Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Logga! 2009-05-22 00:20
Hej!

Jag undrar ifall där finns tankar på förbättring vad gäller loggans kvalitet vid utskrift.
Jag håller nämligen på att uppdatera hemsidan vad gäller priser och text osv och även beställt ny logga. Det skulle kännas tråkigt att ha betalt ett par tusenlappar för en logga i vektor grafik högupplöst osv och sedan inte kunna ha nytta av den.

Mvh
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.158.14



Svar: Logga! 2009-05-26 11:25
Karl, Du har vid flera tillfällen tagit upp frågan om utskrift av Din logotype i UNI_BAS. Du har klagat på att din logo blir "suddig", men detta visar sig vara ett påståenden utan relevans.

Här i vårt forum tror då andra läsare att det Du skriver är verklighet. Vi hade förstås uppskattat om Du själv hade kommenterat nedanstående här i forum, Du lovade faktiskt att göra så när jag tog in Din fil i lördags. Du har i mail meddelat att Du ska ge Din kommentar när Din nya logo är klar (??) och efter det att Du konsulterat en fotograf (??) samt när Du talat med Din redovisningskonsult (??). För att inte alla läsare ska få en felaktig bild av UNI_BAS i väntan på Dina olika undersökningar och konsultationer, har jag valt att ge vår syn på utskriften av Din logotype.

Vi tog kontakt med Dig via telefon i fredags, samma dag som Du skrev detta inlägg och erbjöd oss att lägga in Din logotype i UNI_BAS efter konstens alla regler. Eftersom Du inte kunde på fredagen men angav i mail att Du gärna löste detta under helgen, begav jag mig till kontoret i lördags och tog emot Din fil och Din logotype.

Jag hade omgående synpunkter angående Din logotyp - den största fil Du hade var bara 22Kb stor. Efter att ha lagt in Din logo på rätt sätt (följde videoinstruktionen), skrev jag ut en faktura med Din logo. Jag skrev även ut Din logo direkt från Photoshop. En utskrift från UNI_BAS kan aldrig bli bättre än själva logotypen. Utskriften från UNI_BAS kan inte heller bli särskilt mycket bättre än från t.ex Photohop som är ett rent bildbehandlingsprogram. Man kunde inte se någon skillnad i kvaliteten på utskrifterna.

Din logo (22Kb stor) innehåller en viss mängd bildinformation. Ju mer information bilden innehåller - dess bättre utskriftskvalitet. 22Kb måste anses som en mycket liten fil för att innehålla en skarp logotyp. Det visar sig också att utskriften från Photoshop eller andra program inte skiljer sig från UNI_BAS-utskriften - utskriften blir varken bättre eller sämre i något program.

Du får inte förvänta Dig att UNI_BAS kan förbättra utskriften på Din logotyp.

Jag skickade pdf-filer som prov på utskrifter till dig i lördags och bad Dig att kommentera dessa utskrifter här i forum. Du fick även Din datafil i retur där Du själv kan testa utskriften när logotypen är inlagd korrekt.

Vi väntar förstås på Din egen kommentar.

 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Logga! 2009-05-26 20:12
Nu får du ta och ge dig, att du infogar en bild i photoshop och sparar den som pdf säger inte ett skit om något. Pdf som du säkert vet står för "portable document format" och är inte det idealiska att spara i för att jämföra kvalitet. Sen att du skickar mail till mig där du hävdar att jag har skapat en BadWill som du skrev och att ni har förlorat kunder pga mina 3st trådar om detta där INTE bara jag har påpekat detta med loggan.
Det som ni borde vara mer rädda om och som alldeles säkert skapar BADWILL är allt negativa som skrivs runt om på flera forum inkl här om er support.
Jag har flera gånger skrivit och skapat trådar där jag rekommenderar Er men aldrig mer.

Vad gäller gäller loggan, Det jag är ute efter är att kunna skriva ut en faktura med samma kvalitet på loggan som t ex Eon har på sina fakturor.

Jag skrev också till dig att min nya logga kommer i dagarna, den är gjord av ett företag som just sysslar med loggor. Den kommer att komma i flera olika högupplösta format bla högupplöst pdf, jpeg , ai, eps osv. Jag ska testa och skriva ut en faktura med den och sedan mer än gärna kommentera detta.

Hädanefter pga att ni flera gånger på detta forum publicerar sådant som man pratat om i mail kontakten med er (även telekontakt) och sedan använder här på forumet på det sätt som passar er bäst kommer jag att spara alla mail konversationer och om ni gör något sådant igen mot mig kommer jag att publicera dem.

LÄS NOGA. DU ringer mig på fredag morgon och ber mig skicka över min logga. När vi konstaterar loggans storlek föreslår jag att vi väntar tills min NYA logga kommer för att få ett mer korrekt resultat. Du vill ändå att jag ska skicka över loggan till dig. Därefter kommer ovanstående inlägg.

Jag är måttligt förbannad och chockad hur man kan driva ett företag på detta sätt. Skulle aldrig falla mig in att bemöta mina kunder samt presumtiva kunder på detta sätt.
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.158.14



Svar: Logga! 2009-05-26 20:15
I fortsättningen, har du något du vill diskutera med mig så får du mer än gärna maila mig eller ringa, det ska fan inte behöva ligga på denna nivån.
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.158.14



Svar: Logga! 2009-05-26 21:40
Vi har ett öppet forum där vi låter Dig få frihet att skriva vad du önskar. En sådan frihet måste åtföljas av ett ansvar. Det är Ditt ansvar att se till att det som Du skriver är sant och att det Du skriver inte skadar någon. Jag läser Ditt inledande inlägg i denna tråd om och om igen och kan inte uppfatta annat än att Du påstår att utskriften i UNI_BAS är suddig och därför inte är till belåtenhet. Inte utskriften av din kommande logo (den vet vi ingenting om) utan den nuvarande logon.

När det nu visar sig att det är fel på din logotyp och inte på UNI_BAS, då vore ju det bästa om Du själv korrigerar ditt inlägg, d.v.s tar Ditt ansvar. Det behöver knappast påpekas att Ditt inlägg ger oss BadWill om det dag efter dag får ligga oemotsagt. Sedan i fredags ligger Ditt inlägg helt oemotsagt i vårt forum. Helst ser jag att Du själv svarar i inlägget och tillrättalägger ditt/dína olika påståenden om att loggan blir suddig nu när du vet orsaken. Jag ber dig i mail att du ska göra så eftersom ditt inlägg ger fel bild av UNI_BAS. Det är många blivande kunder som varje dag läser Ditt inlägg och får en felaktig bild av UNI_BAS. Det vore naturligt om Du hade tagit ditt ansvar och lagt in ett inlägg och talat om att det inte är fel på UNI_BAS utan att det snarare är Din logo som har bristande kvalitet.

Du har friheten att skriva inlägg i vårt forum. Jag blev förstummad när du inte tar ditt ansvar och korrigerar ett felaktigt påstående som skadar oss och istället i mail hänvisar till en fotograf, din redovisningskonsult och att du ska invänta en ny logotyp. Under tiden blir det fler och fler som får felaktig uppfattning om UNI_BAS.

Vi har efter 4 dagars väntan på din egen kommentar, tagit oss friheten att i vårt öppna forum bemöta Ditt inlägg och ge vår syn på din "suddiga" logo. Har vi skrivit något felaktigt ska Du förstås reagera, men jag beklagar att Du inte tycks acceptera att vi i vårt eget forum har rätten att försvara oss när Du felaktigt påstår att UNI_BAS inte kan skriva ut Din logo lika skarpt som något annat program.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Logga! 2009-05-26 23:44
Angående brister i min logga kan man diskutera, men då jag inte är den enda som har detta problem får en att undra. Nedan är ett utdrag vad en annan användare har skrivit just i denna fråga. Notera att användaren använder en högupplöst logotype.

"Hej igen!
Jag får intrycket att programmet har problem med en högupplöst logga på pdf eller jpg. Har följt de instruktioner jag fått men ändå blev inte resultatet bra. Har nu fått till det något sånär genom att ta in min högupplösta logga på pdf till photoshop och överskärpa den kraftigt och ge den mycket kontrast. Har sedan markerat och kopierat in den vid förhandsvisningen i min mac i enlighet med instruktionen från Unicell. Den blev tydligare men fortfarande verkar den softad ( som om den skulle ha en plastfilm över) mot övrig text på fakturan.

Tittade också igen på testföretaget i demon och kunde konstatera att även Testföretagets logga verkar softad mot övrig fakturatext. Sluter mig därför till att det är något problem med det i programmet och jag tycker att det är synd eftersom bokföringsprogrammet verkar hålla vad det lovar i övrigt. Hoppas att det här ordnas till i programmet. Det här problemet blir nog mer eller mindre tydligt beroende på hur var och ens logga ser ut.

mvh
A


Det jag är fundersam om att ifall Uni_bas ej klarar av en viss upplösning och därför skalar ner den.
Jag är endast intresserad av att kunna skicka iväg stilrena och klara fakturor till mina kunder.
Jag kommer att testa med den nya logga och som jag skrev ovan, jag kommer att ge min kommentar. Om ni vill kan jag även skicka in den loggan så att ni själva kan se.
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.158.14



Svar: Logga! 2009-05-27 07:12
Du citerar A (som själv kallar sig Anders) från ett inlägg som Du själv initierade. Om Du läser Anders inlägg, kan Du läsa att Anders kopierat sin logo från Illustrator. Detta är inte det förfaringssätt som vi rekommenderar. I vår instruktionsvideo framgår hur logotypen skall hanteras och där nämns inte Illustrator. Om man inifrån Illustrator kopierar en bild, då får man i sitt urklipp samtidigt med all Illustratorinformation (lager etc). Denna överflödiga Illustratorspecifika information kan UNI_BAS inte hantera. En sådan kopiering kan inte heller hanteras av t.ex Excel.

Vi hade kontakt med Anders i samband med inlägget och hjälpte honom att lägga in sin logo korrekt. Anders förklarade efter detta att han var nöjd med utskriften.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.180.84



Svar: Logga! 2011-02-01 11:13
Jag vill inte på något vis hälla vatten på kvarnen. Men jag skulle gärna vilja veta hur man får en logga att inte ha stora pixlar i sig när man skriver ut den. Då jag sitter på mac kan jag inte använda mig av Paint. Vad ska jag använda mig av istället? Jag har provat att kopiera bilden från förhandsgranskaren som skulle vara likvärdig och jag har även testat att kopiera bilden från Photoshop. Men samma resultat uppstår. Trots att bilden från början är över 1000 pixlar i båda axlarna och med 300pixlars upplösning blir bilden kantig när jag skriver ut den.
Några tips?!
 Skrivet av:  Daniel Holmgren IP: 85.226.114.230



Svar: Logga! 2011-02-01 16:36
Gott folk!

Ett sätt jag använt när jag haft problem var att skriva ut "blanka" papper med enbart loggan, med hjälp av mitt ritprogram. När jag sedan skrivit ut fakturorna har jag använt mig av dessa papper (och alltså inte använt mig av någon logga alls i unibas).

Det funkar jättebra och t.o.m typsnitt blir tjusiga!

De problem jag stött på med Mac verkar ha att göra med hur urklipp hanteras av olika program.

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.14




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 10 =