Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Externa fakturor i Kundreskontran 2009-03-08 21:35
Hej!
Har sett att bland andra Visma har möjligheten att kunna lägga in en externt utskriven fakturas värde i kundreskontran. Är det en funktion ni har planer på att läga till i kommande uppdateringar av UniBas? Det är ju något som är bra särskilt i bokslutstider då man kör enligt kontantmetoden, eftersom man avråds att pilla på kundkonto 1510 själv.

Mvh Johan (nöjd kund!)
 Skrivet av:  Johan IP: 90.237.132.106



Svar: Externa fakturor i Kundreskontran 2009-03-09 01:50
Ursäkta Johan!
Men jag kan inte begripa varför man skulle behöva ett externfakturavärde i kundreskontran. Är det ens tillåtet enligt skattelagen? Dessutom måste även denna faktura bokföras på något vis. Hur skulle det se ut om vi manuellt skulle kunna "labba" med olika värden i kundreskontran? Jag blir kallsvettig bara av tanken....

Jag vet att skatteverket vid revision, ser allvarligt på om fakturanummerföljden är bruten och det saknas fakturor. Även vid skrivarproblem måste den defekta fakturan sparas. Stämmer inte kundfordringarna vid bokslutet, får man väl göra en bokföringsorder?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.150.23



Svar: Externa fakturor i Kundreskontran 2009-03-09 14:19
Jag ska nog förtydliga hur jag menade.

Jag har enskildfirma med en bifirma. Eftersom det är två helt olika verksamheter och namn så vill jag ju ha olika fakturalayouter. UniBas efbjuder ju bara en layout. Därför har jag nu skrivit ut fakturor för bifirman i excel (tittar på att skaffa ett separat faktureringsprogram eller ytterligare en unibas-fil för fakturering istället). Nu har jag bevakat bifirmafakturorna manuellt och huvudfirmafakturorna bevakas i UniBas. När dessa bifirmafakturor är betalda bokför jag dem manuellt under "registrera/inkomst utan faktura" (jämför att ha ett ointegrerat program, med endast bokföring), medans Unibasfakturorna bokförs som vanligt när jag registrerar betalning.

Eftersom jag bokför enligt kontantmetoden bokförs ju fakturan först vid betalning. Min kundreskontra blir därför mer ett bevakningssystem som ligger utanför bokföringen (utom vid bokslut). Det frågan gäller är om jag skulle kunna få in dessa bifirmafakturor i "bevakningssystemet". Även dessa måste ju bokföras som ev kundfordring vid bokslut. (Jämför återigen om jag haft separata bokförings- och faktureringsprogram)

Vad gäller fakturanummerföljden så är det något jag inte reflekterat över. Känns spontant som att jag borde kunna ha olika nummerföljder för respektive firma. Ska kolla med Skatteverket. Tack för motfrågan.

Eller har Unicell fått in tillräckligt med önskemål om att kunna ha flera fakturalayouter/mallar, från olika håll, för att ev uppgradera med denna funktion? Som en tilläggsmodul kanske? Har efterfrågats tidigare här i forat och en öppning fanns kanske i ett svar, se inlägg http://www.unicell.se/forum/forumRead.php?id=455
 Skrivet av:  Johan IP: 90.237.139.106



Svar: Externa fakturor i Kundreskontran 2009-03-11 01:28
Jag noterar att du har Enskild firma som har två verksamheter. Varför inte ha två enskilda firmor med varsin verksamhet och så köper du ett Uni-Bas program ytterligare? Eftersom jag gissar att du handlar med begagnade bilar så förvånar det mig att du fakturerar dessa. Brukar inte folk köpa på avbetalning eller kontant? Då är det ju bara att skriva kvitto?

Men återigen! Att ha en enskild firma med vissa fakturor numrerade i kundreskontran medan andra är manuellt gjorda utanför reskontran, verkar för mig väldigt rörigt... Du kan ju få moduler från Uni-Bas och ha flera företag i bokföringen, men som sagt då blir ju bokföringen minst sagt konstig.

Nej två enskilda firmor är nog det enda raka ( eller AB med dotterbolag) firmorna kan ju handla av varandra och dela på telefon, kontor m.m.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.183.98



Svar: Externa fakturor i Kundreskontran 2009-03-11 09:59
Nejdå, jag handlar inte med bilar. Huvudfirman är bemanning och i med bifirman handlar jag med friluftsartiklar.

Väntar på svar från skatteverket i frågan om jag kan ha skilda nummerserier för de olika verksamheterna i samma bokföring. Startade i mitten på förra året med två verksamheter och hade tänkt köra det som två resultatenheter.

Men jag överväger nog nu (efter att ha forskat lite på skatteverkets hemsida och upptäckt möjligheten att ha flera bokföringar som sammanförs i deklarationen) att ha skilda bokföringar för de olika verksamheterna från och med årsskiftet. Och det är ju enkelt genom att, som du Åke skriver, skaffa en licens till. Annars hade jag tänkt skaffa tilläggsmodulen Resultatenheter och en ny licens att skriva fakturor i (för att slippa excel). Men då kan ju vem som helst räkna ut att det är bättre att bara köpa en licens. :)

Vill passa på att tipsa om alla forumets läsare om skatteverket.se, där man kan hitta mycket "matnyttig" information helt gratis.
Även tack till detta forum (och Åke) där man kan föra intressanta diskusioner med andra och få tips och idéer.
 Skrivet av:  Johan IP: 90.237.140.58



Svar: Externa fakturor i Kundreskontran 2009-03-11 16:04
Ha ha!
Ja nu såg jag "bifirma"! Du kanske jobbar med honungsförsäljning? Skämt åsido, jag kan aldrig tänka mig att man tillåter olika nummerserier inom samma enskilda firma... Dessutom vill jag varna dig lite för Excel. Det gäller att veta vad man gör! Petar du i en cell så kan hela faderullan ändra sig på ett oönskat sätt.

Det enklaste om du ska fortsätta med enskild firma, kör två enskilda bokföringar, en för varje verksamhet. Det gäller också fakturering m.m.

Ja detta forum var också en orsak till att jag valde UniBas. Unicell har med sitt program, sin prissättning, detta forum samt videoinstruktioner on line, fullkomligt sopat mattan med de flesta konkurrenter enligt min uppfattning. Hoppas revisorer, banker och företagarorganisationer inser detta och rekommenderar detta bokföringsprogram.
Lycka till med dina verksamheter!
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.25.222




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 7 =