Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kvitto? 2009-02-25 22:41
Jag håller på att utvärdera UNI-Bas och tycker det verkar väldigt effektivt och övertänkt så långt... Men när jag läser en del inlägg avseende Faktura vs Kvitto, så blir jag lite konfunderad. Om man sätter 0 förfallodagar, då kommer det att stå "Kvitto" istället för "Faktura". Men ett kvitto för mig, är detsamma som ett betalningsbevis. Man kan m.a.o. inte skicka ut en Faktura med 0 dagars förfallodag, eftersom man i praktiken då erkänt att betalning skett.

Ta följande exempel: Jag åker ut till en kund med två lådor med äpplen. Jag vill ha betalt vid leverans med kontanter. Med mig har jag ett kvitto (faktura med 0 dagar) på X antal kronor. Plötsligt har kunden inga kontanter, men ber att få fakturan för att betala denna på post/bank påföljande dag. Problemet är då att det är ingen faktura utan ett kvitto. Jag kan alltså inte lämna detta utan måste antingen ta med mig äpplena tillbaks eller åka hem och skriva en ny faktura på t.ex. 10 dgr. Det aktuella kvittot måste makuleras/krediteras.

Borde man inte kunna ha en förfallodag som ex.vis "omgående" och då få utskriften "Faktura"? När jag då får pengarna i handen, kvitterar jag med att skriva på Fakturan. Alternativt lämnar den okvitterad för betalning påföljande dag...

Därmed inte sagt att utskriften med 0 dagar och Kvitto skulle vara fel, men ovanstående valmöjlighet vore bra.

Åke
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.168.217



Svar: Kvitto? 2009-02-26 17:39
En enkel lösning är att skapa ett betalningsvillkor "Omgående betalning" med 1 dags kredit.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Kvitto? 2009-02-26 22:06
Det är ju lysande! Denna funktion har jag missat!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.191.80




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 4 =