Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Påminnelsefaktura 2005-10-17 11:47
Hej. Jag har nu haft Unibas-programmet från början av detta år och har märkt att programmet är bra men det tar sin tid innan man har gått igenom alla funktioner eftersom ett bokföringsår är ett helt långt år. Jag använder programmet för en förening och ett annat företag där jag hamnar att fakturera en hel del. Nu har jag sådana kunder som är "lata" att betala fakturor och jag borde sända en påminnelsefaktura. Hur kan jag få ut en påminnelsefaktura enkelt så att det inte blir en dubbelfakturering? Jag har letat och försökt på alla sätt, men jag hittar bara faktura och kreditfaktura.
Tackar för tips. H Elisabeth
 Skrivet av:  Elisabeth Björklund IP: 62.80.137.194



Svar: Påminnelsefaktura 2005-10-17 15:50
Om Du trycker på Rapporter/kunder/bevakning, då får Du en lista på de fakturor som skulle varit betalda idag. Du kan ändra datum och då se t.ex vilka fakturor som skulle varit betalda för en vecka sedan eller de som skall vara betalda om t.ex 10 dagar.

Det enklaste sättet att skriva en påminnelse är att klicka på en faktura i listan och sedan skriva ut en fakturakopia. Om Du har en stämpel "Påminnelse" kan Du använda den för att stämpla kopian och skicka den till kunden. Det går också bra att bara skriva "Påminnelse" för hand.

Det finns annars en tilläggsmodul till UNI_BAS där man automatiskt kan skriva ut saldobesked/påminnelser till kunder. Denna tilläggsmodul kan man lätt testa i "Testföretaget". Gå till Databas/verktyg/UNI_BAS tilläggsmoduler i Testföretaget. Denna modul kostar 300:-kr ex moms.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: Påminnelsefaktura 2005-10-20 01:05
Du kan lösa problemet genom att skriva en ny faktura som bara innehåller ränta och påminnelseavgift samt en textrad som talar om att vilken ursprungsfaktura avgifterna gäller.

Bifoga en kopia på ursprungsfakturan.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.243.218



Svar: Påminnelsefaktura 2010-02-16 22:25
Dum fråga, men måste man göra en hel ny faktura. Jag kan inte ta mig in och ändra den gamla fakturan som jag har skickat till kund. Om jag skapar en ny faktura blir det en ny fakturanummer. Hur har du löst det?

Vore jättetacksam för svar
ps. bra tips där med att köpa stämpel, ska göra det imorgon!
 Skrivet av:  Pamela Pålsson IP: 217.208.80.235



Svar: Påminnelsefaktura - räntefaktura 2010-02-16 23:04
Rubriken på denna tråd är lite missvisande.
Påminnelse är ett brev till kunden som påminner om att han ha har en obetald faktura. Det är i detta läge alltså fråga om ett brev - inte en faktura till. Man kan i detta läge inte ange någon ränta för förseningen - hur stor den räntan blir vet man ju inte förrän fakturan är betald - först då kan man räkna ut dröjsmålsräntan.

Räntefaktura är en helt ny faktura som man skriver efter det att den ursprungliga fakturan betalats. En räntefaktura innehåller normalt både ränta och eventuella påminnelseavgifter

UNI_BAS har en tilläggsmodul för påminnelsebrev och en för räntefakturering. Var för sig kostar dessa moduler 400:_ kr st men tillsammans kostar de 610:- kr + moms.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: Påminnelsefaktura 2010-02-16 23:12
Jag har löst det på denna vis:

I open office eller word , ett dokoment ( påmindelse ) och Kopia

Stält in det, så det stämmer överens med faktura.
Har skrivet ut 10 eller mer sidor , lagt papper i skriver igen och skrivet ut faktura kopia igen.
Så efter Faktura står Nu Fakturakopia och under Betalning påmindelse , ( Jag har inget gebyr eller ränter i mit firma ) Så det räcker med kopia på faktura for mig.
Som jag har skickat till kund i brev eller pdf fil med mail. (-:
 Skrivet av:  alex IP: 217.210.196.115



Svar: Påminnelsefaktura 2010-02-17 15:09
Alex, det tog en stund innan jag förstod hur du menade. Men det verkar väl vara lite onödigt arbete när man kan skriva ut en kopia på den tidigare utskickade fakturan. På kopian står det också "Fakturakopia" med stora tydliga bokstäver. Sedan är det som Unicell säger enkelt att köpa en påminnelsestämpel och använda den, eller bara skriva med penna på kopian.

Jag använder själv de moduler Unicell beskriver och kan försäkra er att det fungerar perfekt, så det vore nog läge för Elisabeth att införskaffa dessa moduler.

När det gäller mail av fakturor, påminnelser etc. Se till att ni klickar på funktionen att mottagaren bekräftar att han fått bilagan ifråga. Dessa kvitton med datum håller bra i en eventuell tvist i domstolen. Utan kvitto står ord mot ord.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.155.16



Svar: Påminnelsefaktura 2010-02-17 19:03
Hej åke

Mitt problem var att jag kan inte mosse in ett stämpel i e-mail programmet,
Jag skickar alltid först betalningpåmindelse på mail först , ( Oftes betalar dom fort då).
Vedr kvitto på mail , är det sämre när man skickar till eks. sjukhus , dom går direkt in i systemet , där får man ingen kvitto, men dom betalar i tid (-:
jag har ca. 45 % av mina faktura som går i pdf fil .
Men man må jo hitta den lösning som passar best till ens firma.
i övrigt saknar jag i programmet Faktura och Levering adress på faktura. !
 Skrivet av:  alex IP: 217.210.196.115



Svar: Påminnelsefaktura 2010-02-19 13:40
Det är klart det går att få in stämpel, men då måste du först ta det genom Word eller annat liknande program. Men varför krångla till det? Gör en PDF-fil av fakturakopia!

Jag förmodar du menar Faktura där kunden har en annan leveransadress än t.ex. till kontorsadressen. Det finns ganska mycket utrymme i kundregistret att skriva lite andra adresser, dessutom finns möjlighet till anteckningar. För kunden räcker det ofta med att han får fakturan till kontoret och att varan levereras till den alternativa adressen, som du kan skriva upp under anteckningar.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.175.242



Svar: Påminnelsefaktura 2010-02-19 17:02
Jag har lite svåra kunder vedr leveranadress och fakturaadres.
Dom vill ha butik adress med butiks nr stående på faktura.
Jag har kun 2 artikel nr i mitt firma, så jag har mycke utrymme under artiklar.

Jag lösta det på flg. sät

Kundnummer butikens tlf nr.
Så for jag övers Butikens navn
Fatura adressen *******
Box *******
Post/By ********

under artikel
ett st reparation med pris **
Fragt **

Och så har jag oprättet kunden igen med tlf nr under artikel , men som text rad , så for jag kunden´s leveransadress med adress og post/by och butiknr.
 Skrivet av:  alex IP: 217.210.196.115




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 4 =