Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Inköp innan uppstart 2009-04-05 22:57
Hej

Har registrerat enskild firma och ska nu starta upp min bokföring från början. Och har just nu två frågor:

1- Kontrollfråga - Visst har jag rätt att dra av kostnader jag haft "i verksamheten" så långt tillbaks som året innan uppstart, så länge jag har kvitton kvar? (vill säga, registrering i slutet av 2008 gör avdrag från 2007 okej?)

2- Får jag dra av momsen på dessa oxå, eller blir hela kostnaderna kostnader så att säga?

Hoppas någon kan ge mig ett klokt svar :)

Tack på förhand
//Marika
 Skrivet av:  MarikaE IP: 217.208.117.95



Svar: Inköp innan uppstart 2009-04-09 15:59
Hej Marika,

Kostnader du haft i samband med uppstart och registering av enskild firma får du givetvis dra av, även om dessa verifikationer är daterade 2007. Detta gäller givetvis också momsen om du är momsregistrerad. Du får nog ringa skattemyndigheten och fråga om du har funderingar. Reglerna ändras ju ständigt, så det är nog det bästa du kan göra.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.186.97




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 7 =