Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Unibas kontra rot avdrag 2009-04-18 23:55
Hej!

Jag undrar hur och om man kommer kunna använda Uni bas på ett smidigt sätt när rot avdraget träder i kraft den 1 Juli. Gäller utformningen av fakturan som ska se ut enligt nedan enligt rekommendation från skv.

Arbetskostnad 4 tim x 500 kr: 2 000 kr
Material 150 kr
Resor 30km x 5 kr 150 kr
Totalt (inkl moms) 2 300 kr
Kundens preliminära skattereduktion, 50 % av 2 000 kr -1 000 kr
Netto belopp att betala för kund 1 300 kr

Moms ingår i faktura beloppet (brutto) 449 kr

Det börjar närma sig och jag är tacksam för svar om hur man ska lösa det på ett så smidigt sätt som möjligt då jag har väldigt många kunder som jag fakturerar varje månad.

Mvh K
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.158.14



Svar: Unibas kontra rot avdrag 2009-04-19 00:33
Hej, först en liten rättelse! ROT-avdraget gäller från den 8 dec 2008.

Problemet med sådana här påhitt gör att programmerarna får fler gråa hår. ROT-avdraget fanns ju också för några år sedan och togs bort. Nu har det kommit tillbaka igen och ingen vet för hur lång tid....

Det enklaste är egentligen bara att lägga in en extra "0-artikel", där du skriver t.ex. Arbetskostnaden är avdragsgill i din deklaration med 50% s.k. ROT-avdrag". Resten får kunden sedan fixa själv. Att du som säljare/hantverkare måste räkna ut kundens ROT-avdrag exakt i kronor är väl lite överarbetat.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.164.159



Svar: Unibas kontra rot avdrag 2009-04-19 18:51
Hej!

Det du skriver om har funnits precis som du skriver sedan 08. Den NYA och omarbetade
ROT avdraget som ska gälla allt ifrån ombyggnad samt hushållstjänster kommer att ge kunden
den fördelen att kunden inte behöver vänta tills årsskiftet för att få tillbaka tillbaka 50% av
arbetskostnaden utan det ska företagen göra redan på fakturan som jag skrev i mitt första inlägg.
Resterande 50% får man ansöka om hos SKV.

(Nya ROT avdraget med faktura modellen börjar gälla från och med 1 Juli 2009.)


Tacksam för svar gällande första inlägget.

Mvh K
 Skrivet av:  Karl IP: 81.236.158.14



Svar: Unibas kontra rot avdrag 2009-04-20 22:07
Hej Karl,
Jag var tvungen att läsa på lite om "fakturamodellen" och såg att det gäller s.k. HUS-tjänster. Jag kom på mig själv med att sitta och småskratta när jag läste om detta. Du ska alltså fakturera kunden 50% jobb + 50% ROT-avdrag, varav den sistnämnda summan inte ska betalas av kunden utan av Skatteverket inom 10 dgr.

Detta under förutsättning att vissa villkor är uppfyllda. T.ex. att kunden verkligen får dra ROT-avdrag eller om kunden ej överskridit tidigare ROT-avdrag under året med 50 tkr! Jag ser redan nu hur vissa företagare våndas över detta ansvar och tackar högre makter för att jag inte befinner mig i denna ROT-avdragsbransch...

Men jag ser bokförings och faktureringsmässigt att problemet är ganska enkelt löst genom att lägga upp ett speciellt ROT-konto som fordran och när (eller om) pengarna kommer, så bokförs dessa som vanligt på något intäktskonto. Inte konstigare än moms eller andra skatter egentligen. Självklart kan man också lägga in ROT som en artikel och knyta denna till något lämpligt konto.

En annan variant vore ju att samtidigt skicka med en kreditnota på ROT-avdraget, men jag tror mer på föregående idé. Du kan ju som bekant själv fylla i belopp avseende dina artiklar, även om du får ett förslag från Uni-Bas, d.v.s. det belopp du själv ursprungligen lagt in. Det ser ut som att det går att lägga in artiklar med negativa belopp och då kan du ju själv experimentera lite i "Testbolaget", annars är väl detta med ROT-avdrag och fakturamodell, en typisk nöt att knäcka för supporten...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.168.242



Svar: Unibas kontra rot avdrag 2009-04-20 22:12
Glömde tala om att om du tittar längre tillbaks på Forumet den 7 apr, har signaturen Palle hittat en variant på det jag nämner ovan, lycka till...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.168.242



Svar: Unibas kontra rot avdrag 2009-04-21 00:45
Hej Åke!

Tack för svaret, och jag håller med det är ett jäkla påhitt det här med den nya faktura modellen.
Hade du kunnat på ett mer konkret vis visat konteringen för hur förstnämnda faktura hade kunnat skapas i Uni bas.

Tacksam för svar.
 Skrivet av:  Karl IP: 81.236.158.14



Svar: Unibas kontra rot avdrag 2009-04-23 01:59
Hej igen Karl,

Jag utgår från att du kan programmet något så när och då vet du hur man skapar nya artiklar. Först måste du fixa ett nytt konto i kontoplanen. Dettaa kan med fördel ligga intill kortfristiga fordringar. Du skapar sedan två nya artiklar som kan heta t.ex. "ROT avdrag" och som text "50% av arbetskostnad betalas av Skatteverket". Artikelpris kan vara vad som helst, t.ex. -100 SEK. (OBS! minustecknet). Andra artikeln kan vara "ROT fordran" och som text "ROT fordran enligt bilaga". Summan ska i detta fallet vara plus, t.ex 100 SEK. Det nya kontot ska läggas in för respektive artikel också.

Nu skapar du en kundfaktura t.ex. som den du exemplifierar ovan, men du lägger också in artikeln "ROT avdrag". Du får ett förslag från Uni-Bas om summan -100 SEK. Denna ändrar du i detta fall till -1000 SEK. Kunden får nu en faktura där ROT avdraget är reducerat.

Nu vet jag ju inte hur Skatteverket tänkt sig. Ingenting verkar vara riktigt klart och man återkommer i slutet av maj beträffande hantering, blanketter etc. Men låt oss tänka oss följande... Du har lagt in Skatteverket som kund och skapar en ny faktura till dem. Här ska du nu lägga in artikeln "ROT fordran". Uni-Bas föreslår summan 100 SEK vilket du i detta fall ändrar till 1000 SEK och vips har du en ny kundfordran på det reducerade beloppet på förra fakturan. Troligtvis måste du bifoga den förra fakturan som underlag också.

När respektive faktura betalas, kommer dina kostnadskonton att automatiskt konteras. första kundens artikelbelopp avseende ROT avdrag bör kreditera det aktuella kontot med minusbeloppet 1000 SEK samt debitera ett konto för arbetskostnad, med samma belopp i minus.

Fakturan till Skatteverket när den betalas, debiterar ditt intäktskonto t.ex. Plusgirot med 1000 SEK medan samma summa krediterar kontot fordringar ROT-avdrag.

Detta är bara en hastig reflektion och jag vet inte om detta fungerar i praktiken med t.ex. negativa artikelsummor. Helt klart är i alla fall att ROT avdraget blir en intäkt typ arbetskostnad, men hamnar under ca 10 dgr som en kortfristig fordran.

En enkel variant är ju också att till kunden skicka med en kreditfaktura på ROT avdraget och sedan skicka kopia på både faktura och kreditfaktura till Skatteverket. Troligtvis kommer det någon blankett som måste fyllas i och som berättigar till återbetalning av avdraget.

Variant tre är väl om programföretagen lägger in detta i befintliga faktureringsprogram, men eftersom Skatteverket inte vet riktigt själva hur detta ska hanteras, så måste nog detta vänta tills vi får mer information.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.116



Svar: Unibas kontra rot avdrag 2009-07-01 05:08
Det kommer en uppdatering av UNI_BAS som hanterar Rot-avdrag så att till och n´med blanketten till skattemyndigheten skrivs ut. Vi hade planerat att få den uppdateringen färdig före den 1/7, men vi har tyvärr blivit några dagar försenade.

Den som nyligen köpt UNI_BAS kommer att få denna uppdatering kostnadsfritt. Uppdateringen ingår i serviceavtal. Övriga kunder har möjlighet att teckna ett serviceavtal och får då tillgång till uppdateringen. Serviceavtal kostar 600 kr per år och innefattar fri telefonservice och fria uppdateringar. Har man varit utan serviceavtal mer än 6 månader tillkommer en anslutningsavgift på 400:- kr innan man kan teckna serviceavtal.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Unibas kontra rot avdrag 2009-07-01 09:42
Hej!

Ett för j*vla bra initiativ av Unicell att hänga på förändringarna gällande Rot-avdrag.
Ska bli kul att prova det.

Mvh K
 Skrivet av:  karl! IP: 94.255.236.147



Svar: Unibas kontra rot avdrag 2009-07-02 09:28
Hej och tack Unibas, väntar på den nya uppdateringen!
 Skrivet av:  Josefine IP: 83.253.55.73



Svar: Unibas kontra rot avdrag 2009-07-06 19:13
När väntas ca uppdateringen att vara tillgänglig?

mvh K
 Skrivet av:  karl IP: 89.160.18.251



Svar: Unibas kontra rot avdrag 2010-02-07 20:27
Hej.

Har haft en del problem med att momsen inte stämmer när det gäller Rot-avdraget i redovisningen till Skattemyndigheten. Jag har lagt upp en artikel till Rotavdrag som jag förstod av videon i programmet, med 25% moms. Är detta rätt? Eller ska det stå utan moms i artikelregistret?
 Skrivet av:  Jenny IP: 213.65.34.83




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 2 =