Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Låst 1510 2009-03-09 10:57
Hej!

Jag kör enligt kontantmetoden. Här runt årsskiftet så bokförde jag, som jag skall, kund- och lev.fodringar.

Nu har en kund som har problem men ännu inte gått i konkurs dvs mina fodringar är väldigt osäkra och jag skulle vilja föra över en del av fodringarna till 1515 Osäkra kundfodringar för att inte behöva ligga ute med skattepengar.

Hur gör jag detta? Eftersom 1510 är låst och jag får ju inte kreditera kundfakturan ännu, eftersom han inte är i konkurs, samtidigt som att jag vill ha min bokföring överensstämmande med skattedeklarationen.

Mvh

Robert
 Skrivet av:  Robert IP: 62.95.19.94



Svar: Låst 1510 2009-03-11 02:05
Ja det var ju synd att du hann göra bokslutet färdigt, men det ska inte vara några problem att göra manuella bokslutsdispositioner. Lägg in en verifikation i bokslutet där du för över fordringen till 1515. Se till att ändra i balansen på de två kontona 1:a januari 2009.

Bokslut kan ändras fram och tillbaka innan man skriver på deklarationen, bara det finns verifikationer och förklaringar till allt. Däremot kan du inte skriva av fordran förrän du har svart på vitt att det är konkurs. Vissa konkurser kan ju trots allt betala delar av skulder, typ 25% och uppåt, detta kallas för ackord. Om så skulle ske, får du återföra den eventuella utdelningen i årets bokföring.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.183.98




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 9 =