Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Avyttring av inventarier 2009-02-07 11:47
Hejsan

Ska sälja av 3st inventarier från vår verksamhet, och så vill jag skicka en faktura till köparen hur registrera jag detta i Uni bas för att allt ska bli rätt.

Tacksam för svar.

Med vänliga Hälsningar

Micke (nöjd Uni bas användare)
 Skrivet av:  Mikael Karlsson IP: 85.30.173.240



Svar: Avyttring av inventarier 2009-02-07 15:02
Eftersom Du inte bör blanda ihop denna försäljning med Din övriga fakturering, bör Du då lägga upp en speciell artikel i artikelregistret för denna försäljning. Det som skiljer denna artikel från andra är då försäljningskontot. Försäljningskonto för denna typ av försäljning bör så vitt jag förstår vara t.ex 3640

Du får inte glömma att gå till Databas/Styrning/Moms och där ange att just det kontot Du använder är ett momspliktigt intäktskonto. Intäkten skall ju redovisas bland momspliktig omsättning i ruta 05 på momsrapporten

Sedan är det bara att fakturera på.

Slutligen har Du ju inventariekontot som ska krediteras (tillgången minskar). Som motkonto borde Du ha ett 4xxx konto (kanske 4810) som debiteras (kostnaden ökar)

Eventuell vinst/förlust vid avyttringen konteras mot 3973 (vinst) eller 7973 (förlust)
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Fråga:Avyttring av inventarier 2009-02-08 12:25
Hejsan

Tack för det snabba svaret, allt är solklart fram tills det här med krediteringen av inventarie kontot, ska denna registrering göras i samband med att man mottagit betalning från kund och ska registrera detta, alltså under fliken "betalning från kund"
Eller kan detta göras tidigare och vart då isåfall?

Med vänliga hälsningar
Mikael Karlsson
 Skrivet av:  Mikael Karlsson IP: 85.30.173.240



Svar: Avyttring av inventarier 2009-02-08 22:07
Betalningen från kunden registrerar Du mot fakturan under "Betalning från kund".

Krediteringen av inventariekontot gör Du i samband med bokslut.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 10 =