Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Två lika leverantörsfaktursnummer 2009-04-22 10:14
Lärt mig den hårda vägen att två leverantörsfaktursnummer kan ställa till det rejält. Kör fakturametoden.

Första leverantörsfakturan är på 3200kr och den lyckades jag bokföra helt korrekt genom att genomföra en "Betalning till leverantör".

Andra leverantörsfakturan, till samma leverantör och med samma fakturanummer som första, är på 855kr. Går jag till "Betalning till leverantör" så ser jag att den är obetald. Problemet är att när jag nu vill registrera betalningen så står det att "Fakturan är bara på 0,00, Har kunden redan betalat för mycket, får DU bokföra överskottet i modulen Övrig bokföring." En liten ruta till vänster talar dessutom om att tidigare betalning på 3200kr är gjord, men det är ju den första leverantörsfakturan det.

Problemet är alltså att jag inte kan registrera andra fakturan som betald. Enligt Rapporter, Bokföring, Spåra konto, 2440, så är utgående saldo -855, dvs precis så mycket som andra är på. Har alltså en halvt betald leverantörsskuld.

Lätt att vara efterklok och i efterhand veta att man kan lägga till -1 -2 -3 och så vidare på fakturanumren, men vad gör man när skadan redan är skedd?

Har gjort samma fel på ett ställe till vad gäller numreringen, två olika belopp med samma leverantörsfakturanummer och ett och samma företag. De två registrerades med betalningsvillkoret kontant betalning så de syns inte när man går in på "Betalning till leverantörer", men är med på "Rapporter, Leverantörer, Spåra fakturor" och då som obetalda med respektive fakturas brutto som rest. Brutto på första är 35 och rest -135, brutto på andra är 135 och rest -35. Detta verkar dock inte vara något problem totalt eftersom de tar ut varandra. Eller?

Läst inlägg här på forumet att i "nederkant finns då en knapp "Kreditera fakturan"" men då samtliga av mina är helt eller delvis betalda så antar jag att den möjligheten inte finns. Ser inte någon sådan knapp i vilket fall som helst.

Önskar verkligen programmet sagt ifrån innan en faktura med samma nummer från samma leverantör försökts knappats in. Skulle ha sparat _många_ timmars huvudkliande. Fast ännu bättre hade det ju varit om jag vetat om det själv.

Hur som helst så hoppas jag att ni trots min kanske något oklara beskrivning kan hjälpa mig.
Tack på förhand!
 Skrivet av:  Mikaela IP: 193.200.150.125



Svar: Två lika leverantörsfaktursnummer 2009-04-22 10:17
"två _likadana_ leverantörsfaktursnummer" ska det givetvis stå i första meningen. Står det i rubriken men lika bra att förtydliga.
 Skrivet av:  Mikaela IP: 193.200.150.125




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 10 =