Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Support 2009-04-29 08:45
VARNING!!! USEL SUPPORT!
 Skrivet av:  Johan Andersson IP: 83.183.47.53



Svar: Support 2009-04-29 10:59
Dålig dag på jobbet?

:-)

/ Lars B
/ ... som utan serviceavtal hittar svar på många frågor här på forat...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Support 2009-04-29 11:28
Tack för Ditt inlägg.
Du köpte ditt program för ett antal år sedan. Du kan sedan använda programmet livet ut utan att betala en krona mer.

När Du nu, ett par år senare har fått problem med Din dator, ringer Du till oss och vill ha hjälp. Den hjälpen får Du gärna, MEN vi skiljer oss inte från andra företag - vi måste ta betalt för det arbete vi utför. Det är trots allt inte programmet som trasslat - det är Din dator som ställt till det. Våra kunder kan frivilligt teckna ett serviceavtal (600:- kr per år) där sådan hjälp ingår. Den programversion Du har är mer än 6 månader gammal - Du måste då först uppgradera till senaste version - den uppgraderingen kostar 400:-.

Om Du inte är beredd att betala för vårt arbete, då är Du tyvärr hänvisad åt att klara Dig själv. Du får fortfarande använda programmet Du köpt utan extra kostnad, men vill Du ha support då måste Du betala för support. Obetald support = ingen support och Du kallar det USEL SUPPORT. Du förväntar Dig livslång gratissupport - tyvärr vi kan inte stå till tjänst med det.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Support 2009-04-29 12:49
Nej, jag kan inte använda programmet livet ut eftersom jag inte får ett nytt lösenord för att installera det igen.
Jag begär bara att kunna fortsätta köra programmet som jag en gång betalat för efter att min dator havererat. Konstigt att jag ska betala en gång till för att kunna installera det en gång till.
Det handlar inte om support, det handlar om att kunna nyttja en vara jag betalat för.
Så ja, jag kallar det usel support och otrevligt kundbemötande. Och de enda som förlorar på det är Unicell, som för övrigt gör ett väldigt bra program. Man ska nog inte glömma bort att ha ett bra kundbemötande om man har ett företag. F.d Unibas-användare. Tack och hej!
 Skrivet av:  Johan Andersson IP: 83.183.47.53



Svar: Support 2009-04-29 14:23
Vi tycker det är trevligt att Du kunnat använda programmet flera år utan att behöva betala något mer än det Du betalade inledningsvis.
Vi gläds med Dig att Du kan använda programmet även i fortsättningen utan att betala något extra.

Tyvärr har Du haft otur med Din dator. Tyvärr har Du ingen livslång gratis support hos oss. Däremot kan Du få all den support Du behöver/vill ha, men vi har en prislista som vi arbetar efter. Vi beklagar att Du förväxlar vår prislista med "Dåligt kundbemötande", men även Du måste väl ta betalt av Dina kunder om Du ska utföra ett arbete eller en tjänst.

Livet kan vara hårt. Det är få saker (om något) som man får gratis. Du har köpt ett program med ett mycket trevligt pris. Support måste Du betala för - hos oss - precis som överallt annars.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Support 2009-04-29 20:49
En fråga;
Exakt hur ska jag kunna använda programmet även i fortsättningen? Jag kan ju bara installera demoversionen. Tacksam om Ni kan förklara det för mig. Eller kostar den informationen?
 Skrivet av:  Johan Andersson IP: 83.183.47.53



Svar: Support 2009-04-29 21:07
Du får bara använda den version av programmet som Du en gång köpte. Uppdateringar till nyare versioner är en del av supportavgiften. Det är den versionen som Du får installera igen och sedan är det bara att köra igång.

Om Du behöver hjälp med detta, då kallas den hjälpen för support. Vi har en prislapp på vår support.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.180.84



Svar: Support 2009-04-30 08:33
Det är ju just det, den versionen kommer jag ju inte åt eftersom jag installerade den från nätet. Och eftersom Ni inte verkar vara villiga att tillhandahålla den versionen så måste jag ju uppgradera vare sig jag vill eller inte.
Men vi slutar här tycker jag, vi kommer ingen vart. Jag önskar Er allt gott, trots att livet kan vara hårt.
 Skrivet av:  Johan Andersson IP: 83.183.47.53



Svar: Support 2009-04-30 23:23
Hej i röran!

Om inte jag minns fel så har jag bara laddat ner demoversionen och sedan importerat säkerhetskopia. Ny kan jag ha väldigt fel, men min data har jag formaterat om ett antal gånger och då varit tvungen att installera allt på nytt och detta har jag gjort utan att kontakta unicell och utan att ladda ner någon uppdatering.
Kan minnas fel dock.


PS. Hoppas att Sten och resten på Unicell tog till sig dem tips jag gav om förbättringar för t ex rabatt modulen och loggan.

Ha det bra
 Skrivet av:  Karl IP: 81.236.158.14



Svar: Support 2009-04-30 23:29
Angående USEL support!

Visst supporten FÖRR har kanske inte varit en tia men jag tycker att allt har blivit mycket bättre
på den biten, att efter en lång tid kräva att man ska ha en gammal version är ungefär som att kräva t ex El-giganten att dem ska ha inne ett mobil batteri till en gammal panasonic mobil.

Har man inte råd med 600 kr på ett helt år då borde man fundera över om ens företag går åt rätt håll. (tas med en nypa salt)

Ha en fortsatt trevlig kväll

/Karl
 Skrivet av:  Karl IP: 81.236.158.14



Svar: Support 2009-05-01 09:20
Det gick tyvärr inte, när jag laddar in säkerhetskopian så måste jag uppdatera programmet för att få gång det igen. För det måste jag teckna ett serviceavtal.
Jag tror säkert inte supporten är dålig utan det jag reagerade på var ett otroligt otrevligt bemötande i telefon. Mannen jag talade med var sur som ättika för att jag överhuvudtaget ringde för att ställa en fråga. Efter att jag först skickat ett mail utan att få något svar. Så Jag kanske formulerade mig lite slarvigt när jag skrev att det var usel support, uselt kundbemötande ska det vara. Har man ett företag så kanske man får räkna med att kunder kan höra av sig. Istället fick jag hela tiden höra att jag upptog deras tid och vem som skulle betala för det. Det hela blev rätt komiskt faktiskt. :-)
Så jag tror säkert supporten är bra men lite vanlig hyfs skadar inte. Men alla kan ha en dålig dag.
Och 600 kr är absolut en skälig summa, men det handlade alltså inte om det.

Ha det gott/
Johan
 Skrivet av:  Johan Andersson IP: 83.183.47.53



Svar: Support 2009-05-01 10:20
Nu börjar vi komma någon vart i diskussionen!

> Det gick tyvärr inte, när jag laddar in säkerhetskopian
> så måste jag uppdatera programmet för att få gång det igen.

Jag har aldrig fått frågan om uppgradering när jag återinstallerat min busgamla version.

Dyker frågan upp direkt i samband med uppstart, eller är det när du försöker importera säkerhetskopian av databasen? Jag har en känsla av (det är länge sedan nu...) att lösenordet är inbyggt i databasen.

Prova köra igång demoversionen och därifrån byta företag. Du kan prova båda varianterna; att byta databas och att importera säkerhetskopia.

/ Lars B
 Skrivet av:  lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Support 2009-05-01 10:31
Den kommer upp efter att jag importerat säkerhetskopian och försöker starta programmet. Med en hänvisning till att kontakta Unicell. Det går överhuvudtaget inte att komma in i programmet efter imprten.
Det spelar inte så stor roll nu, jag har löst det på annat sätt. Jag behövde egentligen bara komma in i programmet för att göra ett bokslut då jag har gått över till AB och skaffat revisor. Bara lite typiskt att datorn skulle krascha just nu. :-)
Tycker annars att det är ett kanonprogram och jag brukar rekommendara det till vänner och affärskollegor. Blev som sagt bara lite besviken över bemötandet i telefon.
Men detta forum är ju alldeles lysande.
Tack för hjälpen.

Mvh
Johan
 Skrivet av:  Johan Andersson IP: 83.183.47.53



Svar: Support 2009-05-01 11:17
Självklart Johan får du ringa hit och ställa en fråga och har då rätt att bli trevligt bemött. Du fick ditt svar direkt i början av samtalet: "Om du vill ha hjälp med detta, måste du betala för den hjälpen". Snällt och vänligt fick du det det beskedet om och om igen, men du nöjde dig inte. Du fortsatte envist med att försöka tilltvinga dig vår hjälp utan att vara beredd att betala. Samtalet blev till ett mycket långt samtal (cirka 30 minuter). Du envisades med att testa vårt tålamod till det yttersta. Någonstans tar det slut (vi vill ju inte slänga luren i örat på dig), men vi kan inte tillbringa resten av dagen i samtal om detta med dig. Hur i all sin dar ska vi få dig att förstå att man måste betala för de tjänster man tar i anspråk.

Även här i forum står det klart att du ännu inte förstått detta. När du nu tänker lämna oss får du istället testa den nya leverantörens obefintliga forum. Jag har länge förstått varför andra leverantörer inte har något forum. När du nu kunnat använda programmet utan att betala ett öre under flera års tid då opponerar du dig. Gissa vad som stått att läsa i andra leverantörers forum när en kund får sitt program avstängt - TOTALSTOPP - om man inte betalar den årliga avgiften?

Du har själv i detta inlägg kallat dig "F.d Unibas-användare". Jag tyder det som att du söker en ny leverantör. Har nedan gjort en liten "lathund" där jag jämför UNI_BAS med det du har att förvänta dig:

UNI_BAS - Bokföring, fakturering, kunder, leverantörer, artiklar, inventariebok.
Pris 1.250:- serviceavtal frivilligt 600:- per år

SPCS enskild firma - egentligen ett försök att plagiera UNI_BAS men med otaliga begränsningar (meningen är att deras kunder så fort som möjligt skall uppgradera till nästa steg - pris 5680:-)
Pris nu 790:- nästa faktura på ytterligare 790:- kommer redan i oktober i år (totalt 1580 i år) och därefter varje år i oktober 790:- (betalas inte fakturan slutar programmet att fungera) - saknar forum.

SPCS administration 200 - Bokföring, leverantörer
Pris 1.290:- serviceavtal 990:- per år - saknar förstås forum.

SPCS fakturering
Pris 1.290:- serviceavtal 990:- - saknar förstås forum.

Mamut One - fler funktioner än UNI_BAS
Pris 4.790:- (Extrapris för femte året i rad. "Just nu" -30%) - serviceavtal 579:-/månad = 6.948:- kr per år (liten bisats - betalas inte serviceavgiften stängs programmet helt sonika av) - saknar förstås forum.

BLA start - bokföring
Pris 950:- serviceavtal 780:- kr per år - saknar förstås forum.

BLA fakturering
Pris 1.950:- serviceavtal 950:- kr per år - saknar förstås forum.

Hogia Small office bokföring Light
Pris 590:- serviceavtal 590:- per år - serviceavtal är ett krav. - saknar förstås forum.

Hogia Small office fakturering Light
Pris 590:- serviceavtal 590:- per år - serviceavtal är ett krav. - saknar förstås forum.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Support 2009-05-01 12:19
Nu får ni väl ändå ta och ge er! Det här börjar likna en fars. Eller blandar ni ihop mig med någon annan?
Vi pratade i 7 minuter, det kan jag se i min telefon efetersom det var jag som ringde upp. Och då fick jag till största delen, utan att knappt få en syl i vädret, ta del av ert beklagande över hur jobbigt ni har det och hur mycket jobb ni får göra gratis. Sen var det faktiskt ni la på luren i örat på mig. Håll er till fakta är ni snälla!
Och ni behöver inte övertyga mig om att ni har ett bra och billigt program, det vet jag redan och har aldrig hävdat motsatsen. Uppträd profesionellt tack!
 Skrivet av:  Johan Andersson IP: 83.183.47.53



Svar: Support 2009-05-01 14:20
Jo-du, Johan. Programmet är riktigt bra!
Rackarns förargligt att programmet hänger sig på det här sättet. Förmodligen har databasen blivit korrupt. Har du tillgång till en gammal kopia av själva -databasen- från en tid före krachen? Det är mycket möjligt att du kan få programmet att snurra igång på den. OBS: det är skillnad mellan -databasen- och -innehållet- som du via back-up fyller databasen med.

Och Unicell.... när diskussionen nu kommit ned till en mer konkret problemspecifik nivå, så vill jag, och säkert andra fora-medlemmar, att diskussionen fortsätter på problemlösningsnivån. :-)

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Support 2009-05-01 19:22
Det är inte så att programmet "hänger sig" - programmet protesterar när man har fel version av programmet. Program/datafil har olika versioner. Det kan bli så om man inte följt anvisningar man erhållit då man köpte programmet.
Att ladda ner senaste version av programmet utan att ha serviceavtal är inte tillåtet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.180.84



Svar: Support 2009-05-01 21:02
Å-fasen! Olika version på program och datafil.... då förstår jag att man kan få problem att få datafil och ursprungsprogram att lira ihop. Med det här klarläggandet runt problemet så kan vi alla lägga ärendet till handlingarna. Då hjälper tyvärr ingen tankemöda från mig och andra på forat!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Support 2009-05-02 09:37
Håller med dig Lars, tack för hjälpen ändå.
Mvh
Johan
 Skrivet av:  Johan Andersson IP: 83.183.47.53




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 4 =