Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Datafil på server 2009-04-12 20:38
Hej. Jag är ny användare av Uni-Bas. Min första fråga lyder: Hur väljer jag var jag vill placera datafilen för mitt företag. Vi är 2 personer i företaget som skickar fakturor och tänkte bokföra våra respektive projekt när pengarna kommer in. Vi vill då placera datafilen på iDiscen i Mobile me (Mac), så att båda våra datorer kan jobba mot filen och bokföringen är uppdaterad oavsett vem av oss som bokför senaste posten. Hur väljer jag var filen skall placeras och att Uni-Bas hittar sökvägen dit?
 Skrivet av:  Henrik IP: 81.213.244.139



Svar: Datafil på server 2009-04-12 22:39
Din datafil ligger normalt i UNI_BAS-mappen rakt på din hårddisk (C).

Man kan flytta sin datafil till annat ställe i nätverket där sedan alla datorer i nätverket kan nå den.
När man startar upp UNI_BAS första gången från en dator i nätverket, skall man trycka ner alt-tangenten direkt efter det att man dubbelkickat programikonen (genvägen på skrivbordet). Man får då upp ett fönster som ber dig hitta datafilen i nätverket. När du väl hittat datafilen öppnad du den och är sedan igång. OBS man kan fortfarande bara vara en samtidig användare i systemet. Nästa gång man öppnar UNI_BAS, räckier det med att dubbelkicka genvägen - UNI_BAS öppnar automatiskt den fil som var öppnad senast.

Om du kontaktar serviceavdelningen måste vi kunna utgå ifrån att datafilen finns i UNI_BAS-mappen rakt på din hårddisk (C). Om du placerat den på annat ställe måste du själv hålla reda på var den finns. Vi kan inte hjälpa dig att hitta en "försvunnen/bortglömd datafil" som du själv flyttat på annat ställe.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.222



Svar: Datafil på server 2009-04-13 21:22
Tack så mycket för snabbt och bra svar, sent på kvällen på påskdagen! Detta forum är fantastiskt. En fråga till då: När du skriver hårddisk (C) låter det som att PC avses. Macintosh HD innehåller filen på motsvarande sätt ser jag. Gäller samma förfarande på Mac, att hålla ned alt straxt efter programstart?
 Skrivet av:  Henrik IP: 81.213.244.139




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 7 =