Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Momspliktiga konton 2009-01-19 16:55
Jag har just skapat en ny bokföringsfil och allt gick bra men jag blev ombedd att precisera vilka konton som är momspliktiga. Jag gick in i databas->styrning->moms men därefter är det stopp. Hur vet jag vilka av mina konto som är momspliktiga (använder kontoplan á la EU)?
 Skrivet av:  Martin IP: 194.47.135.147



Svar: Momspliktiga konton 2009-01-19 17:24
På den sidan där Du är, finns en video som Du kan titta på.

Längst uppe till vänster har Du samtliga intäktskonton. Oftast säger själva kontonamnet i vilken av rutorna till höger som kontot skall flyttas till. De flesta försäljningskontona är momspliktiga och skall därför flyttas till rutan märkt "Momspliktiga intäkter". Kontot "Försäljning momsfri" skall förstås istället ligga i rutan "Momsfria intäkter" osv.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Momspliktiga konton 2009-01-19 18:35
Tack för snabbt svar. Jag tittade igenom videon innan jag ställde frågan och fick där hjälp på traven men jag skulle vilja veta exakt vilka konto som är momspliktiga och vilka som inte är det. Visst man kan se i namnet att flera av dem inte är momspliktiga men finns det några som inte är självklara, t.ex. valutavinster, lämnade rabbater, erhållna EU-bidrag osv. Någon som vet var man kan hitta mer information om detta?
 Skrivet av:  Martin IP: 194.47.128.22



Svar: Momspliktiga konton 2009-01-26 00:43
Denna länk kanske kan vara till hjälp?
http://www.moms-info.se/resor_moms.html
 Skrivet av:  Göran IP: 83.233.142.129




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 3 =