Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fundering gällande bokslut 2009-03-24 16:24
Hej,

Jag gjorde bokslut "enskild firma" i Uni_Bas... Hur skriver man ut det? Så man kan skicka det till skatteverket...

Tack på förhand.
Mvh Andreas
 Skrivet av:  Andreas IP: 213.67.202.189



Svar: Fundering gällande bokslut 2009-03-24 23:53
Hej Andreas,
Ett bokslut innebär bara att du skriver ut dina rapporter med balans och resultaträkning. Men inte ska du skicka dessa till skatteverket. Det är deklarationen för din firma som du ska skicka in tillsammans med din självdeklaration.

Det blir lite komplicerat att här gå in på detaljer, men du bör låta bli att avsluta året innnan du gjort dina bokslutsdispositioner, vilka givetvis måste vara daterade före 1 jan 2009. Firmans vinst blir detsamma som din lön och du får betala skatt för denna vinst enligt tabell.

Rådfråga gärna någon revisor eller bokföringskunnig på din ort, så du kan göra avdrag, avskrivningar o.dy. så du kan minska din personliga skatt. Det vanliga är att man betalar in en pensionsförsäkring, men den måste vara betald senast 31 dec 08.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.133.174



Svar: Fundering gällande bokslut 2009-03-25 08:53
Goddagens Åke,

Det jag skall skicka in tillsammans med min självdeklaration torde då bli bilaga "Enskild näringsverksamhet (NE, Momsbilaga, N8)" som finns på Skatteverkets hemsida, inte sant?

Tack på förhand
Mvh, Andreas
 Skrivet av:  Andreas IP: 213.67.202.189



Svar: Fundering gällande bokslut 2009-03-26 21:11
Jag har inte jobbat med enskild firma på många år, men det verkar rimligt med de blanketter du nämner. Du betalar momsen 1 gång per år tydligen!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.131.227




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 2 =