Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fel Belopp - Faktura 2009-02-24 10:48
Hej!

Jag har skickat en faktura med fel belopp. Kunden har betalat rätt belopp. Nu ska jag registrera betalningen. Hur ändrar jag beloppet så det blir rätt?

Tusen Tack!
Camilla
 Skrivet av:  Camilla IP: 213.113.166.218



Svar: Fel Belopp - Faktura 2009-02-24 18:44
En felaktig faktura kan man bara korrigera genom att man skriver en motsvarande kreditnota. Lagen förbjuder att man suddar. När man krediterat fakturan får man sedan registrera en ny, korrekt faktura.

Innan man registrerat någon betalning av fakturan kan man i UNI_BAS kreditera på ett fantastiskt enkelt sätt. Gå till Rapporter/Kunder/Spåra fakturor. Klicka på den felaktiga fakturan i listan på skärmen. I nederkant finns nu en knapp "Kreditera fakturan" - tryck på den, en kreditnota skrivs ut och sedan är allt klart. Nu är det bara till att registrera en ny korrekt faktura.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Fel Belopp - Faktura 2010-04-06 14:14
Jag registrerade fel belopp när jag registrerade en leverantörsfaktura. Tryckte därför på kreditera fakturan och fick en kreditnota. När jag sedan skulle registrera fakturan på nytt så går inte det då det kommer upp en ruta som säger att fakturanumret redan finns i en registrerad faktura.

Vad har jag gjort fel? Jag måste väl skriva samma fakturanummer?

Jag hade inte registrerat betalning av fakturan.
 Skrivet av:  Frida Eriksson IP: 85.235.1.72



Svar: Fel Belopp - Faktura 2010-04-06 14:18
Dessutom finner jag fakturan under rapporter som betald faktura, men jag har inte registrerat betalningen av den.
 Skrivet av:  frida Eriksson IP: 85.235.1.72



Svar: Fel Belopp - Faktura 2010-04-06 15:46
När Du krediterar en faktura genom att trycka på knappen "Kreditera fakturan", då sker samtidigt en kvittning mellan faktura och kreditnota - allt för att det ska vara enkelt.

Du har ju registrerat en faktura med ett visst nummer på den leverantören redan. Därför kan Du inte använda samma nummer igen. Men, Du kan använda samma nummer med t.ex. tillägget -1 eller -B -eller vad Du vill.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Fel Belopp - Faktura 2010-04-06 21:59
Har du krediterat fakturan så står den som betald och är nollad i bokföringen. Enklast att börja om på ny kula med en ny faktura och då får denna givetvis det löpnummer som står i tur.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.150.99




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =