med högre upplösningen består av fler punkter.

Kort, så innebär ökande pixeltäthet att fler pixlar ryms på mindre yta, vilket betyder att man med statiskt hållna typsnittstorlekar rymmer mer text på mindre yta. Detta blir uppenbart i relation till andra skärmar (äldre) som har en lägre pixeltäthet! Texten blir mindre på en modern skärm! Vissa upplösningar fanns inte förr, och bara det är ju en indikation på att man lyckats trycka ihop fler pixlar, om skärmstorleken är densamma. Eftersom ögat inte uppfattar nämnvärt PPI över 300 så bör ni sikta på någon slags dynamisk hantering upp till den nivån utifrån användarens skärm, PPI och använd upplösning. Anställ mig så fixar jag det :-)... Det är ju dessutom rätt många som tillstår detta, och ni bör ta till er av kritiken för det försämrar faktiskt den upplevda känslan på en modern skärm. Utöver detta har ni ett finfint program! Jag tänker dock köpa programmet vare sig ni fixar detta eller ej. För er övriga så finns program som ZoomText etc för att hjälpa er komma över detta problem. Lycka till med bokföringen!

UNICELL´s kommentar:
Denna tråd är från 2008 och vi är förstås medvetna om detta. Det kanske förtjänar att nämnas att de som har en Macintosh kan enkelt lösa detta genom att hålla ner Ctrl-tangenten samtidigt som man rullar på scroll-knappen på musen (på en Mighty-mouse för man helt enkelt pekfingret uppifrån och ner på musen). Liknande funktion kommer nog på Windows så småningom.
 Skrivet av:  Tobias IP: 81.233.181.227




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 2 =