Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

P-avgifter & Milersättning 2009-04-02 08:31
*1* Jag ska bokföra utlägg för parkering i samband med att jag varit ute hos kund. Perioden avser fr.o.m 01.01 till 03.31.
Jag samlar alla kvitton, häftar ihop och drar av ett totalbelopp.
Kan jag använda konto 5619 för detta? (äger bilen privat)

*2* Milersättning. Man kan ju dra av milersättning med 18,50/mil. Men man har ju redan ett schablonavdrag på några tusen kronor.
Får jag dra av milersättningen totalt som uppkom i samband med resorna i tjänst eller bara den delen som överstiger schablonavdraget?
Vilket konto ska användas?

Tacksam för svar.

Med Vänlig Hälsning
Peter
 Skrivet av:  Peter IP: 85.227.145.73



Svar: P-avgifter & Milersättning 2009-04-03 02:51
Ja kontot passar utmärkt. Skriv gärna på vilken kund som har besökts, så blir revisorn glad!

Det du åker i tjänsten, får du 18,50/milen för. Förutsatt att du skriver körjournal eller någon form av reseräkning. Du kan självklart ta ut mer i bilersättning, men allt överstigande 18,50 är skattepliktigt = lön.

Om du menar den schablon som i år är 9000 SEK, så gäller denna resor till och från arbetet. Alltså inte samma sak som när din arbetsgivare skickar ut dig. Om du äger företaget själv, kan det bli krångel eftersom du då kanske faktiskt åker till ditt arbete (kundbesök).

Konto för bilersättning/resekostnader finns någonstans men jag har lyckats glömma det, men 5790 eller 5890 nånting kanske kan funka. Detta blir egentligen också en slags personalkostnad även om det är bilersättning.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.157.131




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 5 =