Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Moms tillbaka 2009-01-25 15:54
Jag har ett Handelsbolag och redovisar momsen var 3:e måndag. Den sista perioden är okt-dec och den ska redovisas i januari...Jag kommer att få moms tillbaka under den perioden OCH när bokförs den? Momsen tillhör ju låt säga 2008 års moms, ska jag då bokföka att pengarna sätts in på 1940 sista december eller även om pengarna kommer in 1 feb.?
 Skrivet av:  Andreas IP: 85.227.221.225



Svar: Moms tillbaka 2009-01-25 17:15
Det finns olika sätt att bokföra momsbetalningar.

Bokför man på det ena sättet har man 12 chanser att göra fel varje år. Bokför man på det andra sättet har man 1 chans att göra fel varje år. Välj därför det senare som jag beskriver nedan:

Se momsdeklarationen inte som en ekonomisk handling som ska bokföras utan som ett brev till skattemyndigheten som berättar Din momsställning. Däremot ska förstås den inbetalda momsen eller den återbetalda momsen bokföras. Kontera då utbetalningskontot (t.ex bankkontot) och motkontera MOMSREDOVISNINGSKONTOT. - ingenting annat.

Betalningar skall alltid bokföras den dagen transaktionen sker (siste inbetalningen i januari eller februari). Avstämning ska kunna ske mot bankens kontoutdrag.

Efter ett avslutat år när alla momsbetalningar enligt ovan är bokförda (någon gång i februari), då är det dags att nollställa alla ingående och utgående momskonton. Gör en verifikation daterad gamla årets sista dag- Motkontera då momsredovisningskontot. Det hela slutar då med att alla momskonton är nollställda och momsredovisningskontot bör då också sluta på 0

Jo, detta med att ha chansen att göra fel 12 gånger per år - då nollställer man momskontona varje månad istället för en gång per år.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 9 =