Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ta bort gammal kund 2008-12-04 22:31
Hej1

Det är nämligen så att jag har kunder på abonnemangs basis och det finns nu kunder som inte längre är aktuella, Det är lite störande att dem ligger kvar i listan och tar upp plats, skulle även vilja kunna använda deras gamla kund nr.

Tacksam för svar.

Mvh/K
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.151.97



Svar: Ta bort gammal kund 2008-12-05 00:15
Tyvärr tillåter inte systemet att man tar bort kunder som man gjort en transaktion med (är inblandad i någon verifikation). Så de kundnr du redan använt är nog "körda".
Alternativet är väl att köpa strökundsmodulen (för bokföringen)och sedan föra ett separat kundregister där du kan lägga till och ta bort (för att hålla koll på betalningar m.m.)

När det gäller "problemet" med att de ligger kvar i listan och stör skulle man ju önska sig en funktion där man kan markera och gömma "gamla" kunder, så de inte syns. Att man har en aktuell lista för det dagliga arbetet i programmet och en total lista för att det ska vara så.
Vad säger UniCell om en sådan funktion i någon kommande uppdatering, om ni läser detta?

Hoppas det var svar nog, deet är så jag upplevt det i programmet iaf.

Mvh Johan
 Skrivet av:  Johan E IP: 78.69.152.235



Svar: Ta bort gammal kund 2008-12-08 00:26
Tackar för ditt svar. Angående strökundsmodulen antar jag att du menar att jag har ett kundregister t ex i Exel och använder modulen endast till att bokföra. Men det känns lite tråkigt att all statistik angående kunder blir i bok programmet.
Det skulle vara väldigt klokt så som du beskriver att där borde vara en form av ruta likt den som avser "expert bokföring" och "enkel". Det skulle vara enkelt att ha ett val som säger
"visa endast aktiva" och "visa alla".
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.151.97



Svar: Ta bort gammal kund 2008-12-08 07:09
Strökundsmodulen innebär att man inte lägger upp en ej återkommande kund i kundregistret. Namn och adressuppgifter sparas istället tillsammans mad fakturan. Kunduppgifterna finns bara tillgängliga tillsammans med fakturan. Man kan inte söka kunden - bara fakturan, men man "slipper" kunden i kundregistret.

Gå till databas/Verktyg/UNI_BAS tilläggsmoduler. Där finns en video som beskriver modulen. I Testbolaget kan man prova modulen. Modulen kostar 300:- + moms.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Ta bort gammal kund 2008-12-10 01:55
Hej!

Jag märkte nu att jag glömde ett ord i mitt andra inlägg, frågan handlar om att alla gamla kunder som man haft ligger kvar i registret och gör registret onödigt stort, plus att man inte kan återanvända gamla kund nr. Jag bara tänker längre fram, om ett år kanske jag har 20 gamla abonnemangskunder och den listan kommer ju att fyllas på med åren.

Tacksam för svar.
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.151.97



Svar: Ta bort gammal kund 2008-12-10 20:45
Så länge det finns en faktura på en kund, kan man inte ta bort kunden. Samma gäller för artiklar. Så länge det finns en faktura med en artikel, kan man inte ta bort artiklen.
En faktura som finns i systemet ska man ju kunna skriva ut en kopia av. Tar man bort fakturans kund eller en artikel, då tar man ju bort underlaget och kan alltså inte skriva ut någon kopia.

En av fördelarna med UNI_BAS är att man kan ha data kvar i systemet hur länge som helst. Men, vill man spara sina fakturor i låt oss såga 10 år, då innebär detta samtidigt att man får "dras med" gamla artiklar och ej använda kunder i systemet lika länge. Nu är detta inget större problem i UNI_BAS. Vi har UNI_BAS-användare som har 20.000 kunder och vi har UNI_BAS-användare som har runt 200.000 artiklar i systemet. Trots dessa stora datamängder kan man tack vare den inbyggda sökmotorn ändå snabbt och enkelt hitta bland kunder och artiklar.

Men, om man absolut vill bli av med "gammalt", då har man chansen efter varje bokslut. Har man väl genomfört ett bokslut, då kan man "rensa" året och ta bort alla avklarade fakturor etc. Därefter kan man enkelt makulera de kunder/artilkar man vill ta bort.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Ta bort gammal kund 2008-12-12 20:07
Ok då är jag med dig.
Men hade det inte varit intressant som en utveckling av programet att man kan ha
ett val att tex "visa alla" kontra "visa aktuella" kunder.

Tackar för övrigt för dina/era svar

Mvh/karl
 Skrivet av:  Karl IP: 81.236.151.97




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 1 =