Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Varuinköp från annat EU land 2009-01-07 00:19
Hej

Jag har bokfört ett inköp från annat EU land enligt nedan, men när jag gör en momsrapport så har utgående moms ökat men inte ingående moms.

Kredit konto 1940 Bank 500 kr
Debet konto 5490 Övr förbrukningsinventarier 500 kr
Kredit konto 2615 Utg moms EU-Förvärv 25% 125 kr
Debet konto 2645 Ingående moms EU 125 kr

Kan momsrapporten/unibas bara visa ingående moms från ett konto? Jag har bokfört ingående moms på konto 2645 enligt flertalet rekommendationer.
 Skrivet av:  Joakim IP: 77.110.8.43



Svar: Varuinköp från annat EU land 2009-01-07 20:02
Du har förmodligen inte rätt inställningar på Dina momssatser.
Gå till Databas/Styrning/Moms där kan Du se en video som beskriver hur inställningarna ska göras.
Om Du ändå finner att inställningarna är rätt bör Du kontakta oss via telefon för att kontrollera detta vidare.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Varuinköp från annat EU land 2009-01-08 00:31
Momssatserna under Databas/Styrning/Moms berör väl bara intäckskonton? Jag ser givetvis även de två rutorna där jag väljer konto för ingående moms och utgående moms. Men är ju som sagt bara två rutor, behöver ju fler för att kunna välja mitt 2645 konto också.

Jag körde testföretaget och la in en leverantörsfaktura från en leverantör i annat eu land och där ser jag att ni bokför utgående moms på 2615 och ingående moms på 2640, alltså det vanliga ingående moms kontot.

Mycket tyder på att unibas inte kan hantera flera ingående moms kontot. Jag har letat igenom hela programmet efter någonstans att kunna ange detta men inte hittat något.
 Skrivet av:  Joakim IP: 77.110.8.43



Svar: Varuinköp från annat EU land 2009-01-08 15:10
Jag är en vän av enkelhet och minns med vemod den tiden då man klarade all momsredovisning med ett konto för utgående moms och ett för ingående moms.

På momsrapporten finns bara ett fält (fält 48) där ingående moms skall redovisas. Visst borde det därför räcka med att man har ett konto i bokföringen för just ingående moms. Nåväl i BAS-kontoplanen finns 7 konton för ingående moms. UNI_BAS använder bara 1 av dessa konton för ingående moms - för enkelhetens skull.

Om man nu vill ha flera eller t.om. många konton för ingående moms, då är detta självfallet fullt möjligt i UNI_BAS. Lägg bara upp en ny momssats "Beräknad EU-moms" och ange 2645 eller vilket konto Du nu vill ha som konto för ingående moms. Sedan är det bara att använda den momssatsen när Du vill att det ska bokas på 2645. På momsrapporten kommer trots allt all ingående moms att redovisas i ruta 48.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 10 =