Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Verifikationsserier? 2009-05-25 00:04
Hej!
Jag använder UNI_BAS för att föra bok i en enskild firma. Jag undrar om man kan använda verifikationsserier i bokföring?
Tacksam för svar.
 Skrivet av:  ELENA IP: 83.183.197.136



Svar: Verifikationsserier? 2009-05-25 10:48
Jag är inte helt säker på vad du menar. Kan det vara så att du undrar om man kan ha OLIKA verifikationsserier i UNI_BAS - i så fall är svaret nej. Man kan bara ha en verifikationsserie i UNI_BAS.

Olika verifikationsserier kan vara motiverat i ett större företag där en hel avdelning bara sysslar med t.ex leverantörsfakturor. Den avdelningen kan då ha sin egen verifikationsnummerserie.

I ålderdomliga system där bokföring finns i ett system , fakturering i ett annat och leverantörer i ett tredje, där måste det också finnas olika verifikationsnummerserier.

I ett litet företag (våra kunder) är det mer praktiskt att bara ha en nummerserie och samla alla verifikationer i nummerordning i en pärm. - Varför krångla till det?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Verifikationsserier? 2010-04-14 11:36
"samla alla verifikationer i nummerordning i en pärm" är inte alltid optimalt.
Exempelvis skulle det vara praktiskt att kunna ha alla Dagsavslut (kassaförsäljning butik) i en pärm (egen ver. serie). Då är det enklare (för revisorn) att kolla sida för sida att kassaremsnummer är i sekvens (och inga saknas). Dessutom är det oftast en verifikation/dag och risken att komma i otakt beträffande ver.nr. och datum minskar ( Dagsavslut bokförs ju i princip dagligen, och med samma serie måste alla andra datumaktuella transaktioner bokas samtidigt för att komma rätt i sekvens, eller tänker jag fel?)
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Verifikationsserier? 2010-04-15 00:42
Det är en trygghet i att ALLA verifikationer ligger i en nummerserie. Vill man kolla dagskassa-verifikationer är det enkelt att gå in på RAPPORTER/BOKFÖRING/SPÅRA KONTO och sedan klicka på kassakontot. Nu får man upp ENBART verifikationer som är relaterade till det aktuella kontot och självklart med varierande verifikationsnummer. Datum för transaktionerna bör dock ligga i fallande ordning. Har man andra transaktioner även på dessa verifikat så komme givetvis de att vara med och därför kan det vara lämpligt att bokföra t.ex. enbart kassa varje dag och skapa en verifikation rörande detta konto.

Det kan tyckas att det blir många verifikat, men det är ju detta datorer är bra på. Sortera samt hålla ordning. I dagens bokföring behöver man inte ens skriva ut något eller samla i pärmar. Verifikaten kan med fördel ligga kvar i UNI_BAS och kan tas fram och skrivas ut vid behov. Men Gud nåde den som glömmer säkerhetsbackupen i detta läge...

Jag tycker inte man ska hänga upp sig på verifikationsnumren. Det viktiga i bokföring är att datumen hamnar på rätt ställe, då är det lätt att stämma av mot bankgiro, plusgiro etc. I UNI-BAS finns utmärkta möjligheter att hålla koll på perioderna och ev. stämma av dessa.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.132.189



Svar: Verifikationsserier? 2010-04-15 08:35
Det är möjligt jag tänker fel,men är inte alls dagskassa/kassakonto jag är intresserad av utan dagsavslutsverifikationer med pappersverifikat.
Ett verifikat består, enligt min tolkning, av två delar. Konteringsverifikat (som kan sparas elektroniskt tills man ev. behöver papperskopia) + tillhörande faktura, kvitto, kassa- kortremsor eller vad det nu kan vara.
Skall/bör dom inte sitta i nummerordning i pärm?
Om inte, så är det ju inga problem med att sätta dom i egen pärm.
Men hur sorterar jag enkelt fram alla aktuella verifikat ur UNI_BAS?
Dom innehåller inget unikt konto att söka på.
Hur ser du på datumproblematiken i mitt inlägg?
Menar du att verifikatnummer inte skall/bör vara i datumordning?
Och, vari ligger tryggheten med en serie??
(I ett annat system jag använder har jag 11 serier. Det känns såväl tryggt som välorganiserat -:)
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Verifikationsserier? 2010-04-15 09:05
Egentligen gällde mitt inlägg inte ett konkret problem med dagsavslut, utan mer nackdelen med endast en ver. serie där jag hade dagsavslut som exempel.
Den principiella diskussionen skulle ju med fördel kunna fortsättas på Pepes Bodega
(eller var vi nu skall träffas) i Båstad i sommar.
Se Insparad bokföringskurs 2010-03-03.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Verifikationsserier? 2010-04-15 23:05
Det ska väl inte vara några problem att ha dagskassaverifikationer i en pärm samt i datumordning. Däremot blir det självklart "luckor" i verifikatnumren då dessa verifikat ligger på annan plats eller kvar i datorn.

Hur man sorterar verifikaten är egentligen fel fråga. Frågan är hur man bokför sina transaktioner. Man kan bokföra göra det lätt för sig genom att stenhårt bokföra alla transaktioner under en dag på EN verifikation. Har man då 50-100 olika händelser per dag så blir resultatet åt andra hållet, alltså lite svårt att överblicka. Man kan istället i princip göra EN transaktion på varje verifikat. Resultatet blir många verifikat, men lättare att söka och få en överblick i. En viss betydelse har ju också försäljningsunderlaget och vad man vill ha ut av sin bokföring.

Ibland får jag för mig att många som bokför är mer intresserade av göra det enkelt för revisorn än för sig själva? Kom ihåg att bokföring är till för att i första hand göra det enklare för dig och ditt företag och att du enkelt ska kunna följa dina affärstransaktioner.

Med EN löpande serie är risken minimal att det ska hända något drastiskt och man kan enkelt gå tillbaka till en säkerhetskopia och kanske bara behöva ombokföra en eller två dagar om det skulle uppstå fel. Att ha elva serier låter för mig lite överambiöst, såvida man inte har ett AB med några dotterbolag. Även vid projektredovisning brukar man handskas med fler verifikatserier av naturliga skäl, men det är ju inget som normala UNI_BAS användare behöver fundera på.

Det är möjligt att jag kanske kan ändra ståndpunkt på vissa frågor, beroende på hur lång tid min vistelse på Pepes Bodega blir i förhållande till dryckesintaget :-)
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.159.174



Svar: Verifikationsserier? 2010-04-17 09:17
Med ca 2000 verifikationer/år eller 40/vecka vidhåller jag att en viss fördelning över olika serier underlättar.
"bokföring är till för att i första hand göra det enklare för dig och ditt företag och att du enkelt ska kunna följa dina affärstransaktioner. "
Hmm... varför är bokföringen då omgärdad av massor av lagar och regler?
De som är dömda för bokföringsrbrott håller dock nog med dig och anser att dom gjort det enkelt för sig :-)
Att göra det enkelt för revisorn medför dessutom att revisionskostnaden blir betydligt lägre. (Men snart krävs inte revisorerna längre. Skönt)
Men som vanlig, mina idéer är subjektiva (och ibland har jag helt fel)
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Verifikationsserier? 2010-04-17 16:46
Så väldigt mycket lagar och regler tycker jag inte direkt berör själva bokföringen utan det är mer så att Skatteverket har tusentals regler och förordningar för hur avdrag och dispositioner ska tillämpas i olika affärssammanhang. Har du allt detta klart för dig, så är själva bokföringen ganska enkel. Tycker du det fungerar bra med olika serier så ska du givetvis fortsätta med det.

De som döms för bokföringsbrott brukar skylla på allt mellan bokföringsprogram, personal,revisorer etc. Tyvärr är det så att företagsägaren i slutänden har det yttersta ansvaret, även för andra inblandade och deras eventuella fel och brister. Som företagare och även om det finns 500 tusen verifikationer, så finns det inget att skylla på utan man ska ha koll på bokföringen och se till att skatter, soc.avg m.m. betalas in, annars är man "rökt".

Nej det är nog bra om revisorskravet för mindre företag försvinner. Det är väl en följd av att allt blir mer och mer datoriserat. De auktoriserade revisorerna har ett visst ansvar inför lagen och speciellt i ett AB. Men de som sysslar med bokföringsbrott kan nog lura både revisorer och Skatteverket, dock inte utan problem i det långa loppet...

Även om dina ideér är subjektiva så tycker jag att du oftast har helt rätt. Det är storsint av dig att acceptera att andra kanske har sina egna subjektiva åsikter. En bra företagare lyssnar både på goda råd, sin personal och givetvis sina kunder.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.161.119




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 9 =