Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Utskrift av bokföringsorder från UNI_BAS 2009-04-26 21:23
En bokföringsorder ska upprättas när en affärshändelse – som ska bokföras – har ägt rum men man saknar verifikation. I så fall måste man själv göra en verifikation. Denna handling brukar kallas bokföringsorder.

När jag bokför en händelse som saknar verifikation i UNI_BAS skulle det vara mycket tidsbesparande ifall jag samtidigt kunde skriva ut en bokföringsorder men en tangentnedtryckning.

Skulle det vara något som andra är intresserade av?

/Håkan
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.228.226.56



Svar: Utskrift av bokföringsorder från UNI_BAS 2009-04-26 22:22
Hej,

Skulle gärna se att man på ett enkelt sätt kan få en utskrift av en proffsig bokföringsorder. I nuläget har jag bara gjort en utskrift av de verifikat jag lagt in under övrig bokföring. Vet inte ens om det är godkänt så?

Mvh Johan
 Skrivet av:  Johan IP: 217.213.68.243



Svar: Utskrift av bokföringsorder från UNI_BAS 2009-05-02 10:25
Någon kommentar från supporten?
Begreppet bokföringsorder är en väl etablerad term inom bokföring, så varför finns inte funktionen?
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.228.226.56



Svar: Utskrift av bokföringsorder från UNI_BAS 2009-05-02 21:47
Bokföringsorder används för att -bokföraren- skall ha ryggen fri, när en ansvarig person i företaget kommenderar bokföring utan att det finns ett reellt underlag för bokföringen.

Jag hävdar:

Johans metod är OK för ensam- / fåmansföretagare. Det viktiga är inte den grafiska utformningen, utan den information som finns i textfältet som förklarar -varför- konteringen gjorts! Se också till att ansvarig beslutsfattare i organisationen sätter sin signatur på verifikatutskriften, annars blir den som bokför ansvarig. Ofta (när det gäller fåmansföretag) är bokföraren och ansvarig en och samma person, och då blir hanteringen ögonblicklig!

Visst, det är i vissa lägen bättre om beslutet och signaturen finns på ett separat papper -innan- man skriver in uppgifterna i bokföringen, och en skrälldus med färdiga formulär för bokföringsorder finns att hämta på nätet.

Ansvarsförhållanden och beslut kan i olika organisationer vara högst varierande, och även om det fanns en mall i Unibas, skulle den troligen behöva anpassas för den enskilda organisationens krav.

Hämta hem en mall från nätet, anpassa den för ert företag och lägg den anpassade mallen tillgängligt på ert datanät för -både- ekonomichef och bokförare. Den metoden är smidigare, än om ansvarig person skall dyka på bokföraren för att få en "Unibas-Bokföringsorder" utskriven för ifyllnad.


/ Lars B
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 7 =