Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Datum kundfaktura går ej att ändra 2009-05-05 09:13
Varför går det inte att ändra fakturadatum efter man registrerat fakturans innehåll och innan man skrivit ut/sparat den ?
Om man upptäcker att datumet är fel måste man avbryta och börja om med att registrera alltihop.

//Peter
 Skrivet av:  Peter Darck IP: 77.53.1.109



Svar: Datum kundfaktura går ej att ändra 2009-05-05 17:06
Så snart Du registrerat första fakturaraden, blir fakturahuvuduppgifterna låsta. Så är det nog i de flesta faktureringsprogram. Det är en sak du får leva med.

Det är mycket man kan göra i UNI_BAS - men inte allt
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Datum kundfaktura går ej att ändra 2009-05-05 18:07
Ok, det må så vara att datumet låses efter att första art. är registrerad men varför "lurar" programmet mig att börja fylla i artiklar genom att direkt efter kundval automatiskt hoppa till artikelinmatning?.

Vore det inte bättre att hoppa till datumfältet eller låta mig ändra datumet innan kund är vald.

//Peter
 Skrivet av:  Peter Darck IP: 77.53.1.109



Svar: Datum kundfaktura går ej att ändra 2009-05-05 21:42
Vi anstränger oss att göra ett faktureringsprogram som är så smidigt som möjligt att arbeta med.

Vi frågar oss därför först: Hur ofta händer det att man vill ha ett annat datum på en faktura än dagens datum?

Om svaret på den frågan blir att man sällan ändrar detta datum, då finns det ingen anledning att "lura" alla användare att helt i onödan trycka på entertangenten en extra gång. De få gånger man vill ändra datum får man då istället finna sig i att klicka i datumfältet innan man ändrar datum.

Det är så vi arbetar för att göra UNI_BAS till ett smidigt och lättarbetat faktureringsprogram.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.180.84



Svar: Datum kundfaktura går ej att ändra 2009-05-07 00:40
Dem gångerna man behöver ett annat faktura datum än dagens är t ex när man har så många fakturor att skicka (abonnemangskunder) att man börjar exempelvis fakturera 3 dagar innan den faktiska faktura dagen.
Under tiden jag skrev detta så öppnade jag programmet och provade att innan jag väljer kund så går det ju att ändra datum, fast programmet skriver att man måste först välja kund. Men trycker man bort det så kan man välja datum.

Efter detta så är jag inte riktigt med på vad ni menar.
 Skrivet av:  Karl IP: 81.236.158.14



Svar: Datum kundfaktura går ej att ändra 2009-05-07 07:00
Karl, Du undrar vad vi menar.
Från UNICELL menar vi precis som vi skrev:"Så snart Du registrerat första fakturaraden, blir fakturahuvuduppgifterna låsta." Vilket betyder att INNAN man registrerat första fakturaraden kan man ändra datum, men inte efter det att första raden registrerats och vi tycker att det räcker med den möjligheten.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.180.84



Svar: Datum kundfaktura går ej att ändra 2009-05-07 09:28
Karl, jag låste mig vid att mata in kunden innan datumet, som man blir uppmanad att göra, jag uppfattade inte att man var kvar i datumfältet efter man klickat bort uppmaningen att välja kund.

UNICELL, Anledningen till att jag ändrar datum på fakturorna är att jag har matat in alla fakturor som jag skickat i år i mitt nyinköpta UniBas (har alltså bytt från annat program mitt i).

//Peter
 Skrivet av:  Peter Darck IP: 77.53.1.109



Svar: Datum kundfaktura går ej att ändra 2009-05-07 19:52
Då är jag helt med, men som sagt det går ju att göra innan man valt kund fast att programmet säger ifrån att man först ska ange kund.
 Skrivet av:  Karl IP: 81.236.158.14




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 4 =