Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Låta bli att bokföra momsdeklarationen 2009-05-01 10:13
Hej,
I mitt handelsbolag försöker jag gå över till ert förslag på förenklad bokföring av momsdeklarationen. 2008 försökte jag gå över till detta men upptäckte vid bokslutet att jag inte varit konsekvent, jag har fortfarande använt 1650 momsfordringar när jag fått tillbaka momspengar.

Nu till frågan, om jag konsekvent använder 2650 (redovisningskonto för moms) för både in och utbetalningar av momspengar, så kan det ju inträffa (som i mitt fall när företaget går back...), att jag får en tillgång på ett skuldkonto (2650 redovisningskontot).

Kan man acceptera en sådan balansuppställning eller borde jag göra en omföring så att tillgången hamnar på ett tillgångskonto (1650)?
 Skrivet av:  Roger IP: 80.217.236.180



Svar: Låta bli att bokföra momsdeklarationen 2009-05-14 10:00
Hej, såg att du inte fått något svar, så jag försöker...

Det är inte så konstigt om momskontot visar svarta istället för röda siffror och det är självklart en tillgång. Företaget kan ju ha köpt in stora lager m.m.

Tillgången på 2650 är då helt OK men försvinner då du får in dessa momspengar från Skatteverket och bokför dessa som överskjutande moms. Överskjutande moms är ingen inkomst utan teoretiskt ska kontona så småningom visa balans när t.ex. lagret sålts iväg.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.175.75




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 2 =