Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Momsavräkning 2009-04-19 12:17
Hej!
ska göra momsen för jan-mars, och jag kan skriva ut momsrapport...inga problem. Men jag undrar om man bokar momsen manuellt eller finns det en momsavräknings"knapp"....??? Jag är van vid (mitt andra jobb) att man skriver ut en momsrapport och kollar om den är ok, sen gör man en momsavräkning och då bokas det automatiskt. Att göra det själv är inga problem för mig, men om jag missat att man kan göra det automatiskt är ju såklart det de bästa. :)
Tacksam för svar
Berit
 Skrivet av:  Berit IP: 90.231.132.103



Svar: Momsavräkning 2009-04-20 15:52
Det sker ingen automatisk utjämning av momskonton i UNI_BAS. Vi föreslår att man gör en sådan utjämning årsvis ett par månader in på nya året.

Det finns olika "skolor" för hur man bokför momsdeklarationer.
Vårt förslag:
Vid deklarationstillfället - om Du betalar ut något samtidigt (XXXkr) - bokför utbetalningen men gör inget annat. Bokför utbetalningen under övrig bokföring. Plusgiro/bankgiro minskar med XXXkr Momsredovisningskontot (inget annat konto!) där minskar skulden till staten med XXXkr

I Ditt fall fick Du tillbaka pengar: Vid deklarationen - bokför ingenting. När Du får insättningen på kontot - bokför: Plusgiro/bankgiro ökar med XXXkr Momsredovisningskontot (inget annat konto!) där "ökar" skulden till staten med XXXkr. Ja, ökar är ju motsatsen till minskar och man förutsätter att det alltid är Du som är skyldig staten.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 9 =